Rakieta Łódź. Wojskowe Zakłady Lotnicze w Łodzi testują nowoczesne rozwiązanie
Projekt trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych realizowany jest przez polskie konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) – lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” S.A. (ZPS „GAMRAT”).!reklama!
Celem inicjatywy jest opracowanie i wykonanie trójstopniowej odzyskiwalnej nośnej rakiety suborbitalnej, a w efekcie przeprowadzenie demonstracyjnego lotu na wysokość 100 km z ładunkiem o masie 40 kg.
- Innowacje i nowoczesne podejście do zarządzania Spółką to atrybuty, które charakteryzują WZL1. Kluczowym przedsięwzięciem w tym obszarze B+R jest budowa suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych. Obecnie trwają zaawansowane prace nad elementami systemu, które tworząc gotowy produkt przejdą niebawem testy na terenie jednego z poligonów - mówi Marcin Nocuń, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny WZL1.
Część podzespołów do rakiety testowej została wykonana z kompozytów i lekkich stopów metali. Są to elementy precyzyjnego układu sterowania oraz silnika rakiety, które obecnie przechodzą stanowiskowe próby laboratoryjne. Jednocześnie trwała produkcja pozostałych części rakiet, które miały umożliwić bezpieczny start i wykonanie misji rakiet testowych.
Należy podkreślić, że opracowane procesy technologiczne i algorytmy sterowania rakietą mają stanowić krok milowy w budowie systemów nośnych w Polsce.
Rakieta testowa wystrzelona na poligonie! Zobacz wideo
W sierpniu 2021 roku doszło do zapowiadanej od jakiegoś czasu próby poligonowej rakiety.
Dzięki badaniom przeprowadzonym na poligonach pozyskano niezbędne informacje dotyczące lotu samej rakiety testowej jak i pracy poszczególnych jej podsystemów.
W rezultacie przeprowadzonych badań i analiz, wyodrębniono elementy niewymagające dalszych prac (np. struktura rakiety, działanie elementów logicznych) oraz obszary wymagające dalszego rozwoju.
Warto podkreślić, że wyniki symulacji komputerowych oraz obliczeń numerycznych zgodziły się z pomiarami zrealizowanymi podczas startów rakiety testowej w zakresie założonej tolerancji, a zastosowane rozwiązania konstrukcyjne systemu rakietowego spełniły postawione założenia.
- Projekt trójstopniowej rakiety suborbitalnej to jeden z wielu ambitnych projektów B+R, w których uczestniczymy. Efektem naszej pracy będzie stworzenie w Polsce możliwości prowadzenia badań na dużych wysokościach, co przełoży się na rozwój krajowego przemysłu kosmicznego - tłumaczy Marcin Nocuń, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny WZL1.
Specjaliści zaangażowani w realizację projektu kontynuują intensywne prace w ramach kolejnych zadań związanych z optymalizacją konstrukcji i systemów. W efekcie wczesną jesienią planowane są kolejne poligonowe próby rakiety testowej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.