reklama
reklama

Rok 2020 w łódzkiej kulturze – jakie ośrodki najlepiej poradziły sobie z pandemią i odniosły sukces (nie tylko) w sieci?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Łódzkie instytucje kultury mogą mieć powody do zadowolenia. W 2020 roku z powodu pandemii w trybie awaryjnym przeniosły swoje działania do sieci, nie mając pewności czy działanie spotka się z ciepłym odbiorem publiczności. Liczby pokazują, że widzowie zostali. Komu poszło najlepiej?
reklama

Od marcowego lockdownu łódzka kultura, wzorem wszystkich tego typu inicjatyw na świecie, przeniosła się niemal w całości do sieci.

!reklama!

Powołując się na liczby było to: 8,5 tys. wydarzeń, 5 milionów odsłon, 350 tys. unikatowych widzów i uczestników. Spośród wszystkich instytucji kultury w Łodzi niekwestionowanymi liderami zdalnych inicjatyw był Teatr Powszechny z 2,5 milionami odsłon oraz Biblioteki Miejskie z ponad 5 tysiącami zaproponowanych wydarzeń.

Biblioteka Miejska w Łodzi nie zwalnia tempa

Joanna Strzelec, reprezentująca podczas konferencji prasowej Bibliotekę Miejską podkreślała, że filiach zostało zorganizowane ponad 5 tysięcy wydarzeń, w tym ponad 4 tysiące odbyło się stacjonarnie, z zachowaniem reżimu sanitarnego. Były to głównie spotkania autorskie i literackie, warsztaty, kluby dyskusyjne czy zajęcia warsztatowe poświęcone najmłodszym mieszkańcom miasta.

Nie oznacza to, że Biblioteka Miejska całkowicie zrezygnowała ze zdalnego kontaktu z czytelnikami – około 800 wydarzeń w formie spotkań tematycznych czy warsztatów odbyło się w sieci.

Joanna Strzelec przypomniała, że mimo braku hucznego otwarcia w roku 2020 udało się otworzyć 3 nowe, wyremontowane biblioteki – Gdańską, Tuwima i Odyseję oraz odświeżyć filię przy ul. Mickiewicza. Podkreśliła, że Biblioteka Miejska nie zwalnia tempa w roku 2021 - z początkiem stycznia została uruchomiona gra miejska, a z czasem będą organizowane kolejne wydarzenia.

2,5 miliona odsłon Teatru Powszechnego w Łodzi

To wynik, który udało się osiągnąć pod względem frekwencji w wydarzeniach online.

- Myślę, że bardzo dobrą decyzją dla nas było rozpoznawanie zupełnie nieznanego medium (czyli Internetu) i tworzenie czegoś zupełnie nowego, dlatego rozpoczęliśmy realizację serialu internetowego „Pomoc domowa radzi”. Była to ryzykowna wówczas artystycznie i technologicznie decyzja, ale chciałam, żeby koledzy mieli poczucie, że pandemia to nie koniec świata. I okazało się, że w 2020 roku odbiorcami naszych wszystkich działań było około 2,5 miliona osób. – mówi Ewa Pilawska, dyrektor Teatru Powszechnego.

Dyrektor podkreślała, że dzięki Internetowi udało się zdecydowanie poszerzyć grono odbiorców niektórych treści – takiego wyniku jak 70 tys. odbiorców jednego spektaklu, nie dałoby się powtórzyć w tradycyjnych warunkach, biorąc pod uwagę 400-miejscową widownię. Dzięki tej formie spektakle Teatru Powszechnego oglądali widzowie z całej Polski.

Dyrektor podkreślała, że nawet po powrocie do tradycyjnego grania (którego życzyliby sobie zarówno aktorzy, jak i spragniona z nimi kontaktu publiczność) część repertuaru będzie dostępna za pośrednictwem Internetu.

- Część projektów online na pewno z nami pozostanie - jak „Dziecko w sytuacji” online (dla młodzieży, która i tak nie mogłaby nas odwiedzić ze względu na dystans od Łodzi) czy serial „Pomoc domowa radzi”. Online nie zastąpi jednak nigdy teatru na żywo. Zarówno Widzowie, jak i Aktorzy potrzebują impulsu, spotkania na żywo, który buduje poczucie wspólnoty – wyjaśnia Ewa Pilawska.

Kultura w Łodzi a działanie w kryzysie

Podczas konferencji Jacek Grudzień, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi zwrócił uwagę na łódzki program pomocowy, który został skierowany do miejskich instytucji kultury.

- Przypomnę, że uruchomiono program Zdrowa Kultura, 400 tysięcy dodatkowo z Wydziału Kultury na mini granty, wsparte zostały instytucje takie jak teatry dodatkowymi środkami, które choć częściowo pokryły straty, a przypomnę, że było to prawie 1,5 miliona złotych extra. Jednocześnie pandemia uruchomiła niezwykłą kreatywność wśród pracowników instytucji i wydarzyło się wiele niezwykle cennych spektakli czy propozycji edukacji kulturalnej online – mówi Jacek Grudzień.

Podkreślił, że również stypendyści prezydent miasta, Hanny Zdanowskiej musieli poradzić sobie z wyzwaniami, jakie postanowiła przed nimi pandemia, modyfikując i dostosowując do nowych warunków swoje projekty stypendialne.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama