reklama
reklama

Ruch rowerowy może być bardziej bezpieczny

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Ruch rowerowy może być bardziej bezpieczny - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźInstytut Transportu Samochodowego (ITS) opracował wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego, które mają poprawić bezpieczeństwo tej grupy użytkowników dróg.
Reklama lokalna
reklama

Odpowiednia infrastruktura absolutnie niezbędna

Odpowiednia infrastruktura jest absolutnie niezbędna, bo na rowerach jeździ coraz więcej Polaków. Rowerzyści mają do dyspozycji w Polsce ok. 12 tys. ścieżek, (z czego blisko 200 km w Łodzi – przyp. red). Niektóre jednak dość często nagle się urywają lub kończą chodnikiem, a problemem są także skrzyżowania z ruchem samochodowym i pieszym. Wytyczne przygotowane specjalnie do budowy dróg rowerowych mają ujednolicić infrastrukturę w całym kraju. To zachęta, by szukać rozwiązań bardziej ekonomicznych i równie skutecznych – podkreśla dyrektor ITS.

- Opracowane przez Instytut Transportu Samochodowego wytyczne dla ruchu drogowego, wykonane na zapotrzebowanie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, to katalog propozycji dobrych praktyk, z których mogą skorzystać zarządcy dróg w celu zastosowania we własnej lokalnej infrastrukturze drogowej. Mogą te rozwiązania porównać pod kątem wad, zalet, opisu technicznego, ale też kosztów i zobaczyć, czy daną społeczność stać na tego typu rozwiązania – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. nzw. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

reklama

Opracowanie stanowi zbiór praktycznych wskazówek na temat tego, jak efektywnie organizować środowisko drogowe przy coraz mocniej rozwijającym się ruchu rowerowym. Wciąż rosnąca popularność jednośladów wymaga stworzenia właściwej sieci infrastruktury rowerowej, która nie tylko spełni oczekiwania rowerzystów, ale też nie będzie powodowała konfliktów z innymi uczestnikami ruchu, a co najważniejsze – zapewni bezpieczeństwo na drogach. Według danych GUS w Polsce jest nieco ponad 12 tys. km dróg rowerowych pod zarządem jednostek samorządu terytorialnego (dane za 2017 rok).

– Przygotowaliśmy 30–40 konkretnych propozycji dla ścieżek rowerowych ulokowanych wzdłuż dróg różnego rodzaju, przy skrzyżowaniach. Obejmują one wszystkie te elementy, które kierujący rowerem może spotkać na drodze, szczególnie w tych obszarach, gdzie dochodzi do kolizji z innymi użytkownikami dróg – wymienia prof. Marcin Ślęzak.

reklama

W katalogu znalazły się  m.in. schematy bezpiecznych rozwiązań geometrycznych i organizacji ruchu, zdjęcia przykładowych rozwiązań oraz kryteria i warunki ich stosowania czy schematy przykładowych konstrukcji nawierzchni, ale także jednostkowe kalkulacje cenowe, które pomogą szacować koszty poszczególnych inwestycji.

Rośnie liczba wypadków z udziałem rowerzystów

Komenda Główna Policji podała ostatnio dane, z których wynika, że liczba wypadków z udziałem rowerzystów wzrasta. W I kwartale 2019 roku było ich 464, podczas gdy rok wcześniej 364. Cały rok 2018  to udział rowerzystów w ponad 4,7 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 286 osób, a rok wcześniej było to odpowiednio 4,2 tys. i 220 osób, a więc wyraźnie mniej. Przygotowane wytyczne wskazują, że aż do 66 proc. wypadków dochodzi na jezdniach, a 18 procent przypada na lokalizacje przygotowane dla ruchu rowerowego. Co dziesiąte zdarzenie ma miejsce w strefach przeznaczonych dla ruchu pieszego.

reklama

– Do tej pory samorządy miały własne opracowania, które różniły się pod kątem rozwiązań. To jest katalog uniwersalny dla całego kraju, więc można by się spodziewać, że te rozwiązania będą podobne. Ale to wszystko zależy od specyfiki – mówi dyrektor ITS. – Najbardziej bezpieczny jest ruch odseparowany, najlepiej zielenią lub pasem, od ruchu pieszego czy jezdnego, ale nie zawsze to się da zastosować.

Przygotowany przez ITS katalog dobrych praktyk dotyczy nie tylko kwestii lokalizacji ścieżek dla rowerów, lecz także nawierzchni, oświetlenia i znaków drogowych. Na razie jeszcze nie bierze pod uwagę coraz popularniejszych rowerów elektrycznych, ale w przyszłości takie wytyczne mogą powstać i dla innych pojazdów.

Dyrektor ITS podkreśla, że wytyczne nie są obowiązkowe, a ich stosowanie jest dobrowolne i zależy od samorządów. To bardziej zachęta, by szukać rozwiązań nie tylko ekonomicznych, ale też i skutecznych.

– To choćby przypadek Jaworzna, które poprzez działania poprawiające infrastrukturę drogową i rowerową osiągnęło całkiem niezłe wyniki w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie zawsze nakaz jest elementem koniecznym, żeby poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Można to robić, jeżeli lokalny samorząd dojdzie do wniosku, że takie działania chce podejmować – podkreśla prof. Marcin Ślęzak.

Czy dobre praktyki ITS znajdą zastosowanie w Łodzi?

W Łodzi w połowie 2019 roku mieliśmy 194 km ścieżek rowerowych, infrastruktura ta w stosunku do roku 2012 wzrosła więc niemal trzykrotnie, a będą przecież kolejne drogi dla rowerzystów. Pojawił się też rower miejski, zatem i w naszym mieście bardzo wyraźnie widać potrzebę rozwiązań, o jakich mówi pan prof. Marcin Ślęzak. Liczymy zatem na rozsądek również łódzkich samorządowców, zwłaszcza że katalogu dobrych praktyk nie trzeba już wymyślać od nowa. A może nawet samorządowcy pójdą dalej i uwzględnią również UTO?


Źródło: newseria.pl

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama