Reklama

Reklama

Rząd zaostrzy przepisy drogowe w obrębie przejść dla pieszych, ale nie tylko…

Opublikowano: śr, 5 lut 2020 13:29
Autor:

Rząd zaostrzy przepisy drogowe w obrębie przejść dla pieszych, ale nie tylko… - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Pierwszeństwo pieszych przed przejściem, utrata prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h poza terenem zabudowanym, czy ujednolicona maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym – od 1 lipca br. kierowcy mogą się spodziewać zmian w przepisach ruchu drogowego. Rząd opublikował projekt ustawy w tej sprawie.

!reklama!Sporo emocji wokół nowych regulacji prawa o ruchu drogowym budziły zapowiedzi polityków dotyczące ewentualnego pierwszeństwa pieszych, gdy tylko będą zbliżali się do przejścia.

Kierowca i pieszy zobowiązani do szczególnej ostrożności

Z projektu ustawy nie wynika bezwględne pierwszeństwo pieszych od chwili pojawienia się przed przejściem, natomiast ustawodawca podkreśla konieczność zachowania szczególnej ostrożności zarówno przez kierowcę, jak i pieszego w obrębie przejścia. „Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem” – czytamy w projekcie ustawy.

Polecamy: To przejście chroni pieszych. Czy w Łodzi potrzeba takich rozwiązań? [WIDEO]

Nowe przepisy miałyby zobowiązać pieszego, by obserwował sytuację na drodze jeszcze przed wkroczeniem na przejście. Podobnie kierowca „(…) zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu”.

Obowiązek obserwacji otoczenia przejścia dla pieszych

Oczywiście aktualnie obowiązujące przepisy również nakładają na kierującego pojazdem, gdy zbliża się do przejścia dla pieszych, zachowanie szczególnej ostrożności oraz redukcję prędkości tak, by móc zareagować w nagłej sytuacji. W świetle nowych regulacji, prowadzący pojazdy byliby ponadto zobowiązani do obserwowania nie tylko przejść, ale także ich otoczenia. Kierowca będzie musiał zatrzymać się przed przejściem, gdy zobaczy wkraczającego na nie pieszego.

„Projektowana regulacja wymusi na kierującym pojazdem obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych ale i jego okolicy. Kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię, nie tylko dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych, ale również dla tych pieszych, którzy wchodzą na przejście dla pieszych w tym oczekują na możliwość wejścia na to przejście (tzn. oczekują na ustąpienie pierwszeństwa przez nadjeżdżających kierujących pojazdami. (...) Ustawa rozszerza dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko” – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Ujednolicony limit prędkości niezależnie od pory dnia

Zmiany przepisów w kontekście przejść dla pieszych to koniec zmian, jakie mogę wejść w życie jeszcze od tego roku. W projekcie ustawy znalazły się również zapisy dotyczące ujednolicenia limitu prędkości w terenie zabudowanym. Zgodnie z intencją autorów projektu, limit dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym wyniósłby 50 km/h, niezależnie od pory dnia (obecnie w godzinach 23.00-5.00 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60 km/h).

Polecamy: Maszyniści pociągów nie zatrąbią przed takimi przejazdami kolejowo-drogowymi

Ustawodawca chce również, by przekroczenie dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h, niezależnie od klasyfikacji drogi, wiązało się z odebraniem prawa jazdy kierującemu. Obecnie taka regulacja odnosi się tylko do sytuacji w terenie zabudowanym, a w świetle projektu nowelizacji prawa o ruchu drogowym objęłaby także drogi krajowe, ekspresowe oraz autostrady.   

Aż 9 na 10 kierowców przekracza prędkość na przejściach

Choć proponowane przez rząd zapisy budzą sporo emocji i składają ciężar odpowiedzialności za bezpieczeństwo w ruchu drogowym głównie na barkach kierowców, to jednak statystyki wypadków w Polsce wskazują jednoznacznie, że do przeważającej ilości wypadków dochodzi z winy kierujących pojazdami. Krok Ustawodawcy w kierunku zaostrzenia przepisów drogowych powinien dziwić mniej, gdy weźmie się pod uwagę, że dozwoloną prędkość przed przejściami dla pieszych przekracza dziewięciu na dziesięciu polskich kierowców – co wynika z raportu Instytutu Transportu Samochodowego, a to aż trzykrotnie gorzej niż w 2015 roku.

Źródło: moto.pl

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.