Parkingi „kiss&ride” opierają się na jednej zasadzie – postój samochodu może trwać jedynie kilka chwil (najczęściej jedną minutę) i ma służyć do wysadzenia pasażerów i dalszą jazdę.
Gdzie spotkamy w Łodzi parkingi "kiss&ride"?
W Łodzi to rozwiązanie jest znane m.in. na dworcu Łódź Fabryczna, przy lotnisku (to wariant „kiss&fly”, a podobne rozwiązanie jest od kilku miesięcy na ulicy Zachodniej, przed skrzyżowaniem z ulicą Legionów w kierunku Manufaktury.Z pomysłem wprowadzenia podobnego rozwiązania pod łódzkimi szkołami wyszło stowarzyszenie „LDZ znaczy Łódź” (LDZ Zmotoryzowani Łodzianie). To reakcja na wprowadzenie miejsc "kiss&ride" pod wszystkimi szkołami podstawowymi w Mińsku Mazowieckim - miasto zdecydowało się na ten krok na początku września 2024.
- Stowarzyszenie LDZ znaczy ŁÓDŹ wystąpiło z inicjatywą, która może znacząco poprawić bezpieczeństwo naszych dzieci oraz usprawnić ruch wokół szkół i przedszkoli. Wzorem innych polskich miast, chcemy, aby również w Łodzi pojawiły się strefy "kids and ride”
- pisze na swoim profilu stowarzyszenie.
Wniosek o utworzenie takich stref skierowano do Biura Inżyniera Miasta. Czy jest szansa na utworzenie stref „kiss&ride” pod łódzkimi szkołami?
Co dalej z pomysłem utworzenia stref "kiss&ride" pod szkołami w Łodzi?
Jak czytamy w odpowiedzi od Urzędu Miasta Łodzi, prace przy utworzeniu takich miejsc są już w przygotowaniu.
- Działania zmierzające do utworzenia miejsc "kiss&ride" pod łódzkimi szkołami są już podejmowane przez Biuro Inżyniera Miasta, które jest miejskim organem zarządzającym ruchem na drogach. Zastosowanie znaków B-35 „zakaz postoju” z określonym krótkim czasem na pozostawienie pojazdu może usprawnić komunikację pod placówkami, szczególnie w godzinach porannych
- informuje biuro promocji Urzędu Miasta Łodzi.
Magistrat zaznacza, że proponowane przez stowarzyszenie rozwiązanie nie będą nowatorskie, podobne rozwiązania znajdziemy pod innymi szkołami.
- Przykładowo - pod Szkołą Podstawową nr 148 na ulicy Dubois, nr 7 na ulicy Wiosennej, nr 94 na ulicy Zacisze i wielu innych, funkcjonuje już takie rozwiązanie
- dodają urzędnicy.
Zwracają też uwagę, że wprowadzenie miejsc tzw. „kiss&ride” jest możliwe, ale wymaga wygospodarowania do tego specjalnego miejsca.
- Zgłoszenia dotyczące potrzeby wprowadzenia takiego rozwiązania są dokonywane m.in. przez dyrektorów szkół i są rozpatrywane przez Biuro Inżyniera Miasta UMŁ. Trzeba też pamiętać, że przeprowadzając analizę wprowadzenia takich, czy podobnych rozwiązań Biuro Inżyniera Miasta rozpatruje każdą lokalizację indywidualnie
- tłumaczy urząd.
I dodaje:
- Z uwagi na zróżnicowanie geometrii drogi oraz potrzeb obsługi komunikacyjnej bezpośredniej okolicy placówek w wielu miejscach konieczna jest przebudowa drogi lub przynajmniej budowa miejsc postojowych.
Z tempa prac przy przygotowywaniu takich miejsc nie są zadowoleni LDZ Zmotoryzowani Łodzianie.
Kostrzewa (LDZ Zmotoryzowani Łodzianie): Łódź w temacie parkingów "kiss&ride" pozostaje w tyle
Jak mówi lider grupy Jarosław Kostrzewa, z podobną prośbą Zmotoryzowani wyszli kilka lat temu - postępy przy projekcie oceniają na niezadowalające.
- Niestety, urzędnicy miejscy nadal ignorują prośby mieszkańców dotyczące budowy parkingów ułatwiających rodzicom dojazd do szkół i przedszkoli. To już kolejna próba wyrażenia potrzeby takich rozwiązań, jednak wciąż nie ma żadnej reakcji ze strony władz, co dobrze ilustruje przykład z 2021 roku, który pozostaje bez odpowiedzi w kwestii wskazywania lokalizacji.
I dodaje:
- Sytuacja ta nie tylko pokazuje, że głos mieszkańców jest ignorowany, ale także podkreśla niedostateczną reakcję urzędników na rzeczywiste potrzeby społeczności. Strefy typu „kiss&ride”, które umożliwiają szybkie i wygodne odstawienie dzieci do szkół i przedszkoli, są niezwykle potrzebne i mogą znacząco poprawić komfort życia mieszkańców. W Łodzi, gdzie istnieje zaledwie kilka takich miejsc, widać, jak bardzo miasto pozostaje w tyle w porównaniu do innych europejskich i światowych metropolii.
W opinii Kostrzewy powstawanie parkingów „kiss&ride” powinno być przemyślane pod kątem ich lokalizacji i docelowego przeznaczenia dla danej grupy odbiorców.
- Zastanawiam się, kto z dyrektorów zgłosił lokalizację parkingu na Zachodniej/Legionów oraz na jakich podstawach podjęto decyzję o jego budowie. Ważne jest, aby proces planowania takich inwestycji był transparentny, a decyzje uzasadnione realnymi potrzebami mieszkańców, a nie jedynie interesami wąskich grup czy nieprzemyślanymi decyzjami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.