Jeszcze dziś (czerwiec 2024) tarcza wciąż znajduje się w okolicach ulicy Mielczarskiego, ale wkrótce mamy ją zobaczyć nie tylko pod centrum miasta, ale dokładniej pod dworcem Łódź Fabryczna.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią - gdzie jest tarcza TBM "Katarzyna"?
Na konferencji, której organizatorami było Ministerstwo Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślono, że tarcza TBM „Katarzyna” już ruszyła. Zapewniono, że inwestycja będzie dokończona, a po ukończeniu jej budowy zmieni oblicze transportu nie tylko w województwie łódzkim.
- Jest to najważniejsza i jedna z najtrudniejszych inwestycji kolejowych w Polsce i swoją regularną obecnością tutaj chciałbym podkreślić niezwykłą wagę i rolę, jaką będzie odgrywał tunel średnicowy dla układu transportowego naszego kraju. Po zakończeniu budowy tunelu średnicowego w Łodzi zapełnimy lukę transportową, jaka funkcjonuje w naszym państwie od XIX wieku. Ta budowa jest niezwykle trudna wymagająca, ale mimo to potrafimy regularnie posuwać się do przodu
- mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Aktualnie budowa tunelu kolejowego pod Łodzią w liczbach prezentuje się następująco.
Na jakim etapie jest budowa tunelu kolejowego w Łodzi?
Najmniej zaawansowany jest odcinek budowy tunelu dwutorowego od przystanku Łódź Koziny do dworca Łódź Fabryczna – 45%.Następnie znajduje się zaawansowanie budowy przystanku Łódź Śródmieście – 54%.
Budowa przystanku Łódź Koziny ukończona jest w 59%, nieco lepiej budowa wygląda na przystanku Łódź Polesie – 62%.
Zaawansowanie budowy tuneli na odcinku Łódź Koziny – Łódź Żabieniec i Łódź Koziny – Łódź Kaliska wynosi 62,5%.
Jak mówi minister infrastruktury całość prac jest oszacowane na 67%.
- Dzięki temu, że niedawno podpisaliśmy dwa aneksy: jeden dotyczący wzmacniania fundamentów, wzmacniania kamienic na sumę 171 milionów, a drugi aneks dotyczący harmonogramu powstawania tej inwestycji, ona dynamiczne idzie do przodu. Dzisiaj jesteśmy na etapie zaawansowania prac 67 procent
- dodaje Klimczak.
Aktualnie tarcza wznowiła swoją pracę na wysokości przystanku Łódź Polesie, pod ulicą Mielczarskiego, Legionów, Gdańską oraz Więckowskiego dotrze do skrzyżowania al. Kościuszki z Zieloną, gdzie powstaje przystanek kolejowy Łódź Śródmieście.
Tarcza TBM "Katarzyna" zmierza już do nowego przystanku Łódź Śródmieście
Jak mówi Hanna Zdanowska dla budowy tunelu będzie to najtrudniejsza część.
- Ta część tunelu, która zaczyna swoją drogę właśnie dzisiaj będzie najtrudniejsza, bo będzie przechodziła pod zabytkowym i historycznym centrum miasta. Zdajemy sobie sprawę z jakości budynków i z braku niekiedy jakości fundamentów, w związku z czym dla nas najważniejsze w tym wszystkim jest to, żeby to wszystko przeszło bezproblemowo i bezpiecznie dla naszych mieszkańców, dlatego bardzo dziękujemy, bo bez współpracy jest to trudne do wykonania
- mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Terminem obowiązującym dla zakończenia budowy tunelu kolejowego pod Łodzią jest czerwiec 2026 – pierwsze pociągi mają tutaj pojechać w grudniu 2026.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.