Spółka rozpoczęła już przygotowania do inwestycji – trwają prace wstępne przed inwentaryzacją przyrodniczą na przyszłej trasie CPK między Łodzią a Warszawą. Na tym odcinku pociągi mają osiągać prędkość 250 km/h. Zgodnie ze wstępnym kosztorysem linia Łódź-Warszawa pochłonie między 5,6 a 8,4 mld zł. Są to wyłącznie wstępne wyliczenia – inwestycja można znacznie zwiększyć swój zasięg, zwłaszcza w łódzkiej aglomeracji.
!reklama!
Wcześniej zakładano, że linia zostanie połączona podziemnym tunelem z dworcem Łódź Fabryczna, który budują PKP PLK. Dalej miałaby biec przez Wrocław i Wałbrzych aż do granicy kraju. Choć koszt budowy tunelu szacuje się na około 1,5 mld złotych, to CPK nie będzie z niego korzystać i chce wybudować własny łącznik. Zdaniem spółki takie posunięcie miałoby zapewnić Fabrycznej tłumy podróżujących.
Tunel CPK miałby biec równolegle, do tego, budowanego przez PKP PLK. Najbardziej prawdopodobnym wariantem jest budowa tunelu do dworca Fabrycznego, przebiegającego pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Tunel miałby kończyć się w pobliżu linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Lublinek.
Jeśli udałoby się zrealizować taki plan, w Łodzi powstałaby podziemna infrastruktura podobna do metra, która mogłaby obsługiwać ruch miejski, regionalny oraz ogólnopolski.
Choć cały plan brzmi imponująco, eksperci nie kryją zaskoczenia. Jakub Majewski z fundacji ProKolei dziwi się, że mimo nieukończonej inwestycji tunelu budowanego przez PKP PLK, szykujemy się do kolejnej budowy. Specjaliści twierdzą również, że budowa łącznika CPK może podnieść koszty inwestycji o kilka miliardów złotych.
Nie wiadomo jaka będzie przepustowość nowego połączenia – mówi się o 15 pociągach na godzinę. W Łodzi Fabrycznej trudno wyobrazić sobie aż tak duży ruch, zwłaszcza, że weryfikowane są potrzeby pojemnościowe lotniska w związku z kryzysem rynku lotniczego.
Łódzkie plany CPK nie zatrzymują się jednak na budowie tunelu. W komunikację z lotniskiem spółka planuje włączyć teren całej aglomeracji. Zrezygnowano z wcześniej planowanej budowy linii kolejowej prze Konstantynów Łódzki, ale zdeklarowano dofinansowanie przedsięwzięcia odbudowy prowadzącej do miejscowości linii tramwajowej, która ma kończyć się w Lutomiersku.
Źródło: Gazeta Wyborcza, Puls Biznesu
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.