reklama
reklama

Tramwaj śmiga jak torpeda - to było w Łodzi 40 lat temu. A dziś? [WIDEO]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Tramwaj śmiga jak torpeda - to było w Łodzi 40 lat temu. A dziś? [WIDEO] - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźCiekawego zestawienia łódzkich kadrów dokonał autor bloga Retrofotografie. Na jednym filmie, z 1979 roku, widzimy dziarsko przemierzający ulicę Zachodnią tramwaj typu 5N. Druge ujęcie pokazuje dokładnie ten sam odcinek drogi, ale już z 2019 roku, po którym również jedzie tramwaj, jednak zdecydowanie mniej żwawo. "Jak się 5N-ka rozbuja, to żaden Duewag nie ma z nią szans" - trudno się nie zgodzić z takim podsumowaniem, co potwierdzają komentarze pod filmem.
reklama

Tramwaje typu 5N powstawały od 1961 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal". Już w latach 60. N-ki zaczęto modernizować, tramwaje stały się jednokierunkowe, a z czasem dołożono automatycznie otwierane drzwi - najpierw przesuwne, a w latach 70. - łamane. Wprowadzone modernizacje dały tramwajom N5 dłuższe życie. Jak odnotowuje Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, ostatnie zmodernizowane wagony typu 5N zniknęły z łódzkich ulic w październiku 1991 roku.

Zestawiony z zasłużoną dla łódzkiego transportu publicznego "enką" tramwaj to naszym zdaniem jednak sygnowany już przez Siemens, a nie Duewag, model NF6D.  Zakup tych wagonów MPK motywuje bardzo dobrym stanem technicznym i niskimi kosztami. Jeden taki tramwaj kosztuje niecałe 100 tys. euro, podczas gdy cena pesy jest sidmiokrotnie wyższa. Produkowany w latach 1992-94, teraz zmodernizowany na potrzeby łódzkiego MPK, przeżywa obecnie swoją drugą młodość, lecz jak widać, wigorem N-ce sprzed 40. laty nie dorównuje.

reklama

Na opublikowanym poniżej filmie widzimy zestawienie kadru zarejestrowanego w Łodzi przez Claude Lanzmanna w 1979 r. z obecnie nagranym wideo. Pod materiałem pojawiają się nostalgiczne komentarze ze wspomnieniami, ale i sporo pytań; nie tylko o powody, dla których obecnie jazda tramwajem w Łodzi trwa na tych samych odcinkach dłużej niż 40 lat temu:

"Widać że kiedyś tramwaje jakoś szybsze"

***

"pewnie, wystarczy odnaleźć stare rozkłady jazdy, od Manufaktury do Zamenhofa jechał 9 minut, przed remontem trasy ŁTR"

***

"Wiadomo nie od dziś, że po nowych torach w Łodzi jeździ się wolniej :>"

***

"Na tym materiale z lat '70 cztery samochody. Na obecnym .. ciężko zliczyć."

reklama

- komentują internauci (pisownia oryginalna)

Źródło: @ReFotografieStefanaBrajtera / Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi / MPK Łódź

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo