Tramwaje typu 5N powstawały od 1961 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal". Już w latach 60. N-ki zaczęto modernizować, tramwaje stały się jednokierunkowe, a z czasem dołożono automatycznie otwierane drzwi - najpierw przesuwne, a w latach 70. - łamane. Wprowadzone modernizacje dały tramwajom N5 dłuższe życie. Jak odnotowuje Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, ostatnie zmodernizowane wagony typu 5N zniknęły z łódzkich ulic w październiku 1991 roku.
Zestawiony z zasłużoną dla łódzkiego transportu publicznego "enką" tramwaj to naszym zdaniem jednak sygnowany już przez Siemens, a nie Duewag, model NF6D. Zakup tych wagonów MPK motywuje bardzo dobrym stanem technicznym i niskimi kosztami. Jeden taki tramwaj kosztuje niecałe 100 tys. euro, podczas gdy cena pesy jest sidmiokrotnie wyższa. Produkowany w latach 1992-94, teraz zmodernizowany na potrzeby łódzkiego MPK, przeżywa obecnie swoją drugą młodość, lecz jak widać, wigorem N-ce sprzed 40. laty nie dorównuje.
Na opublikowanym poniżej filmie widzimy zestawienie kadru zarejestrowanego w Łodzi przez Claude Lanzmanna w 1979 r. z obecnie nagranym wideo. Pod materiałem pojawiają się nostalgiczne komentarze ze wspomnieniami, ale i sporo pytań; nie tylko o powody, dla których obecnie jazda tramwajem w Łodzi trwa na tych samych odcinkach dłużej niż 40 lat temu:
"Widać że kiedyś tramwaje jakoś szybsze"
***
"pewnie, wystarczy odnaleźć stare rozkłady jazdy, od Manufaktury do Zamenhofa jechał 9 minut, przed remontem trasy ŁTR"
***
"Wiadomo nie od dziś, że po nowych torach w Łodzi jeździ się wolniej :>"
***
"Na tym materiale z lat '70 cztery samochody. Na obecnym .. ciężko zliczyć."
- komentują internauci (pisownia oryginalna)
Źródło: @ReFotografieStefanaBrajtera / Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi / MPK Łódź
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.