System opracowany przez inżynierów z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie jest w stanie zapobiegać kolizjom tramwajów z samochodami i innymi tramwajami. Technologia wykorzystana przy budowie tego systemu, jest od lat z powodzeniem wykorzystywana w lotnictwie i kosmonautyce.
- System wykrywa różnego typu pojazdy znajdujące się przed tramwajem. (…) Wykorzystujemy w nim systemy optyczne - aktywne i pasywne, czyli takie, które rozpoznają przeszkodę na torowisku, a także precyzyjnie określają odległość od znaczników, umieszczonych na pojazdach szynowych. Dodatkowo rejestrowane są parametry ruchu, przy wykorzystaniu zarówno informacji pochodzących bezpośrednio z pojazdu, jak i dostarczanych przez systemy bezwładnościowe. Wszystkie te parametry są przetwarzane przez system ekspercki, który wypracowuje decyzje i ta informacja jest wyświetlana motorniczemu - powiedział prof. Krzysztof Falkowski z Zakładu Awioniki Wojskowej Akademii Technicznej
Dodatkowo, system pozwala także wysłać motorniczemu ostrzeżenie, gdy ten jedzie za szybko i istnieje niebezpieczeństwo uderzenia w poprzedzający tramwaj. Rozwiązanie jest na tyle dokładne, że pozwala ostrzegać przed pojazdem nawet, jeśli ten nie znajduje się w zasięgu wzroku kierującego tramwajem.
O ile bezpieczeństwo pasażerów jest priorytetem dla realizujących projekt, to możliwości technologiczne tego systemu nie kończą się na ochronie podróżujących tramwajami. Osiągnięcia naukowców z WAT dają w przyszłości możliwość stworzenia autonomicznych tramwajów jeżdżących m.in. właśnie w Łodzi.
- Wykorzystujemy różne media, m.in. pojazdy wyposażamy w specjalny system komunikacji świetlnej z użyciem światła białego. Lampy w tramwajach - co nie jest widoczne dla obserwatora - mrugają z pewną częstotliwością. I my jesteśmy w stanie odczytać te komunikaty; zatem tramwaje “rozmawiają między sobą” - dodał prof. Falkowski
Dzięki umożliwieniu “skomunikowania się” pojazdów, przed naukowcami staje otworem droga do opracowania systemu autonomicznych tramwajów.
MPK Łódź to pierwszy w Polsce przewoźnik lokalny, który będzie testował rozwiązanie stworzone przez naukowców z WAT. W tej chwili system został zainstalowany w dwóch tramwajach jeżdżących po Łodzi, ale w przyszłości zakłada się umieszczenie go we wszystkich pojazdach szynowych M8. Projekt wart ok. 4 mln złotych uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ok. 2,5 mln złotych.
Źródło: Portal Samorządowy
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.