reklama
reklama

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Komora na Retkini już gotowa

Opublikowano:
Autor:

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Komora na Retkini już gotowa - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
5
zdjęć

Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości ŁódźGigantyczna tarcza TBM zacznie wkrótce drążyć nowy tunel pod Łodzią. To część projektu Kolei Dużych Prędkości, który ma połączyć Warszawę, Łódź i Wrocław. Tarcza TBM wykopie najdłuższy w Polsce tunel kolejowy dla szybkich pociągów dalekobieżnych.
reklama

Retkinia gotowa

- Stoimy w komorze startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości na Retkini, której budowa została zakończona. To pierwszy fizycznie ukończony element kolejowego Programu CPK. Stąd w 2026 roku ruszy drążenie tunelu CPK, a w 2032 roku pojadą pierwsze pociągi KDP na trasie kolejowego "Y"

- mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Komora robi wrażenie: ma ponad 180 metrów długości (czyli niemal dwa boiska piłkarskie ustawione jedno za drugim), głębokość od 18 do 23 metrów i ściany sięgające nawet 43,5 metra - to wysokość czternastopiętrowego bloku.

W trakcie prac zużyto:

  • ponad 30 tys. m³ betonu (około 4 tysiące betoniarek),
  • 3 tys. ton stali (wystarczyłoby na budowę całego osiedla).
Na poziomie -1 znajdzie się część techniczna, a na poziomie -2 torowisko linii nr 85. Wewnątrz konstrukcji zaplanowano też klatki ewakuacyjne.

reklama

Fabryczna, ŁDK i końcowa komora TBM

W rejonie dworca Łódź Fabryczna powstaje komora końcowa, do której dotrze tarcza TBM. Ma 22 x 30 metrów i aż 26 metrów głębokości. Powstaje też komora rozjazdowa. Ciekawym przypadkiem jest zabezpieczenie zabytkowego gmachu Łódzkiego Domu Kultury, pod którym częściowo przebiegnie tunel. Wzmocniono tam fundamenty za pomocą około 1400 mikropali i kolumn jet grouting. Część rozebranych wnętrz już przywracana jest do pierwotnego stanu.

Największy tunel kolejowy w Polsce

Planowany tunel CPK będzie miał 4,6 kilometra długości i 14 metrów średnicy. Zmieści dwa tory (po jednym w każdym kierunku)z możliwością jazdy z prędkością do 160 km/h. To najdłuższy tunel kolejowy w Polsce drążony w jednym ciągu.

reklama

Będzie przebiegać na zmiennej głębokości - od 23 metrów przy Retkini do 34 metrów pod ul. Struga i al. Bandurskiego. W kilku punktach zaplanowano komory ewakuacyjne.

Ekspertyzy i obawy mieszkańców

Trwają dodatkowe ekspertyzy budynków leżących na trasie tunelu. Rzeczoznawcy sprawdzają m.in. nośność konstrukcji. Ma to zapobiec sytuacji, jaka wydarzyła się przy ul. 1 Maja podczas budowy tunelu średnicowego, gdy zawaliła się jedna z kamienic.

Łódzki odcinek linii nr 85 (Warszawa Zachodnia - Łódź Niciarniana) to obecnie najbardziej zaawansowany fragment Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Ma być gotowy w 2032 roku. Cała linia „Y” (Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław) ma być oddana do użytku trzy lata później, w 2035.

reklama

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo