Retkinia gotowa
- Stoimy w komorze startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości na Retkini, której budowa została zakończona. To pierwszy fizycznie ukończony element kolejowego Programu CPK. Stąd w 2026 roku ruszy drążenie tunelu CPK, a w 2032 roku pojadą pierwsze pociągi KDP na trasie kolejowego "Y"
- mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Komora robi wrażenie: ma ponad 180 metrów długości (czyli niemal dwa boiska piłkarskie ustawione jedno za drugim), głębokość od 18 do 23 metrów i ściany sięgające nawet 43,5 metra - to wysokość czternastopiętrowego bloku.
W trakcie prac zużyto:
- ponad 30 tys. m³ betonu (około 4 tysiące betoniarek),
- 3 tys. ton stali (wystarczyłoby na budowę całego osiedla).
Fabryczna, ŁDK i końcowa komora TBM
W rejonie dworca Łódź Fabryczna powstaje komora końcowa, do której dotrze tarcza TBM. Ma 22 x 30 metrów i aż 26 metrów głębokości. Powstaje też komora rozjazdowa. Ciekawym przypadkiem jest zabezpieczenie zabytkowego gmachu Łódzkiego Domu Kultury, pod którym częściowo przebiegnie tunel. Wzmocniono tam fundamenty za pomocą około 1400 mikropali i kolumn jet grouting. Część rozebranych wnętrz już przywracana jest do pierwotnego stanu.
Największy tunel kolejowy w Polsce
Planowany tunel CPK będzie miał 4,6 kilometra długości i 14 metrów średnicy. Zmieści dwa tory (po jednym w każdym kierunku)z możliwością jazdy z prędkością do 160 km/h. To najdłuższy tunel kolejowy w Polsce drążony w jednym ciągu.Będzie przebiegać na zmiennej głębokości - od 23 metrów przy Retkini do 34 metrów pod ul. Struga i al. Bandurskiego. W kilku punktach zaplanowano komory ewakuacyjne.
Ekspertyzy i obawy mieszkańców
Trwają dodatkowe ekspertyzy budynków leżących na trasie tunelu. Rzeczoznawcy sprawdzają m.in. nośność konstrukcji. Ma to zapobiec sytuacji, jaka wydarzyła się przy ul. 1 Maja podczas budowy tunelu średnicowego, gdy zawaliła się jedna z kamienic.Łódzki odcinek linii nr 85 (Warszawa Zachodnia - Łódź Niciarniana) to obecnie najbardziej zaawansowany fragment Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Ma być gotowy w 2032 roku. Cała linia „Y” (Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław) ma być oddana do użytku trzy lata później, w 2035.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.