Reklama

Reklama

UX w sklepie internetowym. 6 najważniejszych czynników

Opublikowano: czw, 18 cze 2020 17:06
Autor:

UX w sklepie internetowym. 6 najważniejszych czynników - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Własna działalność gospodarcza nie może się obecnie obejść bez strony www. Jednak uruchomienie swojego serwisu nie wystarczy – sklep internetowy powinien przyciągać coraz większą liczbę użytkowników, którzy nie tylko zechcą dokonać zakupu, ale także chętnie później wrócą. Stąd nie wystarczą korzystne ceny czy nawet skuteczny marketing. To nasza witryna może stać się najlepszą reklamą, pod warunkiem, że wdrożymy strategię UX.

Czym jest UX?

UX to skrót od User Experience, który w dosłownym tłumaczeniu znaczy „doświadczenie użytkownika”. To zbiór wszystkich odczuć odbiorcy wynikających ze skorzystania z usługi, produktu, ze strony internetowej bądź z aplikacji. Doświadczenia te mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne – to od nas, jako dostawcy danej usługi, zależy, czy klient będzie usatysfakcjonowany tym, co mu zaoferujemy.

Pozytywne UX nie tylko umacniają pozycję danej marki na rynku poprzez zdobycie zaufania użytkownika, ale także przekładają się na realne wyniki sprzedaży. UX design – bo również z tym pojęciem możemy się spotkać – to właśnie projektowanie stron www w taki sposób, by rzeczywiście kreować dobre doświadczenia i zapewniać pełną funkcjonalność serwisu. Dobrze zaprojektowany sklep internetowy powinien odpowiadać na wszystkie zapotrzebowanie odwiedzającego.

Dlaczego warto zadbać o User Experience w sklepie internetowym?

UX to niemalże podstawowe narzędzie służące kreowaniu marki i wyróżnianiu jej na tle konkurencji. Dzięki sprawnie przeprowadzonym działaniom z zakresu UX Design przyciągniemy coraz liczniejsze grono klientów, którzy będą chętnie korzystali z naszego sklepu online. Ma to obustronne korzyści – my, jak właściciele sklepu internetowego, osiągamy coraz lepsze wyniki sprzedaży, z kolei użytkownicy odczuwają zadowolenie i satysfakcję wynikające z poruszania się po stronie, która niemalże przewiduje ich dalsze kroki.

6 najważniejszych czynników UX

Projektowanie sklepu internetowego wymaga sporo pracy i doświadczenia – najpierw należy opracować strategię, posługując się również badaniami, później wejść w fazę testów (np. poprzez prototyp sklepu), a następnie zająć się wdrożeniem planu i bieżącą optymalizacją, również wersji mobilnej. Responsywne sklepy internetowe to obecnie konieczność.

Odpowiedni UX design powinien uwzględnić 6 czynników:

  • accessibility, czyli dostępność;
  • credibility, czyli wiarygodność;
  • desirability, czyli atrakcyjność;
  • findability, czyli znajdowalność;
  • usability, czyli użyteczność;
  • usefulness, czyli funkcjonalność.

O czym trzeba pamiętać tworząc dobry sklep internetowy?

Skuteczne UX design nie jest proste głównie dlatego, że składa się z bardzo wielu elementów. Dopiero wdrożenie funkcjonalnych, przejrzystych rozwiązań na różnych płaszczyznach witryny gwarantuje, że będzie ona w pełni przyjazna dla użytkownika, zapewni mu odpowiedzi na ewentualne pytania, ułatwi poruszanie się po niej oraz ostatecznie skłoni do zakupu i późniejszego powrotu na stronę. Ważna jest nawet intuicyjna rejestracja w sklepie internetowym, ponieważ w przeciwnym wypadku odbiorca może się zniechęcić do założenia konta.

Jednym z istotnych punktów jest oczywiście czytelne menu. Nawigacja w sklepie online powinna przebiegać bez żadnych problemów. Użytkownik powinien mieć ze strony głównej łatwy dostęp do wszelkich podstron, dlatego stosowane ikony powinny być jednoznaczne i zrozumiałe. To wszystko pociąga też za sobą aspekt wizualny – serwis nie musi mieć skomplikowanej i wyjątkowo oryginalnej budowy. Wystarczy, że zadbamy o jego estetykę, w tym o spójność kolorystyki. Zarówno strona główna sklepu internetowego, jak i poszczególne kategorie powinny proponować przyjemny dla oka, a jednocześnie użyteczny design.

Drugą istotną kwestią jest też oczywiście wartość treści pojawiających się na stronie. Powinny one odpowiadać na potrzeby użytkownika, a także podkreślać zalety naszego sklepu internetowego i produktów. Teksty powinny być podzielone na akapity, istotna jest również architektura nagłówków. Mile widziane są wypunktowania – przeciętny internauta nie skupia uwagi na dużych blokach tekstów. Ogromnym atutem i zarazem zachętą dla potencjalnego klienta są wyeksponowane pozytywne opinie oraz statystyki – warto się nimi chwalić, ponieważ liczby są silnym, zapadającym w pamięć przekazem.

Nie należy także zapominać o tak ważnym elemencie, jak Call to Action, czyli nienachalne, ale skuteczne wezwanie do działania (w przypadku sklepu online – do zakupu) oraz niezawodny feedback. Jeśli użytkownik napotka na ewentualne problemy na stronie, powinien otrzymać rozwiązanie, jak wówczas postępować.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.