reklama
reklama

W Łódzkiem szybciej koleją, czyli co nam da CPK

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

W Łódzkiem szybciej koleją, czyli co nam da CPK  - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Centralny Port Komunikacyjny to gigantyczne przedsięwzięcie, które zmieni sposób w jaki będziemy podróżować nie tylko po Europie, ale także po Polsce. Łódź, z racji swojej lokalizacji, otrzyma jeden z większych kawałków tego komunikacyjnego tortu.
reklama

To będzie największe lotnisko w kraju, największy przesiadkowy hub w Polsce, największa inwestycja infrastrukturalna po 1989 roku nad Wisłą – projekt CPK można opisywać na wiele sposobów, ale zawsze wielkim kwantyfikatorem. Projekt przyszłości, modernizacyjny skok i wejście w nową erę – publicystyczne figury próbują oddać rozmiar tego projektu, ale co tak konkretnie zmieni się dla przeciętnego mieszkańca np. województwa łódzkiego? Odpowiedź jest prosta: będzie szybciej.

Kolej na zmiany

Położona w centrum kraju, na przecięciu najważniejszych szlaków komunikacyjnych północ – południe, wschód – zachód, Łódź będzie jednym z większych beneficjentów nowego projektu komunikacyjnego. W szczególności dotyczy to inwestycji w infrastrukturę kolejową.

W ramach zapewnienia szybkiego i komfortowego połączenia z CPK w regionie łódzkim zostaną wybudowane dwie nowe linie kolejowe dużych prędkości, łącznie liczące 219 km długości. To linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań oraz linia nr 87 Sieradz – Wieruszów, która będzie stanowić część dłuższej trasy Warszawa – Wrocław. Nowe linie w województwie łódzkim będą częścią tzw. szprychy nr 9, biegnącej przez kilka województw centralnej, zachodniej i południowo – zachodniej Polski.

Według wstępnych założeń po ukończeniu budowy nowych tras i modernizacji istniejących, 60 proc. mieszkańców województwa łódzkiego będzie w stanie w mniej niż godzinę dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Jak to wszystko przełoży się na konkretne czasy przejazdów do wybranych miast w Polsce?

Opracowanie własne

Mówiąc krótko: będzie szybciej. Znacznie szybciej. Czas podróży z Łodzi do Poznania skróci się do 1 godziny i 5 minut, do Warszawy dojedziemy w 50 minut, a do Wrocławia w 1 godzinę. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego łodzianie dojadą w 35 minut.

To nie jednak nie wszystko. Dzięki nowym połączeniom kolejowym Łódź otworzy się na świat. Ze stolicy regionu będzie można dojechać pociągiem np. do Pragi czy Berlina. Nie wiadomo na razie czy będą to połączenia bezpośrednie czy przesiadkowe, ale bez wątpienia podróż będzie szybsza i bardziej komfortowa.

Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że linia na trasie Warszawa – CPK – Łódź należy do tzw. etapu zero, czyli zespołu inwestycji, które powinny być gotowe przed osiągnięciem przez CPK gotowości operacyjnej. To oznacza, że do stolicy kraju szybkimi pociągami pojedziemy już niebawem.

Naturalnie ważną częścią przyszłej siatki połączeń będzie tunel średnicowy w Łodzi.

Trwają przygotowania do rozpoczęcia inwestycji

W poniedziałek, 29 lipca odbyły się w Łodzi regionalne konsultacje między przedstawicielami rządowej spółki CPK a reprezentantami administracji rządowej, województwa łódzkiego i władz Łodzi. Przedstawiono pierwsze założenia do procesu tzw. trasowania, czyli wyznaczenia linii tras kolejowych, które maja powstać wraz z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podczas spotkania omawiano także poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy tychże linii.

– Zamierzamy konsultować przebieg planowanych linii kolejowych, omawiać potrzeby transportowe mieszkańców i lokalne uwarunkowania środowiskowe. Regionalne konsultacje strategiczne, w które włączamy przedstawicieli samorządów, będą kontynuowane, a ich celem jest ustalenie optymalnego przebiegu linii – powiedział Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK

Po zakończeniu konsultacji z władzami samorządowymi, spółka CPK przygotuje schemat połączeń, które mają zostać wybudowane lub zmodernizowane. Następnie będą przeprowadzane konsultacje ze społecznościami lokalnymi, mieszkającymi na obszarach planowanych inwestycji.

Jak dotąd w Polsce nie budowano jeszcze linii kolejowych przystosowanych do poruszania się po nich pociągów z prędkością przekraczającą 200 km/h. Szacuje się, że koszt samych inwestycji kolejowych wyniesie ok. 40 mld złotych, a oddanie do użytku wszystkich zakładanych połączeń ma nastąpić ok. 2040 roku.

Źródło: Ceo.com.pl

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama