reklama
reklama

Wielka nocna akcja w Łodzi! Przenoszą TBM Faustynę, która drąży tunel [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Joanna Chrzanowska

Wielka nocna akcja w Łodzi! Przenoszą TBM Faustynę, która drąży tunel [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
111
zdjęć

To ogromne przedsięwzięcie logistyczne - przeniesienie maszyny TBM nad torami. | foto Joanna Chrzanowska

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości ŁódźTo ogromne przedsięwzięcie logistyczne - przeniesienie maszyny TBM nad torami. Wszystko przez to, że budowa tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską weszła w kolejny etap. Przeniesienie TBM Faustyny jest konieczne, by rozpocząć drążenie trzeciego, jednotorowego tunelu w Łodzi. Zadanie zaplanowano na trzy noce.
reklama

W piątek, 19 stycznia rozpoczęła się operacja przenoszenia nad torami  Łódź – Łowicz  pierwszych elementów TBM Faustyny, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią.

Przenosiny TBM Faustyny nad torami

Cała maszyna TBM ma długość 109 metrów. Sama tarcza waży 400 ton, maszyna w całości - 1400 ton. By ją wydobyć z komory TBM, konieczne było podzielenie jej na elementy. Przenosiny rozpoczęły się w nocy z piątku na sobotę.

Do realizacji zadania używane są specjalistyczne żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton.  

- Po przeniesieniu wszystkich dziewięciu elementów tarcza zostanie z drugiej strony zmontowana i rozpocznie drążenie trzeciego z czterech tuneli. Zakładamy, że od grudnia 2025 roku tunel będzie służył podróżnym.

reklama

- mówił w piątek przed południem Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Zachodniego PKP PLK.

 

Nowa komora startowa znajduje się przy ulicy Żniwnej. To tam poszczególne części Faustyny przejdą szczegółową inspekcję. Później zostaną umieszczone na specjalnie przygotowanej kołysce i ponownie zmontowane.

- Przenosiny nad torami będziemy wykonywali przy pomocy trzech żurawi. Biały jest najsilniejszy i to on podniesie tarczę Faustyny, czyli masę 400 ton. Minimalne ramię, na którym żuraw jest w stanie podnieść tarczę, ma 18 metrów długości. Dlatego nie trzeba było zamykać obu torów kolejowych, po jednym z nich wciąż odbywa się ruch pociągów. Przy torze nr 2 jest przygotowana platforma, na którą będziemy odstawiali Faustynę, ale to jest dopiero drugi ruch. Pierwszy ruch to przełożenie przez linię kolejową płaszcza tarczy, który ma masę około 55 ton. Zrobi to biały żuraw. Następnie wszystkie elementy będą już podejmowane z drugiej strony torów, co oznacza, że trzeba rozebrać żurawia i przemieścić go na drugą stroną, a to już dni pracy. Myślę, że dopiero trzeciej nocy od dziś będziemy w stanie podnieść żurawiem Faustynę i odstawić ją na drugą stronę w bezpieczny sposób. Po drugiej stronie mniejszy żuraw będzie pomagał składać wszystkie elementy w całość

reklama

- mówił podczas spotkania z dziennikarzami Marek Kuchciński, przedstawiciel wykonawcy.

 

Drążenie trzeciego jednotorowego tunelu w kierunku Kozin ma rozpocząć się w drugiej połowie lutego. W tym roku TBM Faustyna wybuduje jeszcze czwarty tunel z Kozin do komory przy al. Unii Lubelskiej.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama