Kampanię informacyjną o tym, jak wygląda współczesne remontowanie łódzkich ulic, rozpoczęto we wtorek 28 stycznia.
Jak budowano kiedyś łódzkie drogi, a jak to wygląda teraz?
Posty z infografikami o remoncie "kiedyś vs. teraz" ukazały się zarówno na stronie internetowej miejskiej gazety, jak i profilach społecznościowych Zarządu Dróg i Transportu oraz Tomasza Piotrowskiego, wiceprezydenta Łodzi.
- Łódzkie drogi przechodzą prawdziwą metamorfozę. Co roku remontowane są dziesiątki większych i mniejszych jezdni w mieście. Na przestrzeni lat sposoby ich remontu znacznie się zmieniły, dlatego warto dowiedzieć się, jak wyglądają remonty obecnie i na czym polegają
- chwali się magistrat w mediach społecznościowych.
ZDiT przypomina, jak wyglądało remontowanie i budowanie dróg kiedyś, a jak to wygląda teraz.
- Oprócz bruku, do ułożenia nawierzchni używano także polnych kamieni oraz piasku. Jednak w Łodzi brukowano nie tylko materiałami pochodzenia kamiennego. Do tego celu wykorzystywano także drewnianą kostkę. Takie rozwiązanie pojawiło się np. na ul. Piotrkowskiej. Decyzję o ułożeniu takiej nawierzchni podjęto ze względu na hałas, jaki generował stukot końskich kopyt. Ponadto takie rozwiązanie było tańsze w realizacji. Miało jednak również swoje wady. Zimą drewniana kostka była bardzo śliska. Dodatkowo końskie odchody wsiąkały w drewniane podłoże, co w czasie upałów skutkowało przykrym zapachem
- informuje Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
I dodaje:
- Dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Remonty w Łodzi nastawione są na poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa, a jednocześnie są odpowiednio zaplanowane i przemyślane, aby drogi służyły przez lata. Obecnie remonty rozpoczyna się od całkowitego demontażu starych i zużytych warstw drogi. Po tym etapie przychodzi czas na stworzenie podbudowy, czyli fundamentu całej drogi. Wykonywana jest z kruszyw i stanowi podstawę dla całej konstrukcji. Następnie układana jest pierwsza, wiążąca warstwa asfaltu. To ona przenosi nacisk, który powstaje podczas obciążenia nawierzchni. Ostatnim elementem nowej drogi jest warstwa ścieralna.
Na infografice widzimy dwa rodzaje drogi. Pierwszy przedstawia warstwę nawierzchni, polny kamień lub trylinkę oraz podłoże (piach). Drugi rodzaj drogi to warstwa nawierzchni, warstwa wiążąca, górna warstwa podbudowy, dolna warstwa podbudowy, warstwa podbudowy pomocniczej, a także podłoże ze stabilizacją.
Na reakcję ze strony internautów nie trzeba było długo czekać.
- No to teorię już znamy…
- czytamy w komentarzach wpis pana Adama.
W sekcji komentarzy pojawiły się głosy zarówno ze strony pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.
- To naprawdę urocze, że choć na takich grafikach dostrzegacie, że obok jezdni istnieją także chodniki. Dotychczas głównie remontowaliście same jezdnie, pozostawiając chodniki w opłakanym stanie (np. Hetmańska). Nie zapominajcie także przy okazji remontów, aby montować słupki uniemożliwiające zajmowanie chodników przez porzucane auta
- komentuje profil Piesza Łódź.
- To chyba na Boya-Żeleńskiego coś wam nie wyszło
- piszą LDZ Zmotoryzowani Łodzianie.
- To dlaczego stare nierówne ulice, które budowano jako tzw. kocie łby potrafią przetrwać do dziś, a nowoczesne, profesjonalne, zaawansowane technicznie drogi rozpadają się max. po drugiej serii przymrozków? Dlaczego zapadają się studzienki? Dlaczego asfalt pęka na łączeniu np. dwóch pasów...
- pyta pan Michał.
O to, jak się wykonuje obecnie remonty łódzkich dróg, oraz dlaczego niektóre inwestycje po prostu nie wychodzą, można miejskich urzędników zapytać nie tylko w komentarzach, ale także i na żywo.
Gdzie i kiedy odbędą się konsultacje społeczne ws. remontów łódzkich dróg w 2025 roku?
Okazją do rozmowy o łódzkich remontach jest trwający właśnie cykl konsultacji społecznych dot. remontów w 2025 roku. Za nami m.in. konsultacje społeczne z mieszkańcami Złotna i Teofilowa, Żubardzia i Kozin, Julinanowa, a także Bałut.Następne spotkanie zaplanowano z mieszkańcami Śródmieścia 30 stycznia br. o godz. 17 w Zespole Szkół Budowlano-Technicznych przy Kopcińskiego 5/11.
Kolejne odbędą się w lutym i marcu.
Na 4 lutego zaplanowano spotkanie z mieszkańcami Chojen i Rokicia. Konsultacje odbędą się o godzinie 17 w Szkole Podstawowej nr 190 im. Iwaszkiewicza przy Malczewskiego 37/47. Tematem spotkania będą ulice Dachowa, Rolnicza, Rzgowska, Odyńca, Wysockiego, Tuszyńska, Kongresowa, Rydza-Śmigłego, Niższa, Różyckiego, Wróblewskiego, CPR Politechniki.
6 lutego odbędzie się spotkanie z mieszkańcami Karolewa – godz. 17 w Bibliotece Miejskiej przy Wróblewskiego 67. Tematem spotkania będą remonty na ulicach: Bratysławska, Wioślarska, Maratońska (wiadukt), Żeromskiego.
Na 11 lutego zaplanowano konsultacje z mieszkańcami Katedralnej i Zarzewa – godz. 17 w Zespole Szkół Samochodowych i Mechatronicznych im. gen. Stanisława Maczka przy Przybyszewskiego 73/75. Tematem spotkania będą remonty ulic: Radwańska, Tymienieckiego, Milionowa. Przędzalniana, Łęczycka, Ozorkowska, Siedlecka.
W marcu odbędą się ostatnie trzy spotkania z mieszkańcami – Nowosolna-Dolina Łódki, Osiedle 33 i Wiskitno.
4 marca o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 202 im. Jana Pawła II przy Jugosłowiańskiej 2 odbędzie się spotkanie z mieszkańcami Nowosolnej-Doliny Łódki. Temat dotyczy remontu ulic Brzezińskiej i Konianowskiej.
6 marca o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 204 przy Gajcego 7/11 odbędzie się spotkanie z mieszkańcami Osiedla 33 – temat spotkania remont Zakładowej i Transmisyjna.
Ostatnie spotkanie konsultacyjne odbędzie się na Wiskitnie i będzie dotyczyć remontu ulicy Kolumny i Dworcowej. Data spotkania: 11 marca, godz. 17, OSP Łódź Wiskitno przy ul. Kolumny 12.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.