Mistrzowskie i zachwycające – sekcja Krytyczne premiery
Na widzów czeka prawdziwe zatrzęsienie filmów nagradzanych na światowych festiwalach, które będzie można przeżyć w najlepszy możliwy sposób: razem! To najważniejsza sekcja festiwalu, po brzegi wypełniona hitami z Cannes, Wenecji czy Berlinale.Widzowie Kamery Akcji mogą być pewni, że w tym roku filmowy line up będzie zaskakujący i różnorodny. Zapraszamy na 4 intensywne dni z doskonałym kinem – zachęca Przemek Glajzner, dyrektor FKA. W sekcji Krytyczne Premiery znalazły się produkcje, które rozgrzewały widownię na najbardziej cenionych światowych festiwalach. Widzów oszołomi „Rodeo”, produkcja, którą żyje dziś cała filmowa Francja, zdobywca Nagrody Jury Coup de Coeur w Cannes. Lola Quivoron, reżyserka olśniewającej, krótkometrażowej produkcji „Dreaming of Baltimore”, stworzyła tym razem historię, w której artystyczna refleksja krzyżuje się z rykiem silników i piskiem opon. To dzieło łączące realizm społeczny z pasją, napięciem i akcją godną największych blockbusterów. Festiwalowicze i festiwalowiczki będą mogli także wejść w sam środek elektryzującej hybrydy gatunkowej, świat „Pięciu diabłów” Léi Mysius, w którym dramat, romans, fantasy i thriller posegregowane są niczym słoiczki głównej bohaterki. Z takiej mieszanki zrodziła się opowieść o macierzyństwie, miłości oraz desperackiej potrzebie bliskości. W programie 13. FKA znajdzie się także „Zdarzyło się” Audrey Diwan, zdobywca Złotego Lwa oraz Nagrody Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) na festiwalu w Wenecji w 2021 roku. Do festiwalowych kalendarzy już teraz należy wpisać czas na obejrzenie „Na pełen etat” Érica Gravela, filmu, za który został uhonorowany nagrodą dla najlepszego reżysera na weneckim festiwalu. To historia matki, która stała się materiałem do stworzenia portretu współczesnych czasów: ciemnej strony kapitalizmu, poczucia ciągłego braku bezpieczeństwa i wiecznego niepokoju. O problemach świata XXI wieku opowiada także Thomas Salvador w „The Mountain” – żonglując konwencjami gatunkowymi, porusza temat korporacyjnego życia. To punkt obowiązkowy dla każdego, kto chce doświadczyć mistycznych przeżyć w nieprzewidywalnej dziczy. Pełna aury tajemniczości i mroku jest także historia z „The Humans”, w zabawny sposób opowiadająca o konfliktach współczesnej amerykańskiej rodziny, wykorzystując zdolności aktorskie Amy Schumer czy Beanie Feldstein. Dzieło to jest reżyserskim debiutem Stephena Karama, a także adaptacją jego teatralnej sztuki nagrodzonej Pulitzerem i wystawianej na Broadwayu. Równie immersyjnie i z pełną dbałością o detale opowieść prowadzi Isaki Lacuesta w filmie „Jeden rok, jedna noc”. Reżyser odtwarza traumatyczne wydarzenia sprzed siedmiu lat – zamach terrorystyczny podczas koncertu w paryskim klubie Bataclan. Film otrzymał jedną z najważniejszych nagród na tegorocznym Berlinale. Morze emocji, które przeżywają bohaterowie nie pozwala zasnąć po seansie. To ten rodzaj filmu, który zostaje z widzem na zawsze - niepokoi, porusza, dotyka. Warto zaryzykować bezsenną noc dla takiego doświadczenia - mówi Malwina Czajka, dyrektorka Festiwalu Kamera Akcja. W Konkursie Głównym festiwalu w Berlinie, a teraz także na FKA obecna będzie „Niebieska linia” Ursuli Meier – historia rodzinnej dysharmonii, która wybija się ponad inne produkcje zarówno wizualnie, jak i tematycznie. Skład sekcji Krytyczne Premiery wieńczy najnowsza produkcja ukraińskiego reżysera Valentyna Vasyanovycha „Odbicie”, nominowana w 2021 roku do Złotego Lwa. To pozycja obowiązkowa traktująca o okropności konfliktów zbrojnych, szczególnie w kontekście trwającej wojny w Ukrainie. Prosto z Cannes przyjadą do Łodzi zdobywca Grand Prix „Blisko” Lukasa Dhonta oraz nagrodzony w prestiżowej sekcji „Directors’ Fortnight”, okrzyknięty najlepszym filmem europejskim „Piękny poranek” Mii Hansen-Løve.
TVN, YouTube czy Netflix - czy wielkie marki rządzą kinomanami
Ekspertka, która decyduje o tym, jakie seriale oglądamy, założyciel marki będącej największym fenomenem i wielkim sukcesem marketingowym w polskim biznesie, człowiek, który sprawia, że artystyczne kino dokumentalne cieszy się zainteresowaniem porównywalnym do oddziaływania blockbusterów – takich gości będzie można spotkać podczas trzech dyskusji na 13. edycji Kamery Akcji. W sobotę, 15 października o godzinie 15:00 festiwalowicze będą mogli skonfrontować się z opiniami ekspertek i ekspertów podczas rozmowy Trendy w treściach. Jak trafić w gusta widowni. Zaproszeni goście zastanowią się nad tym, jakie filmy czy seriale produkować, kupować, tworzyć, aby odnalazły swojego odbiorcę. Rozmawiać będą: Martin Stankiewicz – ex youtuber, którego kanał ma prawie 1,3 miliona subskrybentów, a jego filmy wyświetlono 270 milionów razy; Katarzyna Śliwińska-Kłosowicz – showrunnerka TVN Warner Bros. Discovery, pomysłodawczyni m.in. „Diagnozy”, „Pod powierzchnią”, czy „Nieobecni”; Artur Zaborski – dziennikarz kulturalny współpracujący m.in. z „Newsweekiem” czy „Zwierciadłem”, a także Michał Broniszewski – dyrektor dystrybucji i sprzedaży w Galapagos Films. Podczas piątkowej dyskusji (14 października, godz. 15:00) Klapki na oczach. Promocja w branży filmowej widzowie dowiedza się natomiast, jak współcześnie kierować marketingiem, by trafić do wymarzonej grupy docelowej oraz przekonać ją, by spośród ogromu propozycji wybrali właśnie tą konkretną. Rozmawiać będą Katarzyna Czajka-Kominiarczuk – krytyczka filmowa, autorka bloga „Zwierz Popkulturalny”, Wacław Mikłaszewski – współzałożyciel i pomysłodawca reanimacji marki KUBOTA, Paulina Jaroszewicz – menedżerka dystrybucji w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty i Mateusz Góra – szef komunikacji i rozwoju widowni w Millennium Docs Against Gravity. Spotkania z ekspertami zamknie najbardziej kontrowersyjna dyskusja Krytycznie do szpiku kości z producentką „Idy” czy „Głupców” - Ewą Puszczyńską, dziennikarką i stałą współpracowniczką redakcji Dzień Dobry TVN - Anną Tatarską oraz dziennikarzem kulturalnym, współpracującym m.in. z kwartalnikiem „Przekrój” - Mateuszem Demskim. Punktem wyjścia do dyskusji będzie prowokująca teza o śmierci krytyki filmowej.
To jest rok kina duńskiego na FKA!
Tegoroczna Kamera Akcja obiera kurs na Danię. Sekcja kina duńskiego to specjalnie przygotowany zestaw najciekawszych premier prosto ze Skandynawii. „Zupełnie normalna rodzina” to z zachwytem przyjęty przez międzynarodową widownię reżyserski debiut Malou Reymann, w którym autorka podejmuje niezwykle trudny i delikatny temat samoakceptacji, dojrzewania i życia w społecznym dyskomforcie oraz dążenia do bezwarunkowej miłości. Film zdobył nagrodę główną na festiwalu w Rotterdamie. Nad problemem tożsamości pochyla się także Guðmundur Arnar Guðmundsson w „Beautiful Beings”, produkcji nagrodzonej na tegorocznym Berlinale. W swoim drugim (po prezentowanym na 10. FKA „Sercu z kamienia”) filmie reżyser skupia się na grupie młodych chłopaków, którzy zmagają się z patologiczną i brutalną przemocą ze strony rówieśników. To przeszywająca na wskroś opowieść o wspólnocie, której daleko do banałów i emocjonalnego szantażu. W podobnym tonie wypowiada się reżyserka Jeanette Nordahl we wgryzającym się w skórę pełnometrażowym debiucie „Kod&Blod”, który nominowany był do 5 Duńskich Nagród Filmowych. Film oscyluje na granicy kina coming of age, kryminału oraz dreszczowca i przywodzi na myśl „Snowtown” czy „Nitram” Justina Kurzela. Widzów nie mogą ominąć także „Niewiniątka” Eskila Vogta, scenarzysty Joachima Triera, thrillera psychologicznego z elementami horroru i science-fiction. Reżyser stworzył opowieść o czwórce dzieci odkrywającej swoje nadprzyrodzone moce i tworzącej tajemny, wyizolowany świat. Wśród hitów, które obecne będą w programie 13. FKA znajdzie się także pokaz zapowiadający nadchodzącą edycję Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu – „Przeżyć” Jonasa Pohera Rasmussena, wizualnie wysmakowany animowany dokument porównywany do „Walca z Baszirem”– olśnił jury festiwalu Sundance i był nominowany do Oscara w 2022 roku aż w trzech kategoriach. Organizatorzy przygotowali także specjalny seans rozchwytywanego na całym świecie filmu „Najgorszy człowiek na świecie” Joachima Triera. To epopeja o pokoleniu millenialsów rozdartych między związkami, karierą i niepewnością. Film Triera wkroczył na szczyty box office'u, zachwycił Amerykańską Akademię Filmową, a teraz będzie miał szansę wkraść się w serca widowni Kamery Akcji.
Od storytellingu do krytyki filmowej. Warsztaty na FKA
Dla festiwalowiczów, którzy widzą swoją przyszłość w branży filmowej, organizatorzy przygotowali szereg warsztatów i spotkań uchylających drzwi do branżowej wiedzy i krytycznofilmowej kuchni. Tomasz Habowski: bezkompromisowy twórca „Piosenek o miłości” poprowadzi warsztaty storytellingu, podczas których przeanalizuje prace nad scenariuszem od pierwszego draftu po finalny efekt na ekranie. Podpowie również, jak pracować nad dialogami i co zrobić, by postaci były realistyczne oraz przykuwały uwagę. Dla miłośników krytyki filmowej także znajdzie się nie lada gratka – warsztaty z Arturem Zaborskim Bez tajemnic. Jak pracuje dzisiaj krytyk filmowy. Dziennikarz kulturalny współpracujący z wieloma czasopismami, w tym „Newsweekiem”, „Zwierciadłem” czy „Wirtualną Polską” i nominowany do Nagrody PISF w 2017 roku zabierze warsztatowiczów w podróż po tajemnicach zawodu: od umiejętności, które należy posiąść, przez kulisy powstawania relacji z wydarzeń, po proces zdobywania wywiadów z aktorkami np. Penelope Cruz oraz twórcami, takimi jak Gaspar Noe czy Quentin Tarantino – a to wszystko w taki sposób, by w ciągu doby znaleźć jeszcze czas na sen. Te warsztaty to wiedza z pierwszej ręki – prosto od jednego z najbardziej cenionych dziennikarzy kulturalnych w Polsce. W programie również Mam parę uwag. Warsztaty Filmwebu z Jakubem Popieleckiem i Julią Taczanowską, warsztaty z analizy filmu z laureatką tegorocznej nagrody PISF w kategorii krytyka filmowa - Dianą Dąbrowską oraz warsztaty z programowania festiwali filmowych z dyrektorem MFF Nowe Horyzonty - Marcinem Pieńkowskim.
W głąb klasyki. Sekcja dla prawdziwych kinomanów
Do programu FKA powraca uwielbiana przez kinofilów i kinofilki sekcja Kino o kinie! Wielką gratką będzie polska premiera „The Story of Film: a New Generation”, kolejnej produkcji Marka Cousinsa, bohatera 11. edycji FKA. Reżyser w 2011 roku zachwycił widzów swoim 15-godzinnym „The Story of Film: An Odyssey” – teraz powraca z dokumentalnym zapisem podróży po światowych kinach, w którym prym wiedzie mówiona historia filmu – pełna osobistych i intymnych refleksji nad liczącą ponad 120 lat kinematografią. W programie Kamery Akcji znajdzie się także „Miłość jest wszystkim: 100 lat podrywu” w reżyserii Kim Longinotto – magiczny rejs po kultowych, a także tych mniej znanych scenach miłosnych wymontowanych z tysięcy taśm filmowych. Reżyserka umożliwia widzom obserwację, jak na przestrzeni lat zmieniało się w kinie opowiadanie o uczuciach, a towarzysząca muzyka w wykonaniu legendarnego Richarda Hawley’a potęguje wrażenia. Na zakochanych w kultowych produkcjach i poszukujących kontekstów filmowych czeka także dokumentalna wycieczka do świata jednego z najwybitniejszych reżyserów w dziejach kinematografii – Stanleya Kubricka: „Kubrick o Kubricku” w reżyserii Gregory’ego Monro. Widzów nie może także ominąć retromański powrót do filmu „Dzieciaki”, opowiadającego o grupie nowojorskich nastolatków, których życie obracało się wokół narkotyków, jazdy na desce i seksu. W „Kiedyś byliśmy dzieciakami” Eddie Martin powraca do tej kultowej produkcji, obnażając proces jej tworzenia oraz snując refleksję nad tym, co było „przed”, z perspektywy tego, co stało się „po”.---
13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Przegląd kina duńskiego przygotowany jest we współpracy z Ambasadą Królestwa Danii.
Spotkania z cyklu Akcja Edukacja są realizowane w ramach programu „Łódź akademicka, Łódź naukowa 2022”. Projekt jest dofinansowany z budżetu miasta Łodzi w ramach regrantingu przeprowadzonego przez Centrum Opus. Organizatorem jest Fundacja FKA. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.