4 marca rusza XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych
i Nieprzyjemnych. Ogłaszamy program!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Materiał partnera

4 marca rusza XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych
i Nieprzyjemnych. Ogłaszamy program! - Zdjęcie główne

4 marca rusza XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych
i Nieprzyjemnych. | foto Materiał partnera

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Łódź po godzinach Na miesiąc Łódź znowu stanie się stolicą polskiego teatru. 4 marca rozpocznie się
XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych – pierwszy festiwal teatralny, który powstał w wolnej Polsce. Tradycyjnie otwiera cykl najważniejszych polskich festiwali teatralnych.

Sprzedaż biletów rozpocznie się w piątek 10 lutego o 14:00 – online, w kasie biletowej i w biletomacie w Galerii Łódzkiej.

 

„Szanowni Państwo,

Przed nami dwudziesta dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, który tradycyjnie rozpoczyna się na początku roku kalendarzowego. Zastanawiałam się, czy - wobec przekazanej nam tak późno informacji o zmniejszeniu dotacji na Festiwal o niemal połowę - ta edycja ma rację bytu? Czy nie powinniśmy jej odwołać? Trudna decyzja...

Szacunek dla widzów i poczucie odpowiedzialności wobec festiwalowej publiczności przyniosły odpowiedź. Pomimo konieczności zbudowania skromniejszego programu, zdecydowałam, że tegoroczna edycja się odbędzie. Mimo wszystko i wbrew wielu. Środowisko teatralne okazało nam wielkie wsparcie, solidarność i zrozumienie, dzięki czemu mogliśmy ocalić część zaplanowanego repertuaru. Mam nadzieję, że mimo wszystko ta edycja będzie dla Państwa przestrzenią inspirujących spotkań z teatrem. Wspólnota sceny i widowni, ta więź, którą od lat budujemy, zawsze daje nam siłę. Wierzę, że wspólnie nam się uda. I wierzę, że warto.

W minionym roku pracowałam nad programem Festiwalu, którego temat to „Wojna. Kobieta. Teatr”. Wybuch wojny w Ukrainie wstrząsnął nami jako gest skrajnie antyhumanistyczny. Przytłoczyło nas, że doświadczenia drugiej wojny światowej niczego nas nie nauczyły. Nie wyciągnęliśmy wniosków. Wojna uruchomiła w nas fundamentalne pytania. Gdzie zaczyna się przemoc? Gdzie są korzenie agresji? Co uruchamia przemocowe mechanizmy? Jak rodzi się potrzeba budowania porządku dominacji i podporządkowania? Czy moglibyśmy uniknąć wojennej machiny agresji, gdybyśmy na co dzień zwracali uwagę na jakość naszych relacji z ludźmi? Czy (z pozoru nieszkodliwa) przemoc, agresja i nękanie w codziennych gestach i zachowaniach mogą urosnąć do monstrualnych rozmiarów, których ostatnią i najbardziej radykalną fazą jest wojna? Czy, będąc obojętnymi na wszelkie formy przemocy, jesteśmy współwinni?  

Wojna zdominowała nasze myślenie, stała się także tematem spektakli. Wywołała teatr do odpowiedzi. Jak powinniśmy się zachować? Czy mamy prawo uprawiać teatr, kiedy giną ludzie? Czy teatr ma w ogóle sens? Czy teatr wobec wojny ma jakiekolwiek narzędzia? Czy realnie może cokolwiek zmienić? Czy jest po prostu nieistotny i niepotrzebny? 

Refleksja nad wojną jest refleksją nad przemocą zakorzenioną w ludziach. W odniesieniu do przemocowych mechanizmów i przeciwko dominacji toczy się także dyskusja skupiona na roli i pozycji kobiety w polskim teatrze. Kim jest obecnie kobieta w społeczeństwie? Kim jest w teatrze? Na czym jej zależy? Czy współczesna kobieta i współczesna kobiecość uosabiają cechy, które mogą przeciwdziałać narastaniu spirali przemocy? Jak, zdaniem kobiet, powinna dokonać się przemiana w polskim teatrze? Co jest największym problemem polskiego teatru? Czy trzeba go zmienić? Czy ma to zawsze związek z płcią? Czego oczekują kobiety? Czy pomysł na kompletną zmianę i budowanie teatru od nowa jest możliwy do urzeczywistnienia? Czy nie jest dystopijny? Czy rewolucja nie pożre własnych dzieci? Czy jeden porządek nie wyprze drugiego? Czy, opowiadając się przeciwko przemocy, nie wpadamy w pułapkę zwalczania jej inną formą agresji? Czy nie wpadamy w pułapkę uogólnień i doraźnych rozwiązań? 

Tę edycję Festiwalu dedykuję kobiecie - Krystynie Jandzie. Wybitnej artystce, której nie trzeba przedstawiać (trudno byłoby to zrobić w kilku zdaniach). Stworzyła niezapomniane role w filmach – począwszy od „Człowieka z marmuru”, poprzez „Przesłuchanie”, do „Słodkiego końca dnia”. W teatrze jest mistrzynią – hipnotyzuje widzów, czego wielokrotnie doświadczaliśmy podczas Festiwalu. Od kilku dekad odnosi wielkie sukcesy i jest nagradzana na całym świecie. Obdarzona jest wielkim talentem, ale także dystansem i poczuciem humoru – co jest rzadkością. Zawsze odważnie i bezkompronisowo podąża własną drogą – kto inny zdecydowałby się otworzyć własny teatr? 

Podczas tej edycji zaprezentujemy najnowszy spektakl Krystyny Jandy – „My Way”, który stworzyła na swoje 70. urodziny. Otworzy on Festiwal. Przygotowywaliśmy także inne wydarzenia towarzyszące, z których niestety z powodu mniejszej dotacji musieliśmy się wycofać (wierzę, że kiedyś, w lepszym czasie, uda nam się powrócić do tych projektów dedykowanych Krystynie Jandzie). Tymczasem zapraszamy do udziału w sesji teatrologicznej poświęconej Artystce.  

Zapraszam Państwa do udziału w Festiwalu, spotkajmy się w Teatrze.
Ewa Pilawska”

XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych - program:

4 marca o 18:30
WYSTAWA RYSUNKÓW KRYSTIANA LUPY – WERNISAŻ

  • Miejsce: Teatr Powszechny w Łodzi

 

4 marca o 19:00
Pokaz Mistrzowski: „MY WAY”
Scenariusz i reżyseria: Krystyna Janda
Teatr Polonia w Warszawie

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi 
  • Po spektaklu spotkanie z Krystyną Jandą w foyer Teatru
 

5 marca o 19:00
Pokaz Mistrzowski: „MY WAY”
Scenariusz i reżyseria: Krystyna Janda
Teatr Polonia w Warszawie

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

5 marca o 14:00
„KRYSTYNA JANDA. KLASA MISTRZOWSKA”. KONFERENCJA TEATROLOGICZNA POŚWIĘCONA KRYSTYNIE JANDZIE

  • Moderator: Jacek Cieślak 
  • Prezentacji spektaklu „My Way” będzie towarzyszyć konferencja teatrologiczna poświęcona twórczości Krystyny Jandy. Podczas konferencji krytycy teatralni przedstawią kilka esejów/wystąpień poświęonych różnym okresom twórczości i życia Krystyny Jandy: "Janda oraz Akademia Teatralna oraz Teatr Ateneum", "Janda i Teatr Powszechny w Warszawie", "Teatr Polonia i Och Teatr - Fundacja Krystyny Jandy na Rzecz Kultury", "Janda filmowa", "Janda polityczna" oraz "Janda i Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych". 
  • Miejsce: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi + streaming na YouTube i Facebooku
 

6 marca o 19:00
„PRZYJEMNIE I NIE…” - WERNISAŻ
Wystawa plakatów Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

  • Miejsce: Galeria Opus Film, ul. Łąkowa 29
 

11 marca o 19:15
Tadeusz Słobodzianek
„SZTUKA INTONACJI”
Reżyseria: Anna Wieczur
Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy

  • Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi 
 

12 marca o 16:00
Tadeusz Słobodzianek
„SZTUKA INTONACJI”
Reżyseria: Anna Wieczur
Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy

  • Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

12 marca o 19:00
„1989”
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

13 marca o 19:00
„1989”
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

15 marca o 19:00
Weronika Murek i Jakub Skrzywanek
„SPARTAKUS. MIŁOŚĆ W CZASACH ZARAZY”
Reżyseria: Jakub Skrzywanek
Teatr Współczesny w Szczecinie

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

16 marca o 19:15
Juliusz Słowacki
„SEN SREBRNY SALOMEI”
Reżyseria: Piotr Cieplak
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

  • Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

17 marca o 19:15
Juliusz Słowacki
„SEN SREBRNY SALOMEI”
Reżyseria: Piotr Cieplak
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

  • Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

18 marca o 19:00
Michael Frayn
„CZEGO NIE WIDAĆ”
Reżyseria: Jan Klata
Teatr Wybrzeże w Gdańsku

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

19 marca o 19:00
Michael Frayn
„CZEGO NIE WIDAĆ”
Reżyseria: Jan Klata
Teatr Wybrzeże w Gdańsku

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

24 marca o 18:00
SPOTKANIE Z AUTOREM PRZEKŁADU „ULISSESA” MACIEJEM ŚWIERKOCKIM
Miejsce: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

  • Prowadzenie spotkania: Jacek Wakar
 

25 marca o 16:00
James Joyce
„ULISSES”
Reżyseria: Maja Kleczewska
Teatr Polski w Poznaniu

  • Spektakl prezentowany w Teatrze Polskim w Poznaniu
  • Cena biletu na spektakl obejmuje przejazd autokarem do Teatru Polskiego w Poznaniu oraz powrót do Łodzi. Szczegółowe informacje na temat godziny i miejsca wyjazdu zostaną opublikowane na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.
 

31 marca  o 19:15
„BIM BOM BOOM. KINOKABARET” – PRAPREMIERA
Scenariusz i reżyseria: Michał Walczak
Prapremiera Teatru Powszechnego w Łodzi

  • Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

1 kwietnia o 16:00
„BIM BOM BOOM. KINOKABARET”
Scenariusz i reżyseria: Michał Walczak
Prapremiera Teatru Powszechnego w Łodzi

  • Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
 

1 kwietnia o 19:00
Pokaz Mistrzowski
Thomas Bernhard
„RODZEŃSTWO”
Reżyseria: Krystian Lupa
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi 
  • W 2023 roku „Rodzeństwo” powraca do Łodzi - niemal dwie dekady po pierwszym łódzkim pokazie spektaklu (zarazem pierwszym spotkaniu festiwalowej publiczności z teatrem Lupy). Spektakl zostanie dwukrotnie zaprezentowany w Łodzi w ramach XXIX edycji Festiwalu. Spotkanie po latach przynosi zupełnie nową perspektywę i nowe piętra znaczeń.
  • Arcymistrzowski spektakl i wybitne aktorstwo, które od premiery w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie rozwijają się i dojrzewają - wraz z twórcami i ich doświadczeniami. Jakie dodatkowe znaczenia przynosi dystans czasowy od premiery? Jakie piętno czas odciska na aktorach? Jak rozwija się tekst Bernharda w rękach Lupy, uznawanego za jednego z najwybitniejszych na świecie twórców teatralnych, którzy, interpretując twórczość Bernharda, potrafią w swoich spektaklach sięgnąć do najgłębiej, podskórnie zakodowanych intencji autora? 
  • Dzień po pierwszej prezentacji "Rodzeństwa", 2 kwietnia 2023 o 14:00, na Małej Scenie Teatru Powszechnego w Łodzi odbędzie się spotkanie z Krystianem Lupą połączone z premierą książki "Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner”, której wydawcą jest Teatr Powszechny w Łodzi.
 

2 kwietnia o 14:00
PREMIERA KSIĄŻKI „KRYSTIAN LUPA. ARTYSTA. WIZJONER” I SPOTKANIE Z KRYSTIANIEM LUPĄ
Miejsce: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

  • Podczas XXIX edycji odbędzie się premiera książki, która jest zbiorem esejów poświęconych twórczości Krystiana Lupy. Wybrane eseje w skróconej formie były zaprezentowane podczas konferencji „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner” na XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.
  • Na książkę „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner” składają się rozdziały poświęcone kolejnym okresem twórczości reżysera, jak i szersze ujęcia jego fenomenu. Tytuły kolejnych rozdziałów to: „Lupa w Krakowie”, „Druga przystań. Krystian Lupa we Wrocławiu”, „Filmowe inspiracje Krystiana Lupy”, „Lupa w Warszawie”, „Lupa - profesor, student i mistrz”, „Spektakle w reżyserii Krystiana Lupy poza granicami Polski”, „Lupa w Teatrze Powszechnym w Warszawie” oraz „Język plastyczny Krystiana Lupy. Scenografie, rysunki, obrazy”.
 

2 kwietnia o 19:00
Pokaz Mistrzowski
Thomas Bernhard
„RODZEŃSTWO”
Reżyseria: Krystian Lupa
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej

  • Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy