- XXX edycja Festiwalu odbywa się pod patronatem honorowym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bartłomieja Sienkiewicza oraz Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej
- Festiwal współfinansowany jest ze środków Miasta Łodzi
„9 marca ruszy XXX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. To okrągła, trzydziesta edycja wydarzenia, które na stałe wrosło w pejzaż łódzkiej kultury. Jest wyczekiwane przez łodzian, ale także widzów z Polski i zagranicy. Dzięki Festiwalowi Łódź co roku otwiera kalendarz festiwali teatralnych w Polsce. Dopiero potem w ciągu roku widzowie uczestniczą w kolejnych wydarzeniach w innych miastach, ale to Łódź otwiera ten pochód. Staje się stolicą polskiego teatru, tutaj bije teatralne serce Polski” – mówi prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.
„To jeden z najstarszych polskich festiwali teatralnych, a zarazem pierwszy festiwal teatralny, który został powołany do życia w wolnej Polsce - po 1989 roku. Jego twórczynią jest Ewa Pilawska, która stworzyła najpierw Festiwal Sztuk Przyjemnych. Wraz z rozwojem jej wizji i odwagi Festiwal ewoluował, stał się Festiwalem Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych zyskując międzynarodową rangę. Na Festiwalu oglądaliśmy najwybitniejszych twórców z Polski i ze świata” – dodaje Hanna Zdanowska.
„W tym roku zapraszamy Państwa na spektakle dwóch teatrów narodowych. Na Dużej Scenie dwukrotnie zagramy «Pewnego długiego dnia» z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie – spektakl w reżyserii flamandzkiego reżysera Luka Percevala. Na Małej Scenie dwa razy zaprezentujemy spektakl w reżyserii Jana Englerta – «Fredro. Rok Jubileuszowy»” – zapowiada Ewa Pilawska, dyrektorka artystyczna i twórczyni Festiwalu.
„Zaprezentujemy dwie międzynarodowe koprodukcje. Festiwal zainauguruje spektakl - performans «Matki. Pieśń na czas wojny» w reżyserii Marty Górnickiej, produkcja Chóru Kobiet zrealizowana wspólnie z między innymi Maxim Gorki Theater w Berlinie oraz Festiwalem w Awinionie. W kwietniu zagramy «Państwo» w reżyserii Jana Klaty – koprodukcję krakowskiego Teatru im. Słowackiego oraz Nationaltheater Mannheim” – mówi Ewa Pilawska.
„Przed nami dwa Pokazy Mistrzowskie. Pierwszym z nich będą «Szczęśliwe dni» z Teatru Dramatycznego w Warszawie, spektakl-legenda, na prezentacji którego zależało mi, aby podkreślić mistrzostwo aktorskie Mai Komorowskiej. Drugim Pokazem Mistrzowskim będzie «Elizabeth Costello. 7 wykładów i 5 bajek z morałem» w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Spektakl pokażemy w sobotę 13 kwietnia, zaraz po światowej prapremierze” – podkreśla Pilawska.
„Zaprezentujemy także «Małą Piętnastkę» w reżyserii Tomasza Mana z Nowego Teatru w Słupsku, «Ostatnie dni Nicolae i Eleny Ceaușescu» w reżyserii Wojciecha Farugi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, «Melodramat» w reżyserii Anny Smolar z Teatru Powszechnego w Warszawie oraz «Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję» w reżyserii Mateusza Pakuły – koprodukcję Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Żeromskiego w Kielcach” – mówi Ewa Pilawska. „Zapraszamy również na wystawę retrospektywną «30 lat Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych I Nieprzyjemnych», której kuratorem jest Krzysztof Kelm” – dodaje.
„Podczas trzydziestej edycji zobaczymy spektakle z udziałem wybitnych aktorek i aktorów – będą wśród nich między innymi Maja Komorowska, Adam Ferency, Mariusz Bonaszewski, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Ewa Wiśniewska, Anna Seniuk, Jan Englert, Marek Barbasiewicz, Wiesław Cichy, Ewa Dałkowska, Maja Ostaszewska, Roman Gancarczyk… To tylko niektóre z nazwisk” – zauważa dyrektorka artystyczna Festiwalu.
Wielkie święto teatru rozpocznie się 9 marca. Sprzedaż biletów na XXX Festiwal rozpocznie się w czwartek 22 lutego 2024 o godzinie 13:00 – równocześnie w kasie biletowej, online oraz w biletomacie w Galerii Łódzkiej.
W Plebiscycie Publiczności widzowie tradycyjnie wybiorą Najlepszy Spektakl, Najlepszą Aktorkę i Najlepszego Aktora.
Szczegółowe informacje na temat Festiwalu znajdują się na stronie: https://powszechny.pl/pl/festiwal
Program XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
9 marca – 19 kwietnia 2024
9 marca (sobota)
OTWARCIE WYSTAWY RETROSPEKTYWNEJ: 30 LAT MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUK PRZYJEMNYCH I NIEPRZYJEMNYCH
Foyer Teatru Powszechnego w Łodzi
Kurator: Krzysztof Kelm
9 marca (sobota) o 19:00
„MATKI. PIEŚŃ NA CZAS WOJNY”, koncepcja i reżyseria: Marta Górnicka
Fundacja Chór Kobiet w koprodukcji z Maxim Gorki Theater w Berlinie, Festival d’Avignon; Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne; Teatrem Powszechnym w Warszawie; SPRING Performing Arts Festival (Utrecht); Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur (Austria)
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
10 marca (niedziela) o 19:15
„MAŁA PIĘTNASTKA”, reżyseria: Tomasz Man
Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
11 marca (poniedziałek) o 19:15
„MAŁA PIĘTNASTKA”, reżyseria: Tomasz Man
Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
16 marca (sobota) o 17:00
POKAZ MISTRZOWSKI MAI KOMOROWSKIEJ:
Samuel Beckett, „SZCZĘŚLIWE DNI”, reżyseria: Antoni Libera
Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie
Miejsce prezentacji: Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie
Cena biletu obejmuje przejazd autokarem z Łodzi do Teatru Dramatycznego w Warszawie oraz powrót do Łodzi. Odjazd do Warszawy: wyjazd 16 marca 2024 o godzinie 13:30 z parkingu przy Manufakturze (od strony ulicy Jana Karskiego).
18 marca (poniedziałek) o 19:00
„JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ”, adaptacja i reżyseria: Mateusz Pakuła
Koprodukcja: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
19 marca (wtorek) o 19:00
„JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ”, adaptacja i reżyseria: Mateusz Pakuła
Koprodukcja: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
20 marca (środa) o 19:15
Julia Holewińska, „OSTATNIE DNI ELENY I NICOLAE CEAUSESCU”, reżyseria: Wojciech Faruga
Teatr Polski w Bydgoszczy
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
21 marca (czwartek) o 19:15
Julia Holewińska, „OSTATNIE DNI ELENY I NICOLAE CEAUSESCU”, reżyseria: Wojciech Faruga
Teatr Polski w Bydgoszczy
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
6 kwietnia (sobota) o 18:00
„PEWNEGO DŁUGIEGO DNIA”, reżyseria: Luk Perceval
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
7 kwietnia (niedziela) o 18:00
„PEWNEGO DŁUGIEGO DNIA”, reżyseria: Luk Perceval
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
10 kwietnia (środa) o 19:00
„MELODRAMAT”, reżyseria: Anna Smolar
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
11 kwietnia (czwartek) o 19:00
„MELODRAMAT”, reżyseria: Anna Smolar
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
13 kwietnia o 16:00 (sobota)
POKAZ MISTRZOWSKI:
„ELIZABETH COSTELLO. 7 WYKŁADÓW I 5 BAJEK Z MORAŁEM”, reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Nowy Teatr w Warszawie
Miejsce prezentacji: Nowy Teatr w Warszawie
Spektakl zaprezentowany zostanie w Nowym Teatrze w Warszawie. Cena biletu obejmuje przejazd autokarem z Łodzi do Nowego Teatru w Warszawie oraz powrót do Łodzi. Odjazd do Warszawy: wyjazd 13 kwietnia 2024 o godzinie 12:30 z parkingu przy Manufakturze (od strony ulicy Jana Karskiego).
14 kwietnia (niedziela) o 18:00
Platon, „PAŃSTWO (DER STAAT)”, reżyseria: Jan Klata
Koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie z Nationaltheater Mannheim
Miejsce prezentacji: Duża Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
18 kwietnia (czwartek) o 19:15
„FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY”, reżyseria: Jan Englert
Teatr Narodowy w Warszawie
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
19 kwietnia (piątek) o 19:15
„FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY”, reżyseria: Jan Englert
Teatr Narodowy w Warszawie
Miejsce prezentacji: Mała Scena Teatru Powszechnego w Łodzi
Ewa Pilawska o XXX Festiwalu:
„Ludzie dzielą się na tych, którzy lubią jubileusze i tych, których one męczą… Jubileusze lubią sięgać do przeszłości - domagają się, aby przekopywać archiwa, wydobywać odłożone ad acta wspomnienia… Oglądamy stare zdjęcia, rozpoznajemy na nich siebie, a jednocześnie uderza nas, jak bardzo się zmieniliśmy. Jesteśmy tymi samymi ludźmi, a naraz jesteśmy już kimś innym. Zauważamy nasz rozwój, widzimy, jak nasze decyzje odcisnęły piętno na nas i na innych. Dla niektórych przeszłość jest zamkniętym rozdziałem, inni są z nią wciąż mocno związani.
W tym roku Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych doczekał się jubileuszu 30-lecia. Pełnoletniość ma więc już dawno za sobą, wkracza w „poważną” fazę życia. Ten jubileusz uświadamia mi, jak bardzo ważne było te 30 minionych teatralnych lat, a jednocześnie jak kluczowa była odwaga patrzenia w przyszłość i odwaga podejmowania ryzyka artystycznego. Ta 30-letnia historia napisana została dzięki stawianiu sobie, twórcom i publiczności kolejnych wyzwań.
Dziękuję wszystkim, którzy przez te lata mnie wspierali, dodawali skrzydeł Festiwalowi i utwierdzali w poczuciu, że warto podążać za marzeniami. Dziękuję wszystkim twórcom i twórczyniom, widzkom i widzom, z którymi otwieraliśmy kolejne drzwi. Mam poczucie wielkiej radości, szczęścia i spełnienia, że wokół Festiwalu powstała wielopokoleniowa wspólnota. Gdy od jednej z osób usłyszałam ostatnio, że wychowywała się razem z Festiwalem, poczułam satysfakcję, że udało się stworzyć coś, co jest autentyczne i ważne z punktu widzenia odbiorcy. Jeśli Festiwal pozwolił, aby wypowiedź artysty była usłyszana przez widza, to jest to największy powód do dumy.
Cieszę się, że udało się stworzyć Festiwal, który ma różnobarwną paletę barw i nie zamyka się na jeden nurt, jedną estetykę teatru. Rozmowa o sztuce, aby była pełna, powinna obejmować głosy różnych pokoleń. Każde pokolenie tworzy radość i piękno i cały czas powinniśmy uczyć słuchać się nawzajem.
Cieszę się, że Festiwal jest „bliski”, powszechny i elitarny - otwarty dla wszystkich, a jednocześnie odpowiadający na potrzeby tych, którzy od teatru oczekują więcej.
Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Festiwale teatralne”. Chciałabym zachęcić do refleksji nad ideą festiwalu teatralnego. Czym w ogóle jest festiwal?
Moim zdaniem festiwal powinien stanowić wyzwanie intelektualne, dlatego fundamentem powinien być program artystyczny. To, co na scenie, jest kluczowe, ponieważ uruchamia naszą wrażliwość i otwiera pole do dyskusji. Reszta jest tylko dodatkiem albo uzupełnieniem. Efektowne opakowanie nie zastąpi przeżycia estetycznego. Festiwal to święto ludzi, którzy wierzą w sztukę, a szczególnie uwrażliwieni są̨ na powierzchowność i brak autentyczności. Festiwal to uczciwa rozmowa z publicznością̨.
Niezwykle ważne jest pytanie o relację pomiędzy festiwalem a miejscem, w którym powstaje, oraz odbiorcami festiwalowego programu. Przykład naszego Festiwalu to historia konsekwentnego budowania wielopokoleniowej wspólnoty, podążania za repertuarem, który na przestrzeni lat zmieniał się i ewoluował. Co dał Łodzi? Czy przyczynił się do rozwoju Teatru Powszechnego? Czy wpisał się na stałe do kulturalnego kalendarza? Czy jest tym, czym Warszawskie Spotkania Teatralne dla Warszawy, Boska Komedia dla Krakowa, Kontakt dla Torunia czy Dialog dla Wrocławia?
Zapraszam Państwa na XXX edycję Festiwalu w marcu i kwietniu.
Spotkajmy się w Teatrze!
Ewa Pilawska”
Plakat XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Autorką plakatu jest Maria Machulska, światowej sławy autorka plakatów i ilustratorka (artystka współpracuje na stałe między innymi z "The Time Magazine”).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.