Filmowe karty na stół. Znamy pełny program pokazów i wydarzeń online Festiwalu Kamera Akcja

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Materiał partnera

Filmowe karty na stół.  Znamy pełny program pokazów i wydarzeń online Festiwalu Kamera Akcja - Zdjęcie główne

Kadr z filmu „Wiedźmin”, reż. Marek Brodzki | foto Materiał partnera

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Łódź po godzinach 13. edycja Festiwalu Kamera Akcja już za tydzień. Przed widzami osiem dni filmowych wrażeń – zarówno w Szkole Filmowej w Łodzi, jak i na platformie Think Film. W programie online prawdziwe hity, w tym pokaz „Klondike”, ukraińskiego kandydata do Oscara 2023, czy hitów amerykańskiego kina niezależnego m.in. „Lekcji języka”, doskonałego feel good movie uwielbianego przez widzów na całym świecie! W ramach projektu „Mickiewicz filmowy” organizatorzy zapraszają na szereg całkowicie zaskakujących wydarzeń, które rzucają nowe spojrzenie na wpływ „Ballad i romansów” na kino Jagody Szelc czy współczesne odsłony „Wiedźmina”.

O cztery dni więcej – Festiwal Kamera Akcja online

Cztery dni stacjonarnych wydarzeń to za mało? Organizatorzy festiwalu przedłużają filmowe doznania o pokazy i spotkania online – na platformie Think Film. Od 17 do 20 października widzowie będą mogli uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach w aż sześciu blokach godzinowych, a w każdym z nich zupełnie inna forma spotkania z filmem. W programie znalazł się debiut pełnometrażowy Carli Simón – „Lato 1993”, entuzjastycznie przyjęty przez krytyków i wybrany jako hiszpański kandydat do Oscara cztery lata temu. To opowieść o osieroconej 6-letniej dziewczynce, która obserwuje często brutalny świat dorosłych i uczy się żyć w nowej dla siebie rzeczywistości. W obliczu nagłych problemów staje także bohaterka „Ninja Baby” Yngvild Sve Flikke, produkcji opartej na powieści komiksowej Ingi Sætre. Ten szczery do bólu i czasem złośliwy film, laureat Europejskiej Nagrody Filmowej, opowiada historię młodej dziewczyny czerpiącej z życia. Dzieło okraszone jest niegrzecznymi i zabawnymi animacjami w stylu Davida Shrigleya, a do tego utrzymane jest w świetnym, buntowniczym poczuciu humoru. Warto także znaleźć wolny wieczór na obejrzenie „Violet” Justine Bateman – nagrodzonego w Toronto filmu-metafory o poszukiwaniu własnej tożsamości. Bateman stworzyła dzieło, które odważnie krytykuje Hollywood, w którym przemoc seksualna silnie wpisana jest w paradygmat produkcyjny. Nadziei na lepsze jutro poszukują także bohaterowie „Klondike” Maryny Er Gorbach – przerażającego i poruszającego filmu-portretu Ukraińców, którzy stanęli twarzą twarz z rosyjską inwazją na Donbas w 2014 roku. Nagrodzone w Sundance i podczas Berlinale dzieło oddziałuje na widza tym bardziej w kontekście nieustannie trwającej wojny w Ukrainie i konflikty na arenie międzynarodowej. Na szczególną uwagę zasługują też „Lekcje języka” Natalie Morales. Uważane za jedną z najlepszych produkcji obrazujących izolację w trakcie pandemii, w minimalistycznej formie uchwyciły prawdziwy kalejdoskop emocji. To film pozwalający obserwować rodzące się silne uczucie pomiędzy dwójką bohaterów, które nie daje się zatrzymać ani przez odległość, ani podziały etniczne czy klasowe. Dzieło Natalie Morales pokrzepia i wypełnia ciepłem, ale daje też nadzieję na szczerość i możliwość nawiązania dobrych relacji w świecie, w którym ludzie coraz bardziej oddalają się od siebie. W programie online 13. FKA widzowie znajdą także jeden z największych zaskoczeń konkursu „Horyzonty” w Wenecji z ubiegłego roku tj. „Słabsze ogniwo” Joaquína del Paso. Reżyser pokazuje, jak niebezpieczna potrafi być bliska relacja pomiędzy władzą a religią. Meksykańsko-polska koprodukcja z Jackiem Poniedziałkiem w obsadzie zwraca uwagę na mechanizmy indoktrynacji religijnej i manipulacji, a także niebezpieczeństwa związane z masową histerią. Autorami muzyki do filmu są Michael Stein oraz Kyle Dixon, twórcy ścieżki dźwiękowej do serialu „Stranger Things”! Miłośnicy prawdziwie kinofilskiego slow cinema powini zwrócić uwagę na „Memorię” Apichatponga Weerasethakula, mistrza azjatyckiego kina. Film ten to hipnotyzująca podróż po świecie, w którym najbardziej istotna wydaje się zarówno pamięć indywidualna, jak i zbiorowa. Na swoich ekranach festiwalowicze zobaczą fantastyczną Tildę Swinton. 

Część online Festiwalu Kamera Akcja to także inspirujące rozmowy o branży filmowej. Podczas Akcji Edukacji, czyli spotkania z książką: Śmierć krytyka, uczestnicy skonfrontują się z tezą o zmierzchu krytyki filmowej. Autorzy – Alicja Górska oraz Kamil Jędrasiak zdradzą, jaki wpływ mają na nią internet i media społecznościowe i czy zawód krytyka ciągle nosi znamiona elitarnego. A może kierując się słynnym esejem Rolanda Barthes’a należałoby postulować… śmierć krytyka? Dla zainteresowanych audiowizualną krytyką filmową organizatorzy przygotowali spotkanie Wideoesej. Pomysł, produkcja z pracownikami Pracowni Eseju Filmowego w ramach vnLab w Szkole Filmowej: Dagną Kidoń – badaczką odbioru sztuki, producentką i koordynatorką realizacji esejów filmowych, warsztatów i seminariów w Szkole Filmowej w Łodzi, Michałem Matuszewskim – zastępcą kierownika Pracowni Eseju Filmowego, eseistą filmowym pracującym dla Short Waves Film Festival w Poznaniu, Kubą Mikurdą – reżyserem, badaczem filmu oraz Stanisławem Liguzińskim – wideoeseistą, nauczycielem i koordynatorem inicjatyw badawczych w ramach kursu magisterskiego „Research in and Through Cinema” w Holenderskiej Akademii Filmowej. Goście spróbują odpowiedzieć nie tylko na pytanie, czym jest esej filmowy, ale także czym może się stać w rękach artystów i teoretyków, którzy zdecydują się użyć go jako narzędzia do badania rzeczywistości poprzez praktykę filmowo-eseistyczną. Przemierzając meandry branży filmowej warto zwrócić także uwagę na spotkanie Za castingowymi drzwiami z Nadią Lebik – reżyserką obsady do takich filmów jak „Miasto 44” Jana Komasy czy „Psy 3. W imię zasad” Władysława Pasikowskiego oraz Jarkiem Skotnickim – managerem aktorów z agencji RolePlay. Jak wygląda praca reżysera obsady? Co zrobić, by z morza zgłoszeń wybrać właśnie tego jedynego aktora czy aktorkę, która swoim emploi dopełni opowieść stworzoną przez scenarzystę? Sesję spotkań w ramach części online festiwalu zakończy FlixClassic. Klasyka kina wraca do łask – rozmowa Miłosza Stelmacha – kuratora programowego platformy FlixClassic, filmoznawcy, krytyka filmowego, redaktora naczelnego czasopisma „Ekrany” oraz Małgorzaty Markiewicz – ekspertki branży reklamowej i dyrektorki ds. marketingu FlixClassic. Duet współtwórców serwisu dla miłośników klasyki filmowej zdradzi, jak wygląda współpraca kuratora programowego z head of marketing, a także jak wielkim wyzwaniem jest promocja katalogu VOD składającego się z powszechnie mniej popularnych filmów w kontekście rywalizacji o widza z gigantami streamingu takimi jak Netflix czy HBO Max. 

Romantycy i filmowcy ramię w ramię

Tegoroczne festiwalowe atrakcje dopełni nowość – projekt Mickiewicz filmowy. Echa „Ballad i romansów” w polskim kinie. Organizatorzy biorą pod lupę każdy trop i każdą inspirację w wielu tytułach wyprodukowanych w czasie kilkudziesięciu lat. Będą to nie tylko filmy Grzegorza Królikiewicza czy Wojciecha Jerzego Hasa, ale także ekranizacje prozy Andrzeja Sapkowskiego – twórcy postaci Wiedźmina, w których wczesnoromantyczna, słowiańska groza odgrywa szczególną rolę. Już od początków kina literatura przychodziła z pomocą filmowcom. Poezja – w tym i ballady – pozostaje jednak w cieniu prozy do tego stopnia, iż zasadne jest pytanie: czy można ją w ogóle ekranizować? Na to pytanie odpowie Kamila Żyto (filmoznawczyni UŁ) podczas spotkania Film i poezja. Związki niezalegalizowane albo związki nielegalne. Temat ekranizacji kontynuować będzie Małgorzata Jakubowska (filmoznawczyni UŁ), która w ramach webinarium Has romantyczny. Ballada i romans sięgnie po „Pożegnania” i nieco zapomniany tytuł mistrza – „Złoto”. Uczestnicy poznają filmowy dorobek Hasa od zupełnie nowej, czarującej i romantycznej strony. Zainteresowani dalszymi poszukiwaniami Mickiewicza w filmach powinni zwrócić uwagę na Case study „Świtezianki” z Martą Kasprzak. Autorka eseju przyjrzy się etiudzie sióstr Bui, w której współczesny świat przeplata się z na wpół fantastycznym światem XIX-wiecznych podań ludowych, podejmując się analizy i interpretacji tej wyjątkowej adaptacji ballady wieszcza. W programie widzowie znajdą także pokaz zarówno „Świtezianki” jak i „Świtezi” Kamila Polaka – spektakularnej animacji, do której realizacji wykorzystano specjalną technikę nadającą animowanym obiektom oraz postaciom fakturę malarstwa olejnego i temperowego. Organizatorzy zaproszą także na spotkanie  z autorkami „Świtezianki” – Mai i Julią Bui. To jednak nie koniec poszukiwań filmowego Mickiewicza. Okazuje się, że motywów mitologii słowiańskiej oraz podań ludowych można doszukiwać się także w twórczości Jagody Szelc, choćby w obsypanej nagrodami „Wieży. Jasny dzień”. Szelc zrealizowała ambitne, artystyczne kino, w którym dualizm świata łączy postęp i monumentalność fabryk z tajemnicą i siłą natury. Uczestnicy będą mogli przypomnieć sobie zarówno ten wyjątkowy, wręcz mickiewiczowski thriller psychologiczny, jak i wysłuchać rozmowy z autorką, którą przeprowadzi Marcin Radomski (KINOrozmowa). Warto zwrócić także uwagę na spotkanie wokół zarówno literackiego, jak i filmowego „Wiedźmina”. Zanim pojawiły się rozchwytywane na całym świecie gry oraz serial Netflixa, na ekranach królowała polska adaptacja filmowa w reżyserii Marka Brodzkiego. Po pokazie organizatorzy zapraszają na dyskusję wokół kultowego filmu. To nie wszystko – Mickiewicz filmowy to także coś dla sympatyków horroru. Adam Sołtys i Maciej Kujawski, prowadzący podcast Koła Naukowego Filmoznawców UŁ „Gdzie dwóch się boi”, przygotowali autorską serię „Groza i romantyczność”. W czterech specjalnych odcinkach zagłębią się w poszukiwanie wątków mickiewiczowskich w polskich filmach, między innymi w niewielkiej niszy polskich filmów grozy. Słuchacze będa mieli okazję wysłuchać, jak słowiańskie motywy zawarte m.in. w „Świtezi”, „Romantyczności” czy „Lilijach” wybrzmiewają w twórczości Marka Piestraka czy Andrzeja Żuławskiego. Spotkania wokół ballad Mickiewicza zamkną wyjątkowe warsztaty dziennikarsko-filmowe z Gosią Stasiak. Uczestnicy poznają metody odszukiwania odniesień w analizowanych dziełach. A to wszystko w obliczu zmieniającego się świata krytyki filmowej, którą coraz bardziej przejmują media społecznościowe. 

Top 5 dyrektorki i dyrektora Kamery Akcji

Wybranie jedynie pięciu filmów i wydarzeń z palety atrakcji tegorocznego Festiwalu Kamera Akcja jest wręcz niemożliwe. Malwina Czajka i Przemysław Glajzner podjęli się tego wyzwania i stworzyli swoje własne rankingi najlepszych z najlepszych. Dyrektorka festiwalu szczególnie poleca uczestnikom warsztaty z programowania festiwali filmowych z Marcinem Pieńkowskim, case study filmu „Anatomia” oraz spotkanie z twórcami, case study „Głupców” z Ewą Puszczyńską i Tomaszem Wasilewskim, a także dwie wyczekiwane dyskusje: Trendy w treściach. Jak trafić w gusta widowni?, w której udział wezmą Martin Stankiewicz, Michał Broniszewski, Katarzyna Śliwińska-Kłosowicz i Artur Zaborski oraz Krytycznie do szpiku kości. O krytyce filmowej z Ewą Puszczyńską, Anną Tatarską, Mateuszem Demskim i Marcinem Radomskim. Dyrektor Kamery Akcji natomiast zwraca uwagę na pięć poruszających filmów: „Zdarzyło się” Audrey Diwan, „Jeden rok, jedna noc” Isaki Lacuesty, „Piękny poranek” Mii Hansen-Løve, „Beautiful Beings” Guðmundura Arnara Guðmundssona oraz „Rodeo” Loli Quivoron.

Dyrektorzy jednym głosem polecają także specjalne pokaz doświadczenia VR „Noccc” Weroniki Lewandowskiej i Sandry Frydrysiak prosto z Laboratorium Narracji Wizualnych: vnLab Szkoły Filmowej w Łodzi. To wirtualny, erotyczny poemat, w którym publiczność zaproszona jest do interaktywnego doświadczenia poezji i tańca. Artystka wykorzystuje w nim charakterystyczne dla języka polskiego dźwięki, tworząc onomatopeistyczne krajobrazy, przekraczające bariery językowe.

Alohomora! Cztery dni afterparty w klubie festiwalowym

Jak co roku, klub festiwalowy Kamery Akcji staje się miejscem gorących krytycznych dyskusji, poszerzania grona znajomych i punktem spotkań z gośćmi. W tym roku organizatorzy zapraszają do znakomitej, świeżo powstałej miejscówki na mapie Łodzi – kawiarni Espresso Patronum mieszczącej się w bramie przy ul. Piotrkowskiej 120. 13 października po 22:00 (po seansach otwarcia festiwalu „The Silent Twins” Smoczyńskiej i „Anatomii” Jankowskiej) w ramach Filmowego Party z FKA. W piątek (14 października) odbędzie się HARRY POTTER PARTY. Przebranie się za ulubionego bohatera ze znanej sagi wskazane. W sobotę, 15 października uczestników ominąć nie może także znany z ubiegłorocznej edycji FKA Midnight Quiz filmowy. Na zakończenie festiwalowych wrażeń -  w niedzielę 16 października (po filmie zamknięcia „IO” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego) - festiwalowicze będą mogli dołączyć do BAJKOWEJ STREFY CHILLU, gdzie przy muzyce z najpopularniejszych animacji będzie szansa na wspólne rozmowy o filmach, które uczestnicy FKA mogli obejrzeć podczas czterech dni festiwalu.

Mistrzowie słowa – znamy finalistów konkursu Krytyk Mówi

W ramach Krytyk Mówi oddawany jest – dosłownie – głos twórcom wideoblogów, audycji, podcastów filmowych, ale także krótkich form, takich jak TikTok. Spośród wszystkich zgłoszeń komisja konkursowa wybrała Złotą Dziesiątkę Konkursu Krytyk Mówi, która teraz zawalczy o tytuł laureata w głosowaniu wśród publiczności Festiwalu Kamera Akcja. Głosowanie trwa do 12 października (środa), do godz. 23:59 pod adresem:
https://kameraakcja.com.pl/wybierz-najlepszy-vlog-podcast-wideoesej/

Złota Dziesiątka Konkursu Krytyk Mówi:

5 na 5 Podcast (podcast)

Jak sami o sobie piszą: „Jest nas pięcioro i gadamy o filmach. Nie ma się co oszukiwać, inflacja contentu okołofilmowego jest okrutna. Każdy kombinuje, co by tu zrobić, żeby publika słuchała akurat jego. Każdy zakłada, że wystarczy tylko, żeby widownia dała szansę. W końcu content obroni się sam. Czy nasz content broni się sam? Nie wiemy. Ale jest nas pięcioro. Rozbieramy filmy na publicystyczno-naukowo. Przeżywamy epifania on-air. Nasze mamy mówią, że jesteśmy zabawne/-ni i przystojni/-ne. Unikamy «podobało/niepodobało». Unikamy ciekawostkozy”.

Abberacje (vlog)

Naturalne przedłużenie kanału Wojownicy Kultury, założonego przez Bara Fórmaniaka i Micha Szczepańskiego. Na kanale widzowie mogą zobaczyć recenzje filmów, gier wideo i innych mediów by Michu Szczepański.

Dialogi Filmowe (podcast)

Rozmowy z twórcami polskiej branży audiowizualnej. Twórcy kierują w ich stronę podcastowe mikrofony, pytając o to, czym się zajmują i jak im się żyje w filmowej rzeczywistości. Od pomysłu na film, przez plan zdjęciowy i postprodukcję, aż po dystrybucję. Dla fanów kina słuchanie tego podcastu będzie okazją do odkrycia, jak powstaje film, a słuchacze związani zawodowo z filmem na pewno otrzymają solidną dawkę wiedzy i inspiracji.

Filmoznawczyni Diana Dąbrowska (podcast)

Filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka imprez filmowych. Ceniona znawczyni włoskiego kina.

Galeria Horroru (vlog)

Recenzje premierowe, zestawienia najlepszych produkcji, streszczenia „ultra gniotów”, zapowiedzi na dany rok itp. Tematyka głównie związana z kinem grozy – horrory, czasami thrillery.

Jeszcze słowo (podcast)

Podcast poświęcony pop kulturze, towarzyszący blogowi Zwierz Popkulturalny. Katarzyna Czajka-Kominiarczuk opowiada o tym, co widziała, przeczytała, w co zagrała i czego wysłuchała, a o czym nie napisała na blogu.

Kanapa Knapa (vlog)

Recenzje filmowo-serialowe i rozmowy z ludźmi kina, kultury i nie tylko. Wszystkimi, którzy kradną nasz czas na kanapie.

Kulturalny update (vlog / TikTok)

Newsy filmowe, topki i trendy filmowe.

Mistycyzm Popkulturowy (vlog)

Fantastyka, popkultura, mistycyzm, biseksualizm i parę innych rzeczy w proporcjach nieokreślonych.

Natural Born Writers – podcast od scenarzystów dla scenarzystów (podcast)

Od scenarzystów dla scenarzystów” (i nie tylko!), w którym scenarzysta Brunon Hawryluk rozmawia z doświadczonymi i znanymi twórcami filmowymi o tajnikach scenariopisarstwa i produkcji filmowej.

---

13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Festiwal odbywa się pod Honorowym Patronatem Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej. 

Spotkania z cyklu Akcja Edukacja są realizowane w ramach programu „Łódź akademicka, Łódź naukowa 2022”. Projekt jest dofinansowany z budżetu miasta Łodzi w ramach regrantingu przeprowadzonego przez Centrum Opus. Organizatorem jest Fundacja FKA. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.

Mickiewicz filmowy. Echa „Ballad i romansów” w polskim kinie to wydarzenie online odbywające się od października do listopada 2022 na platformie Think Film. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Miasta Łodzi. Partnerem merytorycznym wydarzenia jest Biblioteka Miejska w Łodzi. Partnerami są: Łódź Film Commission, EC1 w Łodzi, Think Film. Patronatem medialnym wydarzenie objęli: TVP 3 Łódź, Radio Łódź, TVP Kultura. Organizatorem wydarzenia jest Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy