PKP Intercity podpisało umowę z Alstom Polska na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości 200 km/h. Kontrakt obejmuje także 30-letni pakiet utrzymania. PKP Intercity zastrzegło opcję dokupienia kolejnych 30 składów. Wartość umowy to 4,1 mld zł za pociągi i 2,8 mld zł za ich utrzymanie.
Pierwsze pojazdy mają pojawić się na torach za około 3,5 roku. Cała dostawa ma być zakończona na początku 2032 roku.
Piętrusy powstaną w Chorzowie i Nadarzynie
PKP Intercity zamawia nowe składy piętrowe z rodziny Coradia Max. To pociągi łączące wagony jednopoziomowe z piętrowymi. W konfiguracji dla PKP Intercity będą to cztery wagony piętrowe i dwa jednopoziomowe. Te drugie mają zapewnić przestrzeń dla pasażerów z niepełnosprawnościami, rowerów czy miejsc do jedzenia, a piętrowe - znacząco zwiększyć pojemność składów.Jak informuje biuro prasowe Intercity, nowe pojazdy powstaną przede wszystkim w fabryce Alstomu w Chorzowie, należącej do najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów firmy. To tam powstają pudła aluminiowe i stalowe oraz wagony metra czy tramwaje. Wózki, kluczowy element bezpieczeństwa i stabilności pociągów, zostaną z kolei wyprodukowane w zakładzie Alstomu w Nadarzynie pod Warszawą, który specjalizuje się w komponentach dla pociągów regionalnych, dalekobieżnych i dużych prędkości.
Jak to będzie wyglądać?
Każdy pociąg będzie sześcioczłonowy, z czterema wagonami piętrowymi po bokach i dwoma jednopoziomowymi w środku. Ponad 550 miejsc siedzących i możliwość jazdy w podwójnej trakcji mają zwiększyć przepustowość na popularnych trasach. Wnętrza będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, gniazda i porty ładowania, lampki do czytania oraz wydzielone strefy: ciszy, dla rodzin z dziećmi czy przestrzeń z maszynami vendingowymi. W składach znajdzie się również miejsce na rowery i duże bagaże.Pociągi zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo ma zapewniać m.in. system ETCS poziomu 1 i 2, diagnostyka pokładowa oraz monitoring. Będą przystosowane do jazdy pod napięciem 3 kV i 25 kV, co umożliwi obsługę tras nie tylko w Polsce, ale także w Czechach.
Gdzie pojadą piętrusy? Także przez Łódź
Nowe pociągi mają obsługiwać linie kategorii InterCity, czyli ekonomicznej, ale w nowym standardzie. Składy trafią na najpopularniejsze trasy krajowe, m.in.:
- Warszawa - Gdańsk,
- Warszawa - Łódź,
- Warszawa - Olsztyn,
- Warszawa - Wrocław,
- Warszawa - Kraków,
- Warszawa - Białystok,
- Warszawa - Terespol.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.