reklama
reklama

Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem - którędy powinna być poprowadzona?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: GDDKIA/Krzysztof Nalewajko

Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem - którędy powinna być poprowadzona? - Zdjęcie główne

S8 Róża - Łódź Południe, węzeł Łódź Południe | foto GDDKIA/Krzysztof Nalewajko

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

ŁódzkieZa nami pierwszy etap konsultacji społecznych z mieszkańcami województwa łódzkiego w sprawie budowy nowej drogi ekspresowej S12. Choć sama droga ma być gotowa za około 10 lat rozmowy o jej przebiegu trwają już teraz, a dla mieszkańców gmin, przez które droga ma biec najważniejsze jest właśnie to, którędy się to wydarzy.
reklama

Zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane odbędą się spotkania z mieszkańcami powiatów: tomaszowskiego, łódzkiego wschodniego, opoczyńskiego i piotrkowskiego.

Trwają rozmowy o przyszłej trasie nowej drogi ekspresowej S12 w Łódzkiem

Jak wyglądały przygotowania do aktualnej fazy projektowania nowej drogi ekspresowej S12?

- Przypomnijmy, w grudniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74). 

- informowała pod koniec września Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

I dodaje:

- Zadaniem wykonawcy było wygenerowanie po minimum 150 wariantów przebiegu S12 dla każdego z trzech korytarzy, co dało w sumie 450 wariantów. Kolejnym krokiem było wyeliminowanie nieracjonalnych lub technicznie niemożliwych do realizacji wariantów. W efekcie wytypowano po trzy warianty dla każdego z trzech korytarzy do dalszych analiz (odrzucono 441 wariantów).

reklama

Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem - którędy powinna być poprowadzona?

Odrzucono dwa korytarze tj. północny i środkowy, które łącznie dawały sześć wariantów. Dlaczego je odrzucono?

- O odrzuceniu korytarza północnego przesądziły przede wszystkim względy ochrony środowiska (biegł przez obszar Natura 2000, był też najdłuższy). Ponadto miały dwa duże węzły na DK48 i DW713 (w przypadku każdego pozostałego korytarza był jeden węzeł, który wypadał na drodze powiatowej). Poza tym, w przypadku korytarza północnego konieczne było przekroczenie aż czterech linii kolejowych (w pozostałych korytarzach tylko jednej).

- tłumaczy GDDKiA.

Korytarz środkowy, który został opracowany w dwóch wariantach został odrzucony z powodu bardzo dużej kolizyjności nie tylko z obecnymi, ale także i zaplanowanymi budynkach w miejscowościach Zawada i Kolonia Zawada. Na decyzję wpłynęło również występowania grot piaskowcowych w pobliżu planowanej drogi.

reklama

- Do dalszych prac trafiły trzy warianty z tzw. korytarza południowego. Uzyskały najwyższą punktację m.in. ze względu na małą kolizyjność z zabudowaniami, z obszarami chronionymi, takimi jak Natura 2000, a także za możliwość budowy węzła na przecięciu z istniejącą drogą ekspresową S8.

- zaznacza dyrekcja.

Każdy z trzech wariantów mierzy od 54 do 55 kilometrów i przecina jedynie jedną linię kolejową – w pierwotnie zaproponowanej siatce przebiegów znalazła się propozycja przecięcia nawet czterech linii kolejowych, lecz została ona odrzucona.

fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

reklama

GDDKiA o planowanej drodze ekspresowej S12: "To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy"

Dyrekcja zaznacza, że przedstawione warianty nie są ostateczne i wciąż mogą ulec zmianie.

- Podkreślić należy, że każdy z tych trzech wariantów to niejako punkt wyjścia do dalszych prac i konsultacji. To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy. Możliwe są m.in. modyfikacje, łączenie ich między sobą oraz w trakcie konsultacji przyjmowanie nowych propozycji i rozwiązań

- podkreśla GDDKiA.

Głównym celem budowy drogi S12 jest lepszy przejazd z Wielkopolski w kierunku Kielc oraz Rzeszowa oraz zoptymalizowanie ruchu na leżących obok Łodzi autostrad A1 i A2.

- Według przeprowadzonych analiz już w 2034 r. prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 34 tys. pojazdów na dobę, a ponad 46 tys. pojazdów na dobę w 2054 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej zoptymalizujemy ruch na samej autostradzie A1 oraz A2.

reklama

Jak wygląda kalendarium tej inwestycji na najbliższe lata?

2024

7-11 października 2024 r. - pierwsza tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa 

2025

luty 2025 r. - druga tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa 
IV kwartał 2025 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową 

2027

III kwartał 2027 r. - uzyskanie DŚU i rozpoczęcie etapu II STEŚ-R (uszczegółowienie rozwiązań) 
IV kwartał 2027 r. - trzecia tura spotkań informacyjnych 

2029

II kwartał 2029 r. - ogłoszenie przetargów na realizację w systemie Projektu i buduj 
IV kwartał 2029 r. - podpisanie umów z wykonawcami 

2031

IV kwartał 2031 r. - złożenie wniosków o decyzje ZRID 

2032

II kwartał 2032 r. - uzyskanie decyzji ZRID i rozpoczęcie robót budowlanych 

2035

III kwartał 2035 r. - zakończenie robót budowlanych 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama