Edukacja ekologiczna: inwestycja w młode pokolenie
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej inwestuje także w najmłodsze pokolenie. Chcąc przygotować dzieci i młodzież do odpowiedzialnego funkcjonowania w środowisku przygotowano konkurs Nasze ekologiczne pracownie. W imieniu placówek oświatowych w konkursie startuje organ prowadzący, czyli lokalny samorząd, na terenie którego dana placówka oświatowa funkcjonuje.
Edukacja ekologiczna cieszy się ogromnym powodzeniem wśród szkół i przedszkoli na terenie naszego województwa. Tym bardziej, że WFOŚiGW chętnie finansuje wyposażenie pracowni ekologicznych w dwóch rodzajach: pracowni zewnętrznej i wewnętrznej. Oba rodzaje mają podobne cele, różnią się jednak wyposażeniem i formami aktywności edukacyjnej. W pracowniach zewnętrznych, usytuowanych zazwyczaj w przyszkolnych terenach zielonych, uczniowie mają okazję wszystkimi zmysłami poznawać przyrodę w ramach ścieżek sensorycznych czy różnorodnych instalacji dydaktycznych. Pracownie wewnętrzne to pracownie wyposażone przez WFOŚiGW w nowoczesny sprzęt multimedialny i kosztowne, często dla szkół nieosiągalne, specjalistyczne pomoce dydaktyczne. Dzięki zaangażowaniu funduszu setki szkół z województwa łódzkiego mogło w ostatnich latach skorzystać z konkretnej pomocy i wyposażyć swoje pracownie w cenne instalacje.
Z naszą kamerą sprawdziliśmy, jak w rzeczywistości wyglądają i funkcjonują pracownie ekologiczne. Odwiedziliśmy zatem szkołę z pracownią zewnętrzną w Szkole Podstawowej Nr 1 Konstantynowie Łódzkim oraz niewielką, ale niezwykle urokliwą Szkołę Podstawową w Pukininie nieopodal Rawy Mazowieckiej. W obu placówkach zaprezentowano nam walory pracowni i w obu mogliśmy naocznie przekonać się, jak można dziś skutecznie przeprowadzać edukację ekologiczną w najmłodszym pokoleniu. Z rozmów z dyrekcją obu szkół oraz przedstawicielem WFOŚiGw dowiedzieliśmy się, że sukces w konkursie nie jest oczywisty i trzeba go sobie wypracować. Ważna jest bowiem inicjatywa pracowników szkoły, czyli dyrekcji i nauczycieli odpowiedzialnych za edukację ekologiczną. Inicjatywa taka polega na przedstawieniu ciekawego i perspektywicznego projektu pracowni, by mogła ona spełniać swoje zadania najbardziej efektywnie i by odpowiadała potrzebom współczesnej edukacji.
Fundusz przeznaczył w roku 2019 dla laureatów konkursu 6.344.703,00 mln zł. Wysokość dofinansowania w konkursie nie może przekroczyć 90% kosztów całkowitych projektu, a wartość pojedynczego projektu powinna zmieścić się w przedziale między 20 tys. a 50 tys. zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.