Podczas zajęć teoretycznych zawsze zadajemy naszym kursantom pytanie, jak powinna wyglądać prawidłowa pozycja za kierownicą. I najczęściej otrzymujemy odpowiedź – powinna być wygodna. Wygodna, czyli jaka? I czy powinniśmy się kierować wyłącznie wygodą?
Wieloletnia obserwacja kierowców, a także kursantów pokazują, jak ważne jest uświadamianie wszystkim osobom, zarówno tym posiadającym już prawo jazdy jak i planującym je uzyskać, że odpowiednie przygotowanie stanowiska kierowcy do jazdy to podstawa naszego bezpieczeństwa – mówi Karol Juchniewicz, właściciel auto szkoły First Drive w Łodzi. Niestety w zdecydowanej większości przypadków, z którymi się stykamy, także podczas szkoleń z doskonalenia techniki jazdy dla flot firmowych czy służb mundurowych, okazuje się, że pozycja przyjmowana za kierownicą jest nieprawidłowa, zagrażająca zdrowiu, a nawet życiu, także w sytuacji drobnej kolizji – dodaje.
Właśnie dlatego podczas kursu na prawo jazdy kilkadziesiąt minut powinno zostać poświęcone na szczegółowe omówienie tego zagadnienia podczas wykładów i w samochodzie przed rozpoczęciem pierwszej jazdy. To jak usiądziemy za kierownicą pojazdu ma istotne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa.
Jak w takim razie odpowiednio przygotować się do jazdy?
KROK 1 – Ustawienie odległości oraz wysokości fotela
Zawsze zaczynamy od ustawienia odległości i wysokości fotela. Odległość od hamulca, sprzęgła czy podstopnicy powinna być taka, aby przy maksymalnym wciśnięciu każdego z pedałów, nasze nogi zawsze były lekko ugięte.
Dlaczego jest to tak ważne?
Takie ustawienie fotela bardzo ułatwia operowanie pedałem gazu, hamulca czy sprzęgła, a ponadto zapewnia bezpieczeństwo - podczas uderzenia w przeszkodę, nasza noga złoży się w sposób anatomiczny (brak ugięcia nogi spowoduje złamanie – noga wygnie się w drugą stronę).Ustawienie fotela powinno być ergonomiczne. Plecy w całości muszą przylegać do oparcia fotela a pośladki być maksymalnie wsunięte na całą głębokość siedziska. Wszystkie elementy obsługi pojazdu powinny być w zasięgu ręki bez potrzeby zmiany pozycji. W tym kontekście należy zwrócić uwagę, aby fotel nie był odsunięty zbyt daleko.
KROK 2 – Odchylenie fotela
Przechodzimy do ustawienia kąta odchylenia fotela. Podobnie jak odległość nóg od podstopnicy, ogromne znaczenie ma odległość rąk od kierownicy. Podczas mocnego zaparcia się na kierownicy ręce muszą być lekko ugięte w łokciach. Ręce, bez względu na to, w którym punkcie trzymamy kierownicę, powinny pozostawać lekko ugięte. Jeżeli odchylenie fotela będzie zbyt duże, umożliwiające pełne wyprostowane rąk, podczas wypadku może dojść do ich złamania. Należy pamiętać, że w sytuacjach awaryjnych odruchowo zapieramy się na kierownicy z całej siły.Kolejny problem związany z nieodpowiednio odchylonym fotelem to brak możliwości właściwej reakcji w sytuacjach krytycznych. Odpowiednie ugięcie rąk połączone z prawidłowym ułożeniem ich na kierownicy w razie potrzeby ułatwi wykonanie gwałtownego skrętu.
Oparcie powinno być skorelowane z kolumną kierowniczą, a kąt między nogami a tułowiem zbliżony do kąta prostego. Nie należy odchylać oparcia za bardzo (leżeć w fotelu) ani za mało (leżeć na kierownicy). W ten sposób zadbamy nie tylko o nasze bezpieczeństwo, ale i o zdrowie naszego kręgosłupa.
KROK 3 – Ułożenie rąk na kierownicy
Ręce na kierownicy powinny być ułożone zawsze w najszerszym położeniu - tak jak została wyprofilowana kierownica. Im szerzej trzymamy kierownicę, tym precyzyjniej możemy nią operować. Taki ergonomiczny układ rąk ułatwia także obsługę komputera pokładowego i systemów infotainment - nie trzeba odrywać rąk od kierownicy, aby przełączyć muzykę czy cel w nawigacji. Ma również wpływ na prawidłowe otwarcie umieszczonej w kierownicy poduszki powietrznej.
KROK 4 – Ustawienie zagłówka
Nie zapominajmy o zagłówku. Odgrywa on ogromną rolę w ochronie naszego kręgosłupa, a konkretniej jego odcinka szyjnego. Czubek głowy powinien dotykać środka właściwie ustawionego zagłówka, co zapewni bezpieczeństwo w momencie, gdy ktoś gwałtownie uderzy w tył naszego samochodu, a także w przypadku zderzenia czołowego. W obu tych sytuacjach nasza głowa z dużym impetem odrzucana jest do tyłu i to właśnie zagłówek jest odpowiedzialny za jej ochronę.
KROK 5 – Prawidłowe zapięcie pasów bezpieczeństwa
Ostatnim elementem, o którym warto wspomnieć jest właściwe zapięcie pasów bezpieczeństwa. Prawidłowo zapięty pas przechodzi przez układ szkieletowo-kostny, czyli przez twarde części naszego ciała – biodra, mostek i bark. Pas nie może być skręcony i powinien być napięty. Jeżeli auto nie jest wyposażone w automatyczny system dociągania pasów należy pociągnąć za górną część pasa, aby zniwelować luzy na jego części biodrowej. Pas powinien ściśle przylegać do naszego ciała - zimą najlepiej zdjąć kurtkę lub ją rozpiąć i zapiąć pas bezpieczeństwa pod okryciem wierzchnim.Pamiętajmy, aby każdy z pasażerów miał także zapięty pas. Niestety często słyszy się, że na tylnym siedzeniu pasów zapinać nie trzeba. Taką sytuację możemy zobaczyć zwłaszcza w taksówce bądź gdy pasażerem jest kobieta w zaawansowanej ciąży, co choć jest zgodne z prawem, jednak może stwarzać ogromne zagrożenie. Zapięcie pasów ma wpływ na bezpieczeństwo wszystkich pasażerów – nie tylko osoby przypiętej pasami, ale także pozostałych osób. W momencie zderzenia, czy nawet tylko gwałtownego hamowania, nie zapięte pasami ciało człowieka, staje się bezwładne i uderza z ogromną siłą, jak pocisk, stając się zagrożeniem dla życia osób siedzących z przodu – mówi Karol Juchniewicz, kierowca rajdowy, instruktor doskonalenia techniki jazdy, właściciel auto szkoły First Drive w Łodzi.
RYS.1 Prawidłowa pozycja za kierownicą
Tych kilka prostych zasad pomoże nam nie tylko prawidłowo i bezpiecznie prowadzić samochód, ale także zapewni wygodę i mniejsze zmęczenie za kierownicą.
W nowoczesnych samochodach jest wiele możliwości ustawienia fotela czy kolumny kierowniczej. Auta klasy premium mają regulowany fotel nawet w 27 płaszczyznach! A to wszystko po to, aby można było bardzo precyzyjnie zająć odpowiednią, nie tylko wygodną ale i bezpieczną pozycję za kierownicą. Pamiętajmy więc na co dzień o tych 5 podstawowych zasadach, których stosowanie może uratować nasze zdrowie, a nawet życie!
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.