To już ósma edycja cyklu Re_Enter, który tym razem skupił się na potencjale biznesowym jednego z najatrakcyjniejszych rynków Europy – Hiszpanii. W konferencji wzięli udział nie tylko przedstawiciele świata biznesu, ale także dyplomacji i instytucji wspierających eksport. Na miejscu pojawili się m.in. Rocío Chico – Radca ds. Ekonomicznych i Handlowych Ambasady Hiszpanii w Polsce, Zuzanna Gołębiewska – Dyrektor Zarządzająca Polsko–Hiszpańskiej Izby Gospodarczej, Wojciech Łopatkiewicz – Dyrektor Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Madrycie oraz Dariusz Lipiński – Wiceprezes i Dyrektor Generalny InPost. Gospodarzami wydarzenia byli: Prezes ŁSSE Tomasz Sadzyński oraz Wiceprezes Michał Sobczak.
– Frekwencja przerosła nasze oczekiwania, ponieważ na wydarzenie zarejestrowało się ponad 150 osób – podkreślił Prezes ŁSSE Tomasz Sadzyński. – Hiszpania jest w pierwszej dziesiątce największych partnerów handlowych Polski oraz na szóstej pozycji, jeśli chodzi o inwestycje w naszym kraju. To bardzo dobry wynik.
– Poza naszym głównym zadaniem, czyli przyciąganiem do Polski inwestorów i rozwojem inwestycji w województwie łódzkim, wspieramy też eksport polskich firm – dodał Wiceprezes ŁSSE Michał Sobczak. – Działamy na rzecz firm strefowych, naszych partnerów, których zapraszamy do udziału w tych wydarzeniach. Staramy się podejmować współpracę z krajami, które nie są tak bardzo oczywiste dla polskich przedsiębiorców.
Zuzanna Gołębiewska, Dyrektor Zarządzająca Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej, zwróciła uwagę na duże zainteresowanie Hiszpanią przez polskie firmy – Zupełnie mnie nie dziwi zainteresowanie rynkiem hiszpańskim. Nasza Izba od 25 lat wspiera firmy, które chcą nawiązać relacje biznesowe w Hiszpanii, a następnie otacza je opieką przez cały okres ich funkcjonowania. Dajemy im wartościowe kontakty, próbując otworzyć kolejne drzwi oraz ucząc tego, jak z hiszpańskim kontrahentem nawiązywać i utrzymywać relacje.
Wojciech Łopatkiewicz, Dyrektor PAIH w Madrycie podkreślił, że relacje handlowe Polska–Hiszpania nabierają tempa: – Wymiana handlowa między Polską a Hiszpanią jest bardzo dynamiczna. Ostatnio po raz pierwszy w historii zanotowaliśmy dodatnie saldo handlu zagranicznego, więc jest się z czego cieszyć.
O rosnącym potencjale relacji handlowych mówiła również Rocío Chico, Radca ds. Ekonomicznych i Handlowych w Ambasadzie Hiszpanii w Polsce: – Bardzo ważne jest zacieśnianie relacji pomiędzy naszymi dwoma krajami. Zwłaszcza w ostatnich latach widzimy, że ta wymiana handlowa cały czas rośnie.
Nie zabrakło również przykładów sukcesów polskich firm na Półwyspie Iberyjskim. – W 2021 roku przeprowadziliśmy akwizycję firmy Mondial Relay. To było największe przejęcie polskiej firmy poza Polską – mówił Dariusz Lipiński, Wiceprezes InPost. – Firma była już obecna na rynku hiszpańskim i portugalskim. Przejęliśmy ich punkty, zrobiliśmy rebranding i jesteśmy teraz obecni w Hiszpanii i Portugalii, jako InPost. Widać nas coraz bardziej – mamy tych punktów około 12 tysięcy, w tym już kilka tysięcy paczkomatów, a w międzyczasie jeszcze zostaliśmy sponsorem znanej wszystkim drużyny piłkarskiej, Atletico Madryt.
Po oficjalnym otwarciu uczestnicy wysłuchali prelekcji oraz paneli dyskusyjnych, które poruszały zarówno kwestie praktyczne, jak i strategiczne – od analizy potencjału eksportowego, przez specyfikę rynku hiszpańskiego, aż po wsparcie instytucjonalne i doświadczenia firm już działających na południu Europy. Zwieńczeniem wydarzenia był wyjątkowy pokaz tańca flamenco w wykonaniu studentów Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.