Brexit spowolnił i osłabił polsko-brytyjskie relacje handlowe. Polscy przedsiębiorcy odczuwają jego negatywne skutki na wielu poziomach swojej działalności. Od wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, zmalało znaczenie rynku brytyjskiego w polskim eksporcie towarów, stawiając Zjednoczone Królestwo poza podium w relacjach z Polską, tuż za Niemcami, Czechami i Francją.Mimo tego, że polscy eksporterzy byli wspierani przez rząd i informowani o możliwych skutkach brexitu niektóre branże (m.in. logistyczna, spożywcza, kosmetyczna, czy meblarska) nadal notują straty w relacjach biznesowych z Wielką Brytanią. Porównując wrzesień 2019 oraz ten sam miesiąc 2020 roku, wartość produktów eksportowanych do Wlk. Brytanii spadła o 11,5%. [dane British Polish Chamber of Commerce 2021r.] Ci, którzy od lat wysyłają towary za Kanał La Manche, szukają sposobów na utrzymanie się na rynku:
[Józef Szmich, Delia Cosmetisc Sp. z o.o.] Nasza firma działa w branży kosmetycznej, brexit wywarł wpływ na funkcjonowanie firmy. Największym problemem były formalności związane z przygotowaniem dokumentów np.; dotyczące reguł pochodzenia produktów, rejestracja ich w odpowiednich bazach. Chcielibyśmy skorzystać z profesjonalnego doradztwa i szkoleń, które pomogą nam dostosować firmę do nowych wymogów. Liczymy na wsparcie z Programu Re_Open UK.
[Patryk Kędroń, Polcar-Logistics] Prowadzę jednoosobową działalność w branży przewozowej. Moja firma każdego dnia zmaga się ze skutkami brexitu. Wydłużone kontrole celne, powroty na pusto, nowe wymogi sprawiają, że jako mały przewoźnik tracę codziennie na brexicie. Chciałbym otrzymać środki na zrekompensowanie poniesionych strat oraz dostosowanie mojej firmy do zmian wywołanych brexitem. Liczymy na Program Re_Open UK.
[Kamil Zjawiony, Stępień-Zjawiony Industry Solutions Support sp. z o.o.] Nasza firma, działa w branży naukowo-technicznej. Brexit odczuliśmy w nowych wymaganiach formalno-prawnych. Największym problemem jaki one generują to zakłócenia w imporcie i eksporcie maszyn i innych urządzeń, co dla wielu firm stanowi poważny problem i ogranicza ich bieżącą działalność. Chcielibyśmy skorzystać z dofinansowania na zakup specjalistycznych maszyn oraz doradztwa w zakresie dostosowania się do całkowicie nowych wymogów wywołanych przez brexit. Na pewno aplikujemy do Programu Re_Open UK.
[Bartłomiej Dobosz, Cordis Logistics p. z o.o. sp k.] Nasza firma działa w branży TSL. Brexit wyjątkowo dotknął sektor transportu. Największym problemem są dla nas dodatkowe opłaty i formalności, postoje na granicach, które powodują zmniejszenie popytu na transport transgraniczny. Skomplikowane odprawy celne zakłócają płynność dostaw, a tym samym firmy ponoszą straty.
Chcielibyśmy uzyskać wsparcie w związku z poniesionymi stratami, ale też chętnie skorzystamy ze środków na inwestycje czy szkoleń dla pracowników, które pomogą nam dostosować firmę do nowych wymogów. Mamy nadzieję, Program Re_Open UK pomoże nam wyjść na prostą z brexitem.
Diagnoza potrzeb, którą przeprowadziła Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna pokazuje, że przedsiębiorcy działający w Polsce i zajmujący się wymianą handlową ze Zjednoczonym Królestwem doświadczyli negatywnych skutków brexitu, bez względu na wielkość, branżę i region działania. Najważniejsze problemy i trudności wynikające z Brexitu w odczuciu 90% badanych przedsiębiorców są związane bezpośrednio z ich działalnością rynkową, skalą zamówień i spadkami przychodów. Firmy przede wszystkim zwracały uwagę na zmniejszoną liczbę zamówień, (spadek nawet o 40%), co bezpośrednio wpłynęło na spadek sprzedaży i przychodów.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej podpisało z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną List Intencyjny w zakresie współpracy dotyczącej realizacji zadań związanych z pobrexitową rezerwą dostosowawczą.
– Dla wielu tysięcy polskich firm, które zmagają się ze skutkami Brexitu, wyjście Wielkiej Brytanii z UE spowolniło i osłabiło możliwości rozwoju w ramach polsko-brytyjskich relacji handlowych. Polscy przedsiębiorcy odczuwają negatywne skutki na wielu poziomach swojej działalności. Zmalało znaczenie rynku brytyjskiego w polskim eksporcie towarów – mówi Waldemar Buda, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.
– To bardzo ważny element zrównoważonego rozwoju regionalnego. Realizacji ważnych dla całej Polski zadań nie tylko w Warszawie, ale również w mniejszych ośrodkach. Chcemy wesprzeć przedsiębiorców, którzy stracili w związku z Brexitem – dodaje minister Waldemar Buda.
„ŁSSE od 25 lat wspiera przedsiębiorców, dlatego podjęcie się kolejnego wyzwania związanego z zarządzaniem pobrexitową rezerwą dostosowawczą w komponencie dla przedsiębiorców w obliczu tak bezprecedensowej sytuacji jaką jest brexit wydawało nam się oczywiste. Do końca 2023 r. planujemy przekazać polskim firmom ponad 600 mln. zł” – Marek Michalik, prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
„Realizujemy wiele projektów, w ramach których dystrybuujemy środki dla przedsiębiorców. Program Re_Open UK jest wyjątkowy bo odpowiada na zdiagnozowane problemy firm i elastycznie reaguje na ich potrzeby. Przedsiębiorcy bardzo mocno liczą na Re_Open UK dlatego założenia programu są kształtowane w zależności od projektów” – Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
„To jest wielka chwila dla Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Synergia działań z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej zaowocowała podpisaniem Listu Intencyjnego, który gwarantuje wdrożenie Programu Re-Open UK, czyli pieniędzy dla polskich przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z brexitem. Gratuluję Zarządowi i całemu zespołowi ŁSSE" – Jakub Pietkiewicz, Przewodniczący Rady Nadzorczej ŁSSE S.A.
Wstępne założenia Programu Re_Open UK to propozycja działań, które pomogą przedsiębiorcom zniwelować negatywne skutki brexitu. Alokacja w części pobrexitowej rezerwy dostosowawczej dla przedsiębiorców wynosi ponad 116 mln euro, w tym ok. 1,5 mln euro przeznaczone jest dla sektora rybołówstwa. Przedsiębiorcy będą mogli sfinansować wydatki związane z brexitem, które ponieśli od 1 stycznia 2020 r.
1. Re_start inwestycyjny. Działania inwestycyjne w przedsiębiorstwach, szukających nowych kierunków rozwoju w pobrexitowej rzeczywistości.
2. Nowe kierunki eksportu. Udział w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych
3. Akcja adaptacja do zmian. Dostosowanie przedsiębiorstw do nowych uwarunkowań wynikających z brexit,
4. Brexit bez straty. pokrycie strat w związku z poniesieniem negatywnych skutków brexitu
5. Nowe otwarcie dla rybołówstwa. Rekompensaty za utracony dochód wynikający z braku dostępu do wód Wielkiej Brytanii
W wydarzeniu udział wzięli:
1. Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej: Waldemar Buda
2. Zarząd Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej: Prezes ŁSSE, Marek Michalik, Wiceprezes ŁSSE Agnieszka Sygitowicz
3. Przewodniczący Rady Nadzorczej Łódzkiej SSE: Jakub Pietkiewicz
4. Eksperci: Główny Doradca, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa: Michael Dembinski; Koordynator ds. Projektów Strategicznych, Transport Logistyka Polska: Artur Kalisiak.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.