„Komediopisanie” to jedyny w Polsce konkurs dramaturgiczny, który w całości poświęcony jest gatunkowi komediowemu. Polskie sztuki komediowe w teatrze są wciąż prawie nieobecne. Oczywiście, na polskich scenach często prezentowane są komedie, ale sporadycznie są to komedie napisane przez polskich autorów. Często nawet się nad tym nie zastanawiamy… Tworząc wiele lat temu w Teatrze Powszechnym w Łodzi Polskie Centrum Komedii i powołując do życia „Komediopisanie”, chciałam zachęcić polskich autorów do zmierzenia się z refleksją: czy istnieje polskie poczucie humoru w teatrze? Czy potrafimy je zdefiniować i twórczo rozwijać? Czy mamy do siebie dystans i potrafimy pokazać to na scenie? Czy potrafimy mówić o ważnych sprawach mądrze, a jednocześnie z dystansem i uśmiechem? Zależało mi na tym, aby powstało takie laboratorium gatunku komediowego, dzięki któremu będziemy mogli poszukiwać odpowiedzi na te pytania – przypomina Ewa Pilawska.
Pierwsza edycja została rozstrzygnięta w 2008 roku. Od tego czasu zainspirowaliśmy wielu utalentowanych autorów. Sztuki na konkurs pisali między innymi Radosław Paczocha, Paweł Mossakowski, Jarosław Jakubowski, Wojciech Bruszewski… Dzięki „Komediopisaniu” komediowe sztuki dla teatru zaczął pisać Juliusz Machulski – przypomina dyrektorka Teatru Powszechnego. Na dotychczasowe edycje napłynęło łącznie ponad 1000 tekstów komediowych. Można by powiedzieć – mała biblioteka. Wiele z tych sztuk jest udostępnionych w formie elektronicznej na stronie internetowej Polskiego Centrum Komedii. Wydaliśmy także „Antologię współczesnej polskiej komedii”. Z mojego punktu widzenia najważniejsze jest jednak, że wiele sztuk konkursowych udało się nam pokazać prapremierowo w Teatrze Powszechnym. To wiązało się oczywiście z podjęciem ryzyka artystycznego, ale moim zdaniem teatr musi podejmować to ryzyko, aby się rozwijać – podsumowuje Pilawska.
Spośród sztuk konkursowych w Teatrze Powszechnym w Łodzi zrealizowane zostały „Psychoterapolityka" Dominika W. Rettingera, "Next-ex" Juliusza Machulskiego, "Roszada" Pawła Mossakowskiego, "Kochanowo i okolice" Przemysława Jurka, "Matka brata mojego syna" Juliusza Machulskiego, "Letnisko" Freda Apke, "Życie" Jarosława Jakubowskiego, "Uwolnić karpia" Piotra Bulaka, "Dryl" Wojciecha Bruszewskiego, "Wykapany zięć" Krzysztofa Kędziory.
Sztuki z „Komediopisania” wystawiane były na scenach w Polsce i Europie. Ponadto napisane na „Komediopisanie” przez Juliusza Machulskiego sztuki "Next-ex", "Matka brata mojego syna" i „Brancz” miały również swoje premiery (w reżyserii autora) w Teatrze Telewizji. W Teatrze Telewizji została zrealizowana także „Wizyta” Radosława Paczochy. W 2020 roku w Teatrze Telewizji na żywo (prosto z Małej Sceny łódzkiego Teatru Powszechnego) transmitowany był „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka. Była to pierwsza odsłona Teatru Telewizji na żywo w czasie pandemii.
Sztuki w 7. edycji Ogólnopolskiego konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie” można nadsyłać do końca sierpnia 2022 roku (szczegółowe informacje znajdują się w dołączonym poniżej regulaminie). Laureatów konkursu wyłoni Jury.
Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej Teatru Powszechnego w Łodzi: https://powszechny.pl/pl/rusza-siodma-edycja-komediopisania/
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.