Nierzadko są wyzywani, niekiedy szarpani, opluwani, pasażerowie próbują ich zastraszyć, piszą na nich skargi. Mowa oczywiście o kontrolerach biletów, zwanymi potocznie kanarami. To jeden z najbardziej niewdzięcznych i stresujących zawodów. Zastanawialiście się kiedyś, ile zarabiają ci, których samo wejście do tramwaju, czy autobusu wywołuje u nas stres?
Kontrola biletów. Ile zarabiają ci nielubiani przez pasażerów pracownicy?
O łódzkim MPK często jest głośno. I to nie tylko za sprawą rozwalających się autobusów, których zdjęcia ludzie zamieszczają w sieci, utrudnieniach na linii, czy wykolejonych tramwajów. Ludzi regularnie dzielą się historiami o kontrolach, którzy zakwestionowali ważność ich biletów, byli opryskliwi, czy niekompetentni. Nie ma wątpliwości, że to jeden z najmniej lubianych zawodów. Mimo tego ktoś go musi wykonywać. Portal Samorządowy postanowił sprawdzić, czy jest wielu chętnych do tej pracy i ile można w niej zarobić. Możecie być zdziwieni.Okazuje się, że najwyższą pensję oferuje warszawski zarząd transportu. Brutto pracownicy otrzymują tam nawet ok. 8 480 zł. Mniej, choć nadal nie najgorzej, zarabiają kontrolerzy w Łodzi (6 580 zł), Toruniu (6 500 zł), Poznaniu (6 300 zł). Zdecydowanie gorzej zarabiają ich koledzy z Kielc czy Olsztyna. Tam wynagrodzenie kształtuj się w granicach ok. 3 680 zł brutto.
Dodajmy, że zazwyczaj na pensje, którą odbierają pracownicy, składa się płaca zasadnicza i różnego rodzaju dodatki, w tym również premie uzależnione o ilości nałożonych kar za brak biletu.
Czytaj również: Notorycznie jeżdżą na gapę, bo bilety są za drogie? Dług rekordzisty z Łódzkiego powala
Przyjmują ludzi z ulicy? Niekoniecznie. Zarządy transportu mają swoje wymagania
Większość zarządów przyznaje, że niełatwo pozyskać osobę do tej pracy. - Ludzie po prostu nie chcą wykonywać tej pracy, gdyż nie cieszy się ona społecznym poważaniem, a wręcz przeciwnie - przyznała Malwina Jeżewska, rzecznik UM Toruniu w rozmowie z Portalem Samorządowym. Nawet jeżeli zgłaszają się chętni do pracy, to nie każdy kandydat spełnia kryteria i wymagania stawiane przez ZTM. - Z uwagi na trudny i wymagający charakter tego zawodu szukamy osób o konkretnym profilu kompetencyjnym i osobowościowym - wyjaśnił Bartosz Trzebiatowski w poznańskiego zarządu.Największy problem z pozyskaniem do pracy kontrola mają miasta, które oferują najmniejsze wynagrodzenia, czyli Lublin (4 tys. brutto), czy Kielce (3680 zł. brutto).
A jak sytuacja wygląda w Łodzi? Portal informuje, że w 2022 r. MPK Łódź zatrudniło 16 kontrolerów, co oznacza wzrost w porównaniu z 2021 i 2020 rokiem, które upłynęły pod znakiem obostrzeń covidowych i znacznym spadkiem zainteresowania pracą polegającą na kontakcie z pasażerem.
- Od roku utrzymujemy stabilną liczbę ok. 60 zleceniobiorców i 12 kontrolerów etatowych. Ten stan zatrudnienia pozwala na wykonywanie zadań wynikających z umowy z Zarządem Dróg i Transportu
- poinformował Porta Samorządowy - Piotr Wasiak, rzecznik spółki.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.