„Ogórki”, „odkurzacze” zasilały tabor MPK Łódź
Pamiętacie "ogórki" na ulicach Łodzi? To były pierwsze Jelcze w naszym mieście. Produkowano je na czeskiej licencji (model 043). Duża pojemność, charakterystyczny kształt nadwozia - to cechy charakterystyczne tych pojazdów. Jak czytamy na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi, ogółem w MPK Łódź było ich 46. Ostatni podróżował po ulicach miasta w 1982 roku.Prezes MPK-Łódź Zbigniew Papierski przypomina, że pierwsze autobusy tej marki wyjechały na łódzkie ulice w 1963 r.
- Jelcz to polski autobus, który miał trzy żony - Czeszkę, która była twórczynią słynnego modelu +ogórka+; od niego wszystko się zaczęło (chodzi o model 272 MEX na licencji wówczas czechosłowackiej Skody - przyp. PAP). Potem wybrał sobie za żonę Francuzkę, bo w latach 70. XX w. Jelcze produkowano we współpracy z Berlietem, a w latach 90. związał się z Niemką - i już do końca jego konstrukcja związana była z niemieckim Mercedesem" - wyjaśnia Papierski.
Prezes MPK wskazuje, że Jelcze były dość kłopotliwe i awaryjne - zwłaszcza ze względu na niską podłogę i przegubową konstrukcję, ale za to tanie w eksploatacji. Ostatnie sześć egzemplarzy z taboru MPK zostanie wkrótce wystawione na sprzedaż.
- Po Łodzi jeździ prawie 350 autobusów, ale na stanie mamy ich ponad 400. To głównie dwie marki - Mercedes i Solaris, na wybranych trasach jeździ ok. 30 krótkich, bo 8-metrowych, ISUZU, a ostatnio weszło też elektryczne Volvo - dodaje Papierski.
W blisko 60-letniej historii Jelczy w Łodzi były też MEX-y.
"Pod względem wizualnym były podobne do 043, lecz Jelcz 272 MEX był autobusem typowo miejskim. MEX-y (Jelcz 272) przez wiele lat były podstawowym typem autobusu eksploatowanym przez łódzkie MPK, blisko 640 jednostek stacjonowało we wszystkich zajezdniach (wliczając w to pabianicką bazę przy ul. Lutomierskiej). Model ten produkowano do 1977 r., natomiast ostatni wóz tego typu skreślono ze stanu w 1984 r." - czytamy na stronie UMŁ.
Inne modele Jelczy, które zasilały tabor MPK Łódź to:
- Jelcz 021
- Jelcz PR11OU
- Jelcz M11
- Jelcz 120MM
- Jelcz M122
- Jelcz M181MB
- Jelcz M121MB
- Jelcz M081MB3 Vero
Jelcze M181MB zadebiutowały na łódzkich drogach w 1996 roku. Dlaczego "odkurzacze"? Bo wydawały specyficzne dźwięki. Były to pierwsze autobusy przegubowe, niskopodłogowe. Co praca nie miały niskiej podłogi na całej długości. Przy ostatnich drzwiach był stopnie. Natomiast wejście przez pierwsze lub drugie znacznie ułatwiały dostanie się do pojazdu osobom z niepełnosprawnościami, seniorom czy mamom z wózkami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.