reklama
reklama

W MPK Łódź zakończyła się era Jelczy. Do szkoły jeździliście „ogórkiem” czy „odkurzaczem”? [zdjęcia]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

MPK Łódź Ostatni Jelcz "Maestro" wyjechał na pożegnalną trasę po Łodzi w niedzielę 3 kwietnia. Era Jelczy w MPK Łódź trwała niespełna 60 lat. Łódzki tabor przeszedł metamorfozę i wzbogacił się o hybrydy Solarisa. Jelcze przeszły tym samym do historii.
reklama

„Ogórki”, „odkurzacze” zasilały tabor MPK Łódź

Pamiętacie "ogórki" na ulicach Łodzi? To były pierwsze Jelcze w naszym mieście. Produkowano je na czeskiej licencji (model 043). Duża pojemność, charakterystyczny kształt nadwozia - to cechy charakterystyczne tych pojazdów. Jak czytamy na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi, ogółem w MPK Łódź było ich 46. Ostatni podróżował po ulicach miasta w 1982 roku.

Prezes MPK-Łódź Zbigniew Papierski przypomina, że pierwsze autobusy tej marki wyjechały na łódzkie ulice w 1963 r.

- Jelcz to polski autobus, który miał trzy żony - Czeszkę, która była twórczynią słynnego modelu +ogórka+; od niego wszystko się zaczęło (chodzi o model 272 MEX na licencji wówczas czechosłowackiej Skody - przyp. PAP). Potem wybrał sobie za żonę Francuzkę, bo w latach 70. XX w. Jelcze produkowano we współpracy z Berlietem, a w latach 90. związał się z Niemką - i już do końca jego konstrukcja związana była z niemieckim Mercedesem" - wyjaśnia Papierski.

Prezes MPK wskazuje, że Jelcze były dość kłopotliwe i awaryjne - zwłaszcza ze względu na niską podłogę i przegubową konstrukcję, ale za to tanie w eksploatacji. Ostatnie sześć egzemplarzy z taboru MPK zostanie wkrótce wystawione na sprzedaż.

- Po Łodzi jeździ prawie 350 autobusów, ale na stanie mamy ich ponad 400. To głównie dwie marki - Mercedes i Solaris, na wybranych trasach jeździ ok. 30 krótkich, bo 8-metrowych, ISUZU, a ostatnio weszło też elektryczne Volvo  - dodaje Papierski.

W blisko 60-letniej historii  Jelczy w Łodzi były też MEX-y.

"Pod względem wizualnym były podobne do 043, lecz Jelcz 272 MEX był autobusem typowo miejskim. MEX-y (Jelcz 272) przez wiele lat były podstawowym typem autobusu eksploatowanym przez łódzkie MPK, blisko 640 jednostek stacjonowało we wszystkich zajezdniach (wliczając w to pabianicką bazę przy ul. Lutomierskiej). Model ten produkowano do 1977 r., natomiast ostatni wóz tego typu skreślono ze stanu w 1984 r." - czytamy na stronie UMŁ.

Inne modele Jelczy, które zasilały tabor MPK Łódź to:

  • Jelcz 021
  • Jelcz PR11OU
  • Jelcz M11
  • Jelcz 120MM
  • Jelcz M122
  • Jelcz M181MB
  • Jelcz M121MB
  • Jelcz M081MB3 Vero
Za tymi modelami kryją się setki pojazdów, tysiące podróży - do pracy, szkoły. Z dzieciństwem i młodością niektórych z nas kojarzą się tzw. Migi. Eksploatowane były w Łodzi w latach 1986-2006. Obsługiwały głównie linie peryferyjne. Są wśród nas też tacy, którzy do szkoły dojeżdżali tzw. "odkurzaczami".

Jelcze M181MB zadebiutowały na łódzkich drogach w 1996 roku.  Dlaczego "odkurzacze"? Bo wydawały specyficzne dźwięki. Były to pierwsze autobusy przegubowe, niskopodłogowe. Co praca nie miały niskiej podłogi na całej długości. Przy ostatnich drzwiach był stopnie. Natomiast wejście przez pierwsze lub drugie znacznie ułatwiały dostanie się do pojazdu osobom z niepełnosprawnościami, seniorom czy mamom z wózkami.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama