reklama
reklama

101 rocznica legendarnego tramwaju 46. Co dalej? Czy powróci na swoje tory? [zdjęcia]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i świat Kolejna już 101 rocznica uruchomienia tramwaju 46 łączącego Ozorków, Zgierz i Łódź. Mieszkańcy w dalszym ciągu o niego walczą, pomimo że tory już dawno zarosły. Czy to przynosi jakieś realne efekty?
reklama

Najdłuższa trasa tramwajowa w Polsce, a druga w Europie

W kwietniu tego roku linia 46 obchodziłaby swoje 101 urodziny. Do 1926 r. była obsługiwana jeszcze trakcją parową. Na przestrzeni lat jej trasa trochę się zmieniała, raz było to 35 km, ostatecznie ok. 30 km. Niewątpliwie tramwaj ten posiadał najdłuższą trasę w Polsce. W Europie zajmowaliśmy 2 miejsce. 

46 jeździło z Łodzi z Chocianowic, przez Zgierz, a kończyło w Ozorkowie. Ten tramwaj dowoził bardzo dużo ludzi z miasta na tereny podmiejskie i na odwrót. Był tak naprawdę jedyną formą transportu publicznego, gdy np. mieszkaliśmy w Ozorkowie albo mniejszych miejscowościach i chcieliśmy się dostać do pracy, szkoły czy lekarza w Łodzi. Jeździł całą dobę, również w nocy. W czasach swojej świetności kursował co 20 minut. Obecnie, by dostać się do Łodzi z Ozorkowa albo z gminy Ozorków należy wsiąść w zgierski autobus nr 10, który jeździ rzadko, w tygodniu średnio 2 na godzinę, w weekendy 1 raz na godzinę, a w niektóre godziny nie ma ani jednego w rozkładzie. Nocnych połączeń nie ma żadnych. 

- Powrót tramwaju uzależniony jest od remontu torowiska, które gminy muszą wykonać na swoim terenie. Miasto Łódź pomimo chęci nie może w tym partycypować. Po remoncie torowiska do Zgierza, realizowanego przez miasto Zgierz od razu wróciliśmy z linią tramwajową - odpowiadał Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT.

Cały czas ktoś walczy o powrót tramwaju

 
Stowarzyszenie na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim wraz z końcem roku 2022 r. zakończyło swoją działalność. W dalszym ciągu są jeszcze społecznicy, którym nie jest obojętny los tego tramwaju. Ze względu na jego historię, tradycję oraz ze względów czysto praktycznych. Część mieszkańców powiatu nie ma dobrego środka komunikacji, by dojechać do pracy, szkoły czy lekarza. Joanna Andrzejczak w dalszym ciągu nie ustaje w swoich dążeniach, by 46 powróciło na swoje tory. Zwracała się niedawno w tej sprawie do Starostwa Powiatowego oraz do łódzkiego magistratu. Wspomina też, że ciągle poznaje nowych ludzi, dla których los tego tramwaju nie jest obojętny. 

- Staram się kontynuować misję pana Adama Rembaka ze Stowarzyszenie na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej. Cały czas walczymy o powrót naszego tramwaju. Składam różne pisma, interpelacje, chodzę na sesję powiatu. Mam nadzieję, że kiedyś się coś ruszy - mówi Joanna Andrzejczak, miłośniczka tramwajów.

Mieszkanka obawia się zapowiadanej "rewolucji komunikacyjnej" w Zgierzu. Nie upatruje w tym jakiejś szansy dla legendarnego pojazdu, a raczej obawia się, że będzie gorzej niż było. 

Kamil Klimczak, publicysta i wiceprzewodniczący zarządu osiedla w Zgierzu, na swoim kanale, który prowadzi na YouTube, poruszył ostatnio kwestię tramwaju 46 z okazji 101 rocznicy jego uruchomienia. Materiał można obejrzeć tu: 101 lat tramwaju, którego nie ma.

Nocne połączenia Łodzi ze Zgierzem i Ozorkowem

Ostatnio pojawił się temat połączeń nocnych pomiędzy Ozorkowem a Łodzią poprzez Zgierz. Mowa tu o PKS-ach. Ku wielkiemu rozczarowaniu mieszkańców naszego regionu takich połączeń nie będzie. Miały one obowiązywać dzięki dotacji z samorządu wojewódzkiego. Ten jednak nie jest zainteresowany uruchamianiem ich. 

- Naszą rolą nie jest uzupełnianie komunikacji miejskiej - tłumaczył dla portalu Transport Publiczny rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

UMWŁ chce się skupić na zwiększaniu ilości kursów za dnia. Od stycznia 2023 r. jest ich o kilka więcej niż wcześniej. Aktualnie dwanaście w ciągu całego dnia roboczego. PKS-y mają trasę Łódź - Ozorków - Łęczyca poprzez Sokolniki. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podkreśla, że są otwarci na propozycje lokalnych samorządów. 

Tramwaju 46 od dłuższego czasu już nie ma. Czy są perspektywy, by coś się zmieniło w tej kwestii? Czy Wy też za nim tęsknicie?

 

reklama
Artykuł pochodzi z portalu tuzgierz.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama