W petycji szczegółowo przedstawiono rachunek, który ma wykazać finansową neutralność proponowanej zmiany. Autor dokumentu wskazuje, że wpływy z podatku dochodowego PIT w 2024 roku wyniosły około 97,6 mld zł. Z kolei koszt trzech największych programów socjalnych, które miałyby zostać zniesione, sięgnął około 97 mld zł.
W rozbiciu na trzy świadczenia:
- około 70 mld zł to koszty 800 plus,
- około 13 mld zł pochłania trzynasta emerytura,
- około 14 mld zł przeznaczane jest na czternastą emeryturę.
Wnioskodawca podkreśla, że tak bliskie sobie wartości dowodzą finansowej równowagi między likwidacją podatku a rezygnacją z programów socjalnych.
Zawarta została również uwaga dotycząca składki zdrowotnej — jej brak odliczenia nastąpił po wprowadzeniu kwoty wolnej w wysokości 30 tys. zł, co zdaniem autora zmniejsza siłę argumentacji o ryzyku dla finansów państwa.
Skomplikowany system uderza w przejrzystość — argument o efektywnych stawkach
Efektywna stawka podatkowa w praktyce
Wnioskodawca analizuje, jak obecne przepisy podatkowe wpływają na realne obciążenie obywateli. Zwraca uwagę, że liczne ulgi i preferencje podatkowe powodują znaczne obniżenie efektywnej stawki.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, efektywne stawki podatkowe wyniosły:
- dla pierwszego progu podatkowego: 4,13 proc. w 2022 roku i 4,50 proc. w 2023 roku,
- dla drugiego progu podatkowego: 15,58 proc. w 2022 roku i 16,00 proc. w 2023 roku.
Mimo nominalnych stawek 12 proc. i 32 proc., rzeczywiste obciążenia są więc niższe, co w ocenie autora petycji potęguje problem braku przejrzystości. Programy celowe zostają określone w petycji jako „nieskuteczne”.
Program 800 plus — od założeń demograficznych do roli świadczenia socjalnego
Ocena skuteczności programu 800 plus
Wniosek analizuje także wpływ programu 800 plus na realizację polityki demograficznej. Autor zauważa, że „program nie doprowadził do wzrostu dzietności, co było jego głównym celem”. W dokumencie podkreślono również, że brak progów dochodowych spowodował, że program przyjął formę świadczenia powszechnego, co — zdaniem autora — stoi w sprzeczności z zasadą kierowania wsparcia do najbardziej potrzebujących.
Dodatkowe emerytury — kosztowny dodatek o ograniczonym działaniu
Analiza 13. i 14. emerytury
Petycja odnosi się także do dwóch dodatkowych świadczeń emerytalnych. Autor ocenia, że trzynasta i czternasta emerytura „przekształciły się w stały dodatek, który obciąża budżet, ale ma ograniczony wpływ na poprawę sytuacji materialnej seniorów”. W dokumencie wskazano również, że znacznie korzystniejsze dla osób starszych jest utrzymanie kwoty wolnej od podatku na poziomie 30 tys. zł.
Reforma jako powszechne rozwiązanie dla wszystkich podatników
Likwidacja podatku dochodowego i powszechność korzyści
Wnioskodawca wielokrotnie podkreśla, że likwidacja podatku PIT byłaby rozwiązaniem obejmującym cały rynek pracy. Programy socjalne trafiają bowiem do rodziców lub seniorów, natomiast brak podatku dochodowego dotyczyłby każdego podatnika. W jego opinii oznaczałoby to wzrost dochodów netto, uproszczenie systemu i ograniczenie biurokracji.
W petycji zaznaczono, że zmiana koresponduje z postulatami zwiększenia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł — postulatu trudnego do realizacji przy obecnych wydatkach budżetowych, w tym rosnących nakładach na obronność.
Samorządy po likwidacji PIT — potrzebne zabezpieczenia finansowe
Mechanizmy rekompensacyjne
Jednym z kluczowych elementów dokumentu jest kwestia finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Autor wylicza rozwiązania, które miałyby uchronić budżety lokalne przed stratami wynikającymi z likwidacji PIT:
- zwiększenie udziału JST w podatku VAT z 46 proc. do 50–55 proc.,
- wprowadzenie stałego udziału w podatku CIT w wysokości 10–15 proc.,
- coroczną rekompensatę z budżetu państwa na poziomie odpowiadającym utraconym wpływom,
- połączenie różnych mechanizmów, np. 50 proc. VAT + 10 proc. CIT + dopłata z budżetu.
Wnioskodawca proponuje również, aby rekompensaty te podlegały corocznej indeksacji według wzrostu PKB lub inflacji.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.