reklama
reklama

AfryKamera w kinie BODO

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź W grudniu 2019 roku odbyła się 14. edycja festiwalu filmowego AfryKamera. Teraz kino z Afryki jest prezentowane również w Łodzi.
reklama

AfryKamera w kinie BODO

W grudniu 2019 roku odbyła się 14. edycja festiwalu filmowego AfryKamera, największego wydarzenia kulturalnego w Europie Środkowo-Wschodniej poświęconego Afryce. W ramach blisko stu projekcji na terenie całej Polski (m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu) zaprezentowano filmy fabularne, dokumenty i animacje o Afryce. Krajem przewodnim 14. edycji był Sudan.

!reklama!

Na początku 2020 roku wybrane festiwalowe filmy są prezentowane Widzom w kilku innych polskich miastach, w tym w Łodzi, właśnie w kinie BODO w dniach 8-13 lutego 2020.

Celem Festiwalu jest pokazanie osiągnięć filmowych oraz zaprezentowanie najważniejszych afrykańskich twórców. Wbrew stereotypom Afryka nie jest filmową pustynią – wręcz przeciwnie, wnosi wybitny wkład w światową kinematografię.

Minga i złamana łyżka

OPIS:
Minga and the Broken Spoon jest pierwszym kameruńskim filmem animowanym opowiadającym historię dziewczynki Mingi, która za złamanie pamiątkowej łyżki zostaje wyrzucona z domu przez swoją macochę Mami Kaba i musi ruszyć do lasu w poszukiwaniu identycznego przedmiotu. W trakcie tej podróży przeżywa mnóstwo przygód, a dzięki dobremu sercu udaje jej się przezwyciężyć kolejne przeszkody. To wciągająca i wypełniona muzyką historia dla całej rodziny, która nawiązuje do starej afrykańskiej opowieści, uczy pozytywnych wartości i porusza tematy uniwersalne i istotne dla każdego, tj. miłość, siostrzeństwo, czy walka z przeciwnościami losu, a także szacunek do osób starszych, przebaczenie i gościnność.

REŻYSER:
Claye Edou – to reżyser i aktor, właściciel studia animacji Cladley Productions w Douali. Po skończeniu inżynierii rolno-przemysłowej i księgowości pracował najpierw jako kontroler finansowy w międzynarodowych korporacjach. Jego pasja do animacji, rysunku i muzyki doprowadziła go w końcu do stworzenia pierwszego filmu fabularnego pt. Minga and the Broken Spoon, do którego sam napisał scenariusz, odpowiadał za storyboard i współtworzył muzykę, a także użyczył głosu jednej z postaci.

Reżyseria: Claye Edou
Muzyka: Pierre Ngome
Występują: Anthéricis, Alexis Bell, Danielle Bonam
Kraj produkcji: Kamerun
Rok produkcji: 2017
Czas trwania: 80 min.

Nagrody i festiwale: MF Vues d'Afrique Montreal 2018, MFF Durban 2019

Keteke

OPIS:
To historia, która mogła wydarzyć się gdzieś w głębi Ghany w latach 80. Para spodziewająca się dziecka spóźnia się na pociąg. Boi i Atswei postanawiają przejść pieszo do kolejnej stacji i złapać następny pociąg, który jest jedynym środkiem transportu z peryferii do miasta. Podczas wędrówki czeka ich cały szereg zabawnych, a momentami też groźnych sytuacji. Czy małżeństwu uda się dotrzeć do celu tuż przed porodem? W komedii, zrealizowanej w starym stylu, napięcia i dynamiki dodaje jeszcze znakomita muzyka, łącząca rdzenne brzmienia ze współczesnym stylem, a wykonuje ją raper i producent muzyczny o pseudonimie Worlasi.

REŻYSER:
Peter Sedufia – to absolwent reżyserii filmowej w Narodowym Instytucie Filmu i Telewizji (NAFTI) w Ghanie oraz zarządzania w biznesie i administracji w ICM w Wielkiej Brytanii. Specjalista od kreatywnego pisania, a także twórca warsztatów dla młodych filmowców, reżyser filmów krótkometrażowych i serialu telewizyjnego Master and 3 Maids. Keteke jest jego debiutem pełnometrażowym, po którym powstał kolejny długi metraż – Sidechic Gang.

Reżyseria i scenariusz: Peter Sedufia
Zdjęcia: Kelly Doe
Muzyka: Worlasi
Występują: Adjetey Anang, Lydia Forson, Fred Nii Amugi
Kraj produkcji: Ghana
Rok produkcji: 2017
Czas trwania: 98 min.

Nagrody i festiwale: FESTICAB Burundi 2017 – najlepszy film, AFF USA 2018, FF Africa in Motion 2018, AFF Luxor 2018 – nagroda specjalna jury, FF Fespaco 2019

AfroSzorty / Tożsamość
Kurator: Przemek Stępień / AfryKamera

Oto selekcja najlepszych tytułów krótkometrażowych z Afryki lub z tzw. diaspory afrykańskiej, którą w tym roku zdominowało pytanie o tożsamość. Tożsamość kontynentu, jej mieszkańców, tak w kontekście historycznym jak i współczesnym. Poruszane są tu przeróżne tematy, a wątki mają różny ciężar gatunkowy.
Czy „biały”, tzn. albinos, jest prawdziwym Afrykaninem? Czym różni się faktycznie tożsamość medialna Afrykanina od prawdziwej tożsamości? Jakie jest obecnie miejsce kultury Senegalczyka czy Burkinabe w zglobalizowanym świecie? Ale również: czy kobieta w islamie może usuwać brwi?
Selekcja przygotowana przez Festiwal AfryKamera to wybór dokonany z blisko pół tysiąca krótkich metraży nie tylko z Afryki, a za sprawą filmów z Kenii, Ghany, Senegalu, Tunezji, Burkina Faso, czy Egiptu jest to też szeroki przekrój samego kontynentu.

Agya
Reżyseria i scenariusz: Curtis Essel
Zdjęcia: Curtis Essel
Kraje produkcji: Ghana
Rok produkcji: 2018
Czas trwania: 4 min. 39 sek.

Nagrody i festiwale: L.A. Shorts Awards (październik 2018) - najlepszy film, Africa in Motion 2018, MFF Adana Golden Boll 2018, FF Nova Frontier 2018

OPIS:
"Agya" w jednym z języków występujących w Ghanie oznacza po prostu ojca. Film jest intymną wypowiedzią ojca, który choć wcale nie planował mieć dzieci, to jednak życie zaskoczyło go i to kilkakrotnie. Opowieść o ojcostwie uzupełniają w filmie wyraziste i znakomicie dobrane efekty wizualne.

REŻYSER:
Curtis Essel - artysta wizualny, współzałożyciel kolektywu producenckiego 33BOUND w Londynie.

Brwi
Reżyseria: Tamer Ashry
Scenariusz: Haitham Dabbour
Zdjęcia: Mohammed Abd Elraouf
Muzyka: Ashraf Elziftawi
Występują: Mariam El Khosht, Asmaa Abu Elyazeed
Kraj produkcji: Egipt
Rok produkcji: 2018
Czas trwania: 23 min.

Nagrody i festiwale: El-Gouna FF 2018 – najlepszy film, FF Malmo Arab 2019, Festival Cinema Africano, Asia e America Latina Milano 2019

OPIS:
Życie młodej Aishy w całości podporządkowane jest islamowi i mężczyznom. Jedyną rzeczą, o której marzy i która mogłaby odmienić jej los, jest zakazana dla niezamężnych kobiet depilacja brwi. Czy znając już konsekwencje, jakie będzie musiała ponieść, zdecyduje się na złamanie tego boskiego prawa?

REŻYSER:
Tamer Ashry – reżyser, producent, a także scenarzysta z 15-letnim doświadczeniem pracy w filmie, telewizji i reklamie na Bliskim Wschodzie. Twórca filmu pełnometrażowego Photocopy i licznych dokumentów (m.in.: Pictures from Gaza, The 7th War, A Decent Living) oraz kampanii dotyczących praw człowieka dla ONZ.

Jak pomagać Afrykanom
Reżyseria: Joseph Akwasi
Zdjęcia: Simon Baucks, Alex Ahenfo
Muzyka: Georges Bizet, U-Man, Komiku
Kraje produkcji: Ghana, Niemcy, Togo
Rok produkcji: 2019
Czas trwania: 9 min. 22 sek.

OPIS:
Jak powinna wyglądać pomoc Afrykanom? Joseph Akwasi pokazuje ją na przykładzie dwóch osób: Ghańczyka wykształconego i mieszkającego w Berlinie, który założył firmę m. in. budującą szkoły w miejscowości jego pochodzenia i Brytyjki prowadzącej organizację pozarządową w Ghanie. To, co ich łączy, to poszanowanie oraz ochrona kultury Afrykanów, jej zrozumienie i znajomość faktów.

REŻYSER:
Joseph Akwasi – jest absolwentem reżyserii w Narodowym Instytucie Filmu i Telewizji w Ghanie (NAFTI) i komunikacji wizualnej na Akademii Sztuki Mediów w Kolonii, założyciel i dyrektor ReelMaker Studios i marki ReelMakers. Reżyser filmów krótkometrażowych: Home, #Guilty, Eti Koro Ntu Agyina: One Head Does Not Take Counsel.


Źródło: Kino BODO

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama