reklama
reklama

Ambitny plan na rozwój sieci tramwajowych w Łodzi. Rada Miejska podjęła ważną decyzję. Sprawdź szczegóły

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński (archiwum)

Ambitny plan na rozwój sieci tramwajowych w Łodzi. Rada Miejska podjęła ważną decyzję. Sprawdź szczegóły - Zdjęcie główne

Moderus Gamma przy dworcu Łódź Fabryczna | foto Tomasz Śliwiński (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźTramwaj, który dojedzie pod dworzec kolejowy Łódź Widzew, połączenie Wyszyńskiego z Konstantynowską, dobudowa łącznika Wojska Polskiego z Zachodnią, a nawet i torowisko od Piotrkowskiej do skrzyżowania z Waltera-Janke. Propozycji rozwoju sieci tramwajowej w Łodzi jest sporo, a to jedynie kilka z nich. Co jeszcze zakładają i jakie są szanse, że powstaną?
reklama

O tym, jak powinna wyglądać przyszłość całego obszaru nie tylko samej Łodzi i wokół niej mówi się już od 2012 roku.

Kiedy nowe linie tramwajowe w Łodzi?

Aby ułatwić komunikację pomiędzy gminami powstało stowarzyszenie „Łódzki Obszar Metropolitalny”, którego prezeską jest prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, a wiceprezesem jej zastępca Adam Pustelnik. Wśród członków stowarzyszenia zasiadają także starosta brzeziński, wójt gminy Andrespol, starosta pabianicki oraz wicestarosta zgierski.

O przyjęciu „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego” mówiono ostatnio na sesji Rady Miejskiej w Łodzi. Podkreślmy, plan dotyczy działań do 2030 roku, z perspektywą o 10 lat dłużej.

reklama

Rada Miejska w Łodzi przyjęła "Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej"

W głosowaniu w sprawie wyżej wspomnianego planu brało udział łącznie 25 radnych – 22 z nich głosowało „za”, od głosu wstrzymali się radni Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Anielak, Marcin Buchali oraz Krzysztof Stasiak.

Wśród radnych, którzy byli obecni, ale nie głosowali znaleźli się radni z PiS tj. Sebastian Bulak, Piotr Cieplucha oraz Marek Michalik, a także radny Koalicji Obywatelskiej Mateusz Walasek.

reklama

Podczas głosowania nieobecni byli Joanna Budzińska, Bartosz Domaszewicz, Marcin Gołaszewski, Marcelina Hamczyk, Radosław Marzec, Damian Raczkowski oraz Maciej Rakowski.

Przyjęcie planu jest jednym z filarów, który pozwoli ubiegać się miastu Łódź o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Podkreślmy, dofinansowania, którego jest niezastąpione, gdy mowa o wielkich inwestycjach.

Nowe inwestycje drogowe i tramwajowe w Łodzi

Oprócz planowanych nowych inwestycji drogowych takich jak „trasa Wojska Polskiego” od Włókniarzy do S14 i przedłużenie samej alei, w planie znalazły się także bardzo ambitne propozycje dotyczące rozwoju sieci tramwajowych na terenie praktycznie całego miasta.

reklama

Wśród propozycji pojawiło się

  • ukończenie budowy pełnofunkcjonalnej krańcówki tramwajowej Doły – przypomnijmy, dopóki taka nie powstanie, dopóty nie dojadą ani nowoczesne Moderusy Gamma, ani tramwaje Pesa.
  • budowa torowiska od ulicy Wojska Polskiego przez al. Palki i Kopcińskiego do skrzyżowania z ulicą Narutowicza
  • budowa torowiska od ulicy Wojska Polskiego przez Organizacji WiN do Marysińskiej
  • budowa torowiska od ulicy Pomorskiej w kierunku szpitala CKD
  • połączenie torowiska przy ulicy Węglowej/Tramwajowej z al. Rodziny Grohmanów i dalej Kopcińskiego
  • budowa łącznika tramwajowa ulicy Wojska Polskiego (przy placu Kościelnym) z ulicą Zachodnią przez Lutomierską
  • budowa łącznika tramwajowego ulicy Srebrzyńskiej z al. Włókniarzy
  • budowa torowiska łączącego ulicę Konstantynowską z al. Wyszyńskiego przez Krzemieniecką i Retkińską
  • połączenie tramwajowe al. Waltera-Janke z ulicą Piotrkowską przez ul. Nowe Sady, Wróblewskiego, Wólczańską i Czerwoną
  • budowa łącznika tramwajowego al. Politechniki z ul. Pabianicką przez ulicę Cieszyńską
  • budowa nowego torowiska w ciągu ulicy Broniewskiego od ulicy Rzgowskiej przez Kilińskiego do al. Śmigłego-Rydza
  • budowa nowego torowiska od krańcówki Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki przy ulicy Rzgowskiej

reklama

mat. "Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej"

Plany rozwoju sieci tramwajowych w Łodzi

Warto podkreślić, że na mapie załączonej do planu jako „istniejące” widnieją także od lat zawieszone linie tramwajowe. To m.in. krańcówka dw. Łódź Chojny oraz Niższa, ulica Warszawska, Srebrzyńska i Legionów od Włókniarzy do Żeligowskiego.

Jak opisują ten projekt autorzy, powinien być on tworzony przy jednoczesnej pamięci o innych środkach transportu.

- Przy nowych oraz istniejących przystankach tramwajowych należy tworzyć mniejsze lub większe punkty przesiadkowe, dzięki którym łatwa i szybka będzie wymiana pasażerska. Mowa tutaj o zadaszonych i monitorowanych parkingach rowerowych, parkingach samochodowych i miejscach postojowych dla taksówek, przystankach autobusowych czy stacjach roweru miejskiego

- brzmi opis proponowanego rozwoju sieci tramwajowej w Łodzi.

Wiele z nowych torowisk ma być jednocześnie częścią węzłów przesiadkowych.

- Przy okazji budowy nowych połączeń tramwajowych należy natomiast przyjrzeć się możliwości ich jak największej integracji z koleją, czyli wyznaczaniu nowych tras przy istniejących lub planowanych przystankach i stacjach kolejowych, aby stworzyć warunki do utworzenia węzłów przesiadkowych

Tak wygląda planowana przyszłość, a jak się ma teraźniejszość? Głównym celem do 2027 roku dla władz Łodzi jest przywrócenie do życia przede wszystkim tych torowisk, które zostały w ostatnich latach wyłączone z użytku. Powodem tych decyzji był fatalny stan torowiska, stan sieci trakcyjnej lub notoryczne wykolejenia.

Łódź zapowiada: do 2027 roku skończymy z remontami torowisk

O tym, że wszystkie zawieszone dziś torowiska mają ponownie gościć łódzkie tramwaje mówiła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

- Infrastruktura transportowa sukcesywnie się zmienia. Wszystkie konieczne remonty torowisk chcemy przeprowadzić do końca 2027 roku. Potrzebujemy tramwajów nowoczesnych, wygodnych i dostosowanych do strefy klimatycznej, czyli z klimatyzacją

- mówiła prezydent Łodzi w kwietniu 2024 r.

Wypowiedź była ściśle powiązana z zapowiedzią kupna nowych tramwajów, m.in. z programów unijnych. To właśnie nowy tabor jest drugim najważniejszym czynnikiem, aby te plany mogły być realizowane. Jaki jest pierwszy?

To motorniczowie łódzkich tramwajów, którzy stale są poszukiwani. Problemy kadrowe dotykają przewoźników z całej Polski, także lokalne MPK.

Wiele z przedstawionych propozycji było już zapowiadanych lata temu. W ostatnim czasie najwięcej mówiono o najszybszym rozpoczęciu prac na al. Śmigłego-Rydza do Niższej, budowy torowiska na Broniewskiego oraz o budowie krańcówki Koziny, gdy zakończy się kluczowy etap budowy powstającego obok przystanku kolejowego.

Przypomnijmy, zanim tramwaje na dobre powrócą na regularne linie musi minąć jeszcze minimum kilka lat. Na utrudnienia w kursowaniu łódzkiej komunikacji miejskiej wpływa m.in. budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Dla podróżnych oznacza to zawieszenie przystanków tramwajowych przy al. Kościuszki z Zieloną oraz wstrzymanie ruchu tramwajów przez ulicę Narutowicza.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama