Podsumowanie konferencji premiera można opisać za pomocą trzech faktów: CPK ma być budowane, ale nie tak, jak prezentowało to Prawo i Sprawiedliwość; obaw co do tej inwestycji nie powinny mieć trzy polskie miasta: Wrocław, Poznań i właśnie Łódź oraz Polskie Linie Lotnicze LOT, które kiedyś mogły być sprzedane, dziś są w kategorii „trzeba w to zainwestować”.
Co dalej z Centralnym Portem Komunikacyjnym?
Pytań o przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego w ostatnich miesiącach było bardzo dużo.Szczególnie po październikowych wyborach, kiedy wybory wygrało Prawo i Sprawiedliwość, ale gotowa do rządzenia była koalicja 15 października temat CPK zaczął być jeszcze gorętszy. Przez wiele tygodni powtarzano, że ta inwestycja jest nie tylko źle zaprojektowana od samego początku, ale i służyła poprzedniej władzy jedynie do czerpania z niej zysków, bez widocznych efektów.
Wśród argumentów, dlaczego obecna władza wciąż niewiele robi przy budowie CPK podnoszono m.in. konieczność przeprowadzenia audytów oraz „urealnienie inwestycji”.
Koniec czerwca przyniósł odpowiedzi na wszystkie wątpliwości, czy Centralny Port Komunikacyjny będzie wciąż aktualną inwestycją, czy może zostanie przekreślony i być może w zamian powstanie coś nowego.
CPK powstanie - co to oznacza dla Łodzi?
„Nowe” CPK ma być „trójskokiem”, a zamiast megalomanii powstać ma megalopolis
- Ten projekt będzie "trójskokiem" w nowoczesność i w odpowiednią dla wyzwań XXI wieku strukturę państwa polskiego. (…) Po pierwsze, i to jest zasadnicza różnica w porównaniu do projektu promowanego przez poprzedników, włączymy całą Polskę w ten projekt
- mówił Donald Tusk, premier RP.
Wśród zmian ogłoszonych przez premiera i ministerstwo infrastruktury jest także „Polska 100 minut”. Zakłada on przejazd do Warszawy w około 100 minut. Dla przykładu; z Łodzi do stolicy dojazd ma zająć 38 minut, z Białegostoku 85 minut, z Poznania i Gdańska 99 minut, a z Torunia i Wrocławia kolejno 100 i 102 minut.
Będzie lepszy dojazd z Łodzi do Warszawy
Dojazdem w podobnym czasie nie będą się mogły pochwalić m.in. takie miasta jak Szczecin, Rzeszów i Lublin. Zrezygnowano także ze „szprych”, które miały być lepszym dojazdem do Baranowa. Ma się to przełożyć nie tylko na mniejsze koszta, ale i krótszy czas realizacji.
- Rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 r., z czego na inwestycję lotniskową 42,7 mld zł. Natomiast część kolejowa, która nie jest taka "mini", w całym projekcie CPK to około 80 proc. kosztów. Sam "igrek" będzie kosztował około 80 mld zł. To koszt wybudowania linii kolejowej o długości 480 km. Nasi poprzednicy, już po przegranych wyborach, uchwalili program wieloletni na 155 mld zł
- mówił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Z plusów pociągi mają pojechać znacznie szybciej niż obecnie tj. 160 km/h przy dobrych wiatrach, ale i nawet 300 i 320 km/h.
Samo lotnisko w Baranowie ma być natomiast mniejsze i w pierwszym etapie budowy zaplanowano obsługę na maksymalnie 34 miliony pasażerów rocznie. Zaznaczono, że w razie konieczności rozbudowy będzie to możliwe.
Nowy termin zakończenia budowy CPK w Baranowie
Zmieniono także datę uruchomienia CPK z 2028 r. (jak zapowiadało PiS) na 2032 rok.Dla Łodzi i regionu łódzkiego jedną z najważniejszych informacji jest postawienie priorytetu na budowę tzw. „igreka” czyli Kolei Dużych Prędkości na odcinku Warszawa – Łódź i dalej albo w kierunku Wrocławia albo Poznania.
Prace przygotowawcze do drążenia drugiego tunelu pod Łodzią już trwają – m.in. na Retkini i przy dworcu Łódź Fabryczna.
Kiedy przetarg na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią?
Jak mówi Lasek do ogłoszenia przetargu na tunel KDP ma dojść w pierwszej połowie lipca.
- Jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią, stanie się to w ciągu tygodnia
- powiedział pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego na antenie Polskiego Radia.
Jednocześnie oprócz kolei ma być także lepszy dojazd dla kierowców. Na autostradzie A2 z Łodzi do Warszawy ma powstać trzeci pas ruchu, a bliżej Warszawy mamy pojechać nawet czterema pasami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.