Przestępcom udało się wyłudzić znaczne sumy pieniędzy od dwóch osób. Dzień wcześniej oszukali 3 osoby, a pozostałych starali się przekonywać do przekazania im wszystkich swoich oszczędności. Policja cały czas apeluje i ostrzega osoby starsze przed możliwością utraty pieniędzy. Metoda przestępców jest zazwyczaj podobna: dzwonią na telefon stacjonarny, a następnie podają się za pracowników banków, administracji i służb miejskich. Zdobywając wiarygodność seniorów – próbują uzyskać informacje dotyczące miejsca zamieszkania i stanu majątkowego. Następnie na ten sam numer dzwoni inny rozmówca. Podaje się za policjanta lub pracownika CBŚ, CBA lub innych instytucji.
Zdobyta wiarygodność wyklucza podejrzliwość…
Wraz z telefonem rzekomego funkcjonariusza senior otrzymuje informacje o tym, że jego oszczędności życia są zagrożone, następnie proszony jest o przekazanie pieniędzy na „bezpieczne konto bankowe policji” przez spakowanie gotówki do torby i wyrzucenie jej przez okno. Inną metodą oszustów jest także nakłonienie seniora na pozostawienie pieniędzy w umówionym miejscu. Przestępcy doskonale znają mechanizmy kierujące psychiką ludzką, dlatego z ofiarą pozostają w stałym kontakcie telefonicznym – wiedzą, w jakim otoczeniu znajduje się senior. Gdy ofiara zdecyduje się na oddanie swoich oszczędności rzekomemu funkcjonariuszowi – od razu przekonywana jest o fakcie, że pieniądze do niej wrócą i jednocześnie staje się mniej podejrzliwa. Po pewnym czasie senior uświadamia sobie fakt straty oszczędności i zawiadamia prawdziwych policjantów.
Podczas rozmów telefonicznych przestępcy są bezwzględni i bardzo przekonujący. Proszą o zachowanie tajemnicy ze względu na poufność akcji policyjnej.
Jak informuje Łódzka Policja na swojej stronie internetowej:
„Oszukiwana osoba często dla potwierdzenia tożsamości oszusta jako prawdziwego policjanta, proszona jest o wybranie numeru alarmowego policji. Taki ponowny wybór telefonu następuję zazwyczaj bez uprzedniego rozłączenia się z poprzednim rozmówcą. W efekcie oszust przekazuje słuchawkę drugiej osobie, która utwierdza w będzie seniora, że jego rozmówca jest funkcjonariuszem”
Wskazówki dla seniorów:
- policjanci nigdy nie proszą nikogo o udział w działaniach zmierzających do zatrzymania przestępców;
- policjanci nie mogą żądać od nikogo przelania gotówki na określone konto bankowe, bądź przekazania jej bezpośrednio do rąk przysłanej osoby w związku z prowadzonymi działaniami o charakterze niejawnym;
- nigdy nie należy wyrzucać pieniędzy, oszczędności, czy też biżuterii przez okno jak często proszą o to oszuści;
- nie należy podawać innym osobom, które dzwonią na nasz telefon stacjonarny, numerów swoich telefonów komórkowych;
- za każdym razem kiedy wystąpią wątpliwości co do osoby rozmówcy lub otrzyma się nietypowy telefon z prośbą o przekazanie pieniędzy, należy rozłączyć się i zawiadomić o tym policję.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.