Trwa drążenie tunelu średnicowego w Łodzi, potocznie zwanego łódzkim metrem. Tunel połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Na budowie podziemnej linii kolejowej powstają 3 podziemne przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście oraz Łódź Koziny. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Tunel średnicowy w Łodzi - postęp prac
Tunel drążą dwie maszyny TBM (tzw. tunelownice, ang. tunnel boring machine). Katarzyna ma średnicę ponad 13 metrów, a Faustyna 8,5 m.
- Obecnie Katarzyna przechodzi przez przystanek Łódź Polesie. W kolejnym etapie tarcza będzie drążyła tunel dwutorowy pod centrum miasta w kierunku stacji Łódź Fabryczna. Mniejsza maszyna TBM, Faustyna drąży drugi jednotorowy tunel na odcinku od komory przy ul. Odolanowskiej do przystanku Łódź Koziny. Równolegle prowadzone są prace na budowie podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie, Łódź Koziny - relacjonuje postęp prac Rafał Wilgusiak zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Najtrudniejsze prace w centrum Łodzi. Kamienice są w złym stanie technicznym
Drążenie tunelu oznacza jednak niedogodności dla mieszkańców, chodzi nie tylko o utrudnienia drogowe, ale również relokacje. Tak było choćby podczas prac pod ul. Zana. Miejsce zamieszkania na kilka dni zmieniło kilkanaście rodzin. Miały na ten czas zapewniony pobyt w hotelach i hostelach. Z komentarzy na facebookowej grupie Forum Łódź Polesie wiadomo również, że pracownicy wykonawcy pukali do ich mieszkań, dokonywali pomiarów.Jak już pisaliśmy, po Polesiu, prace będą kontynuowane w centrum. Stan poleskich kamienic pozostawia wiele do życzenia, w centrum wcale nie jest lepiej. Wiedzą o tym doskonale wykonawca, a także inwestor.
Wykonawca, czyli firma PBDiM Mińsk Mazowiecki składnia się ku wzmacnianiu obiektów. Konieczne będą kolejne relokacje. Z kolei jedną z kamienic przy Mielczarskiego miasto przeznaczyło do rozbiórki. Lokatorom zaproponowano inne lokale. Część mieszkańców zdecydowała się na przeprowadzkę.
- Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie. Przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi wykonawca stosuje sprawdzone zabezpieczenia i rozwiązania dla ochrony mieszkańców i środowiska. TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna technologia ogranicza osiadanie terenu i budynków, osuwanie ziemi i powstawanie drgań - zapewnia Wilgusiak.
Inwestor i wykonawca zapewniają też, że rzadko dochodzi do kolizji z całą miejską infrastrukturą (chodzi o sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne).
Od czego zależy postęp prac? Wpływ mają warunki geotechniczne. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. Drążenie tzw. "łódzkiego metra" to ogromne przedsięwzięcia. Na bieżąco jest monitorowane. Pracę maszyn nadzoruje personel w kabinie, wewnątrz TBM-u i zespół na powierzchni.
Postęp prac na budowie tunelu średnicowego śledzi łodzianin Paweł Papiernik, który publikuje na YouTube filmy, wykonane dronem.
"Mieszkałem do 2004 r. w tej okolicy Łodzi (300m od budowy). ależ się zmieniło. Na początku Manufaktura, teraz to. Szkoda tylko górki na rogu Drewnowskiej/ Włókniarzy bo nawet Maanam tam teledysk kręcił i wspomnień ze sankami dużo. Super relacja z budowy" - napisał pod jedną z relacji pan Robert.
Mieszkacie na trasie budowy tunelu średnicowego? Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.