reklama

Czy Katarzyna ruszy w styczniu? Termin wznowienia drążenia tunelu pod Łodzią może być zagrożony

Opublikowano:
Autor:

Czy Katarzyna ruszy w styczniu? Termin wznowienia drążenia tunelu pod Łodzią może być zagrożony - Zdjęcie główne
Autor: Karolina Brózda | Opis: Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią nie posunęła się do przodu od ponad roku.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości ŁódźWciąż nie doszło do ostatecznego porozumienia w sprawie wznowienia budowy tunelu kolejowego pod Łodzią. Jeśli zamawiającemu, czyli Polskim Liniom Kolejowym S.A, i wykonawcy, czyli Przedsiębiorstwu Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, nie uda się dogadać, styczniowy (dokładnie 16 stycznia 2026 roku) termin uruchomienia tarczy drążącej Katarzyna nie zostanie dotrzymany.
reklama

"Spółka przedstawiła propozycję waloryzacji wynagrodzenia"

Głównym przeszkodami mają być kwestie urealnienia kosztów budowy oraz zabezpieczenia kamienic znajdujących się nad Katarzyną.

W komunikacie przesłanym przez PLK czytamy, że spółka przedstawiła wykonawcy propozycję waloryzacji wynagrodzenia i czeka na odpowiedź. 

- Jeśli zgłoszone przez wykonawcę uwagi będą uzasadnione, wpłyną na ostateczną propozycję zamawiającego.

PLK podkreślają również, że w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców i z zamiarem znalezienia jak najlepszych rozwiązań dla tkanki miejskiej Łodzi analizują możliwość wykupu zagrożonych budynków, które znajdują się na trasie drążenia tunelu. Tu ma pomóc ekspresowa nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, którą zapowiedział senator Krzysztof Kwiatkowski.

reklama

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym

Projekt nowelizacji wprowadza przepisy, które wskazują jednoznacznie, kto ma ponosić koszty wynajmu mieszkań zastępczych dla lokatorów kamienic na trasie Katarzyny. Po zmianach finansowanie będzie mogła przejąć spółka PLK, spółka CPK lub samorząd - bez sporów kompetencyjnych, które dotąd blokowały działania. 

Kolejnym elementem projektu jest wprowadzenie podstawy prawnej do czasowego przejęcia mienia w celu usunięcia zagrożenia. Ma to umożliwić inwestorowi wypłatę odszkodowania albo zawarcie porozumienia z właścicielem budynku. Pozwoliłoby to również na to, by PLK mogły kupić kamienicę przy al. 1 Maja.

Inną ważną kwestią jest przeprowadzenie prac wzmacniających budynki oraz grunt na trasie tarczy.

Dlaczego nie rozpoczęły się prace wzmacniające?

-  Wykonawca przekazał zamawiającemu ekspertyzę prawną, potwierdzającą możliwość realizacji prac zabezpieczających na częściach wspólnych budynków, jednakże do dziś nie rozpoczął prac w tym zakresie. PLK oczekują na niezwłoczne działania wykonawcy w zakresie rozpoczęcia prac wzmacniających budynki.

Z kolei PBDiM odpowiada, że prace się nie rozpoczęły, bo PLK nie przekazały wykonawcy placu budowy.

- Mediacje przy Prokuratorii Generalnej RP jeszcze się nie zakończyły. Dialog z PLK wciąż trwa. Liczymy, że wszelkie rozbieżności między wykonawcą a zamawiającym zostaną szybko wyjaśnione dla dobra realizowanej inwestycji. Generalny wykonawca podtrzymuje swoje wielokrotnie wyrażane stanowisko, że są dwa warunki konieczne, by tarcza mogła wystartować - zakończenie rozmów mediacyjnych oraz przekazanie placu budowy generalnemu wykonawcy przez PLK S.A., w celu wykonania zabezpieczeń budynków stojących nad tarczą TBM Katarzyna

reklama

- mówi Piotr Grabowski, rzecznik budowy tunelu.

Wartość inwestycji przekroczyła już 2 mld zł, z czego około 600 mln zł dołożył wykonawca, m.in. na pokrycie kosztów wynajmu mieszkań dla wysiedlonych lokatorów zawalonej kamienicy.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo