Mowa o drugim tunelu, który powstaje właśnie pod ścisłym centrum Łodzi.
Centralny Port Komunikacyjny informuje o budowie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi
Oprócz tunelu średnicowego (którego inwestorem są PKP PLK), powstaje jednocześnie drugi tunel - Kolei Dużych Prędkości - wykonywany przez Centralny Port Komunikacyjny.Ten pierwszy powstaje na odcinku Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec - Łódź Fabryczna p. Koziny, Polesie i Śródmieście. Tunel CPK natomiast będzie biec od dworca Łódź Fabryczna do przystanku kolejowego Łódź Retkinia bez zatrzymywania i dalej w stronę Sieradza.
Jedną z najważniejszych kwestii w temacie drążenia drugiego tunelu pod Łodzią jest stan techniczny budynków, pod którymi przejdzie tarcza. Przetarg na wykonanie takich ekspertyz, w przypadku tunelu KDP, został już rozstrzygnięty.
- Spółka CPK rozstrzygnęła przetarg na wykonanie ekspertyz budynków, które znajdują się na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Wykonawca, firma Albraco sp. z o.o, od momentu podpisania umowy będzie miał 6 miesięcy na realizację prac związanych z przeprowadzeniem całościowej oceny stanu technicznego i przesłanie raportu
- informuje Centralny Port Komunikacyjny.
Będą dodatkowe ekspertyzy budynków na trasie drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości
Docelowo w dokumencie dotyczącym stanu technicznego budynków na trasie drążenia tunelu KDP ma zostać ujętych 70 obiektów, których stan już teraz wymaga kolejnych analiz.
- CPK zlecił przetarg chcąc jak najlepiej przygotować proces drążenia tunelu, tak by był on bezpieczny dla zabudowy jak i mieszkańców budynków z najbliższego sąsiedztwa inwestycji. Chodzi o ekspertyzy 70 budynków mieszkalnych, których wstępna ocena stanu technicznego wskazywała na konieczność wykonania dodatkowych analiz i badań
- dodaje spółka.
Co dokładnie znajdzie się w nowym dokumencie?
- Wyłoniony w przetargu wykonawca, przygotuje kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego wskazanych budynków i przeprowadzi postępowanie diagnostyczne. Do jego zadań będzie należało również przeprowadzenie prognozy zachowania się konstrukcji obiektów, podczas budowlanych prac tunelowych i po ich zakończeniu. Po zakończeniu ekspertyz wykonawca przedstawi kompletny raport zawierający wnioski i zalecenia, w tym koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków. Rekomendacje mogą też obejmować działania mające na celu polepszenie stanu technicznego badanych nieruchomości z uwzględnieniem ochrony konserwatorskiej. W przetargu oferty złożyły cztery firmy. Wartość kontraktu to niemal 1,5 mln zł
- podkreśla CPK.
Kiedy start drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią?
Obecnym terminem startu drążenia tunelu KDP jest koniec 2026 roku.
- Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, powinno rozpocząć się w IV kwartale 2026 roku. W tej chwili trwa proces wyłaniania wykonawcy tego zadania. Jednocześnie na budowie tunelu KDP, kończą prace przy komorze startowej Retkinia i te związane ze wzmacnianiem fundamentów budynku Łódzkiego Domu Kultury
- dodaje Centralny Port Komunikacyjny.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.