reklama
reklama

Gdzie kupujemy najtaniej? Top 10 sklepów z najniższymi cenami

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Gdzie kupujemy najtaniej? Top 10 sklepów z najniższymi cenami - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźJuż po raz dziesiąty eksperci ASM Sales Force Agency przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego. Zestawienie objęło najpopularniejsze produkty kupowane przez Polaków, tj. mięso i wędliny, nabiał, napoje i słodycze, alkohol, dodatki, chemia domowa, kosmetyki i inne.
reklama

Jak wynika z przeprowadzonego badania, w grudniu 2019 r. konsumenci nie odczuli zmian uśrednionych cen w kategorii podstawowych produktów FMCG. Natomiast, co ciekawe, w skali kwartalnej rozstrzał cen w sprzedaży internetowej i stacjonarnej wzrósł z 10 (Q3) do ponad 15 proc. (Q4). Ceny poszły najbardziej w górę w sezonie wakacyjnym.

Polecamy: Strach kupować produkty spożywcze luzem. Pleśń w ciastkach, błędne oznaczenia, zawyżane ceny
W całym 2019 r. Polacy najmniej płacili za zakupy w Auchan. W drugim półroczu 2019 r. ceny podniosły się w sieci Lidl, tak że w czwartym kwartale te sklepy (stacjonarne) uplasowały się w rankingu jako drugie z najdroższych.

Przez internet jednak drożej

W grudniu 2019 r. odnotowano w Polsce nieznaczny wzrost cen uśrednionych badanego koszyka względem listopada (o 0,39 zł). Rozbieżność między najdroższym a najtańszym koszykiem okazała się w przybliżeniu dwukrotna. Nieznacznie spadły ceny w kanale sprzedaży internetowej produktów spożywczych (e-grocery), który jednak wciąż pozostaje droższy w stosunku do koszyka zakupowego w sklepach stacjonarnych. Choć nadal najtańszy w kategorii sklepów stacjonarnych był Auchan, to koszyk zakupowy w tej sieci także podrożał.

reklama

Ceny koszyka zakupowego w grudniu 2019

Jak wynika z analizy ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupów w grudniu ub.r. wyniosła 228,49 zł (+ 0,39 zł w stosunku do listopada ub.r.). Koszyk, w  którym znalazły się wyłącznie najdroższe produkty podrożał w stosunku do listopada ub.r. o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Wzrost odnotowano również (prawie + 5 zł) w przypadku wartości koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Jak zauważają analitycy, w zestawieniu produktów najtańszych i najdroższych rozbieżność cenowa pozostaje wciąż niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

reklama

Gdzie  najtaniej, gdzie najdrożej za zakupy?

W skali roku najtaniej okazało się w Auchan, chociaż wzrost cen odnotowano tam w miesiącach wakacyjnych. Dalej w rankingu uplasowały się: Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Po środku zestawienia znalazła się sieć Intermarche (mediana). Drożej było w sklepach E. Leclerc, Lidl, Marko i Selgros. Najwięcej za zakupy płaciliśmy w kanale e-grocery.

Najstabilniejsze w kontekście cokwartalnego średniego poziomu cen w 2019 roku okazały się: Selgros, Carrefour i Kaufland. Przez pierwszą połowę ubiegłego roku stabilnie utrzymywał ceny Lidl - w okolicach mediany badania. Jednak już w drugiej części roku ceny w sieci Lidl podniosły się tak, że w czwartym kwartale stały się drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

reklama

Polecamy: Zdrożeją słodzone napoje, „energetyki” i „małpki”
Jak podsumowuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA, w rocznej perspektywie ceny badanych produktów nie uległy drastycznym zmianom, mimo iż dane GUS wskazują, że inflacja w skali roku wyniosła 2,3 proc.

- Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się z półproduktów – jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy. Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża budowana jest prawdopodobnie na innych produktach - tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA

METODOLOGIA:

Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Dane do badania zostały zebrane w 5 placówkach każdej z sieci tradycyjnych, zlokalizowanych w 12 miastach (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Raport obejmuje łącznie 50 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie czyli produkty instant; używki i alkohol oraz dodatki typu ketchup czy majonez).
ASM SFA przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Aktualne dane zebrano dniach 11-16 grudnia 2019. Raport został sporządzony przez ekspertów ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu, członka grupy ASM Group S.A.

Źródło: wiadomoscihandlowe.pl

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama