Reklama

Reklama

Industrialny klimat, historia i nowe technologie. Czyli jak powstawało biuro szwajcarskiego koncernu w Monopolis [ZDJĘCIA]

Opublikowano: śr, 9 wrz 2020 03:02
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Industrialny klimat sprytnie połączony ze szczyptą historii i najnowszymi technologiami – tak w kilku słowach opisać można nowe biuro firmy Clariant w łódzkim Monopolis. Gotowe wnętrza robią ogromne wrażenie, a ich zaprojektowanie i realizacja niosły ze sobą sporo wyzwań. O tym, jak udało się im sprostać, opowiadają eksperci firm, które były zaangażowane w cały projekt.

Reklama

Szwajcarski, innowacyjny koncern chemiczny Clariant ostatnio skonsolidował swoje biura w Łodzi i otworzył nowe centrum usług wspólnych, gdzie pracuje ponad 300 osób z 20 krajów.

!reklama!

Lokalizacja biura jest niezwykła – to odrestaurowana historyczna fabryka spirytusu Monopolis, którą z pewnością można uznać za jedną z najciekawszych rewitalizacji we współczesnej Łodzi. Kompleksową obsługę procesu tworzenia biura Clariant powierzono firmie Cushman & Wakefield, która zadbała m.in. o przebieg transakcji, cały etap budowy, design wnętrz oraz wsparcie prawne.

- Clariant to firma, w której pracownik stoi na pierwszym miejscu, dlatego też naszemu klientowi zależało na stworzeniu najlepszych możliwych warunków do pracy. Wcześniej biura firmy znajdowały się w trzech różnych lokalizacjach, więc w projekcie ważne było, aby znaleźć miejsce, w którym bez problemu pracować będą wszyscy. Kluczowe były też lokalizacja i łatwy dojazd samochodem czy transportem publicznym.

Dla zarządu, który od samego początku był aktywnie zaangażowany w projekt, ważna była także „łódzkość" biura. Chcieli, aby było to najlepsze biuro Clariant globalnie i z tego, co widzimy teraz - udało się! Serce rośnie, gdy nazwa Clariant pojawia się w kolejnych nagłówkach prestiżowych tytułów związanych z branżą nieruchomości, architektury i designu. Biuro jest naprawdę najwyższej klasy i dla mnie jest to ogromny powód do radości – mówi Zuzanna Krech, Head of Central Poland w Cushman & Wakefield, która w projekcie była odpowiedzialna za przebieg transakcji.

Rozwiązania szyte na miarę

Firma Cushman & Wakefield w projekt zaangażowana była od samego początku. Wspierała Clariant w procesie najmu, zarządzaniu projektem, a w konsorcjum z biurem architektonicznym The Design Group Konrad Krusiewicz dostarczony został także projekt wnętrz.

Paweł Zając, który był odpowiedzialny za zarządzanie projektem po stronie Cushman & Wakefield, przyznaje, że jednym z początkowych problemów było zmieszczenie się w pierwotnym budżecie. Inwestycja realizowana była w czasie piku budowlanego, kiedy ciężko było wynegocjować racjonalne stawki u wykonawców. Jednak dzięki zaangażowaniu i elastyczności wszystkich stron ostatecznie udało się tego dokonać.

- Wiara Clariant i nasza, że Monopolis jest docelowo najlepszą lokalizacją oraz determinacja dewelopera pozwoliły na drodze aneksowania umowy najmu, harmonogramu i kosztorysów uzgodnić nowe terminy. Wymagało to elastycznego zarządzania najmem we wcześniej zajmowanych budynkach oraz zabezpieczenia opcji rezerwowych. Sama realizacja prac w rewitalizowanych obiektach była wyjątkowa, wymagała większej niż zwykle elastyczności i kolaboracji wszystkich uczestników projektu, a nawet opracowania technologii dedykowanych dla obiektu – mówi Paweł Zając.

Design, który zachwyca

Wnętrza biura są utrzymane w industrialnym klimacie z nutą elegancji. Konrad Krusiewicz, założyciel The Design Group projektującej wnętrza biurowe, mówi, że największym wyzwaniem podczas projektowania był kolebkowy sufit z dużą liczbą skosów.

- Różnorodność poziomów była punktem wyjścia do rozmieszczenia oświetlenia ze względu na chęć wyeksponowania stropu, a także optycznego powiększenia przestrzeni. Udało się to z pomocą luster, które umieściliśmy od wysokości 2,7 m pod sam sufit, czyli do około 4 m. Oprócz niesamowitej głębi uzyskaliśmy dzięki nim jeszcze jeden efekt. Od początku prac nad projektem zależało nam na tym, by zachować oryginalną bryłę i wygląd obecnej we wnętrzach cegły, pochodzącej z ubiegłego wieku. Oddaje ona klimat pofabrycznego budynku. Dzięki ustawieniu luster po sam sufit udało się stworzyć wrażenie niekończącej się połaci cegły – mówi Konrad Krusiewicz, właściciel i założyciel The Design Group.

- Pomysłów na nietypowe zaaranżowanie biura firmy Clariant było więcej: Naszym celem było zachowanie wielkości przestrzeni, która z początku była pustą halą, a jednocześnie wydzielenie miejsc, w których mogłyby odbywać się konferencje czy inne spotkania. Pośrodku wnętrza postawiliśmy więc kubiki do wysokości 2,80 m, a nad nimi zostawiliśmy wolną strefę, co pozwoliło na zachowanie otwartego sufitu – mówi Ewelina Mężyńska, projektantka z The Design Group odpowiedzialna za koncepcję biura.

Nowoczesne meble w stylu zero waste

Innowacyjne rozwiązania zastosowano także podczas projektowania mebli. Agnieszka Mehouachi z firmy Nowy Styl, która dostarczała wyposażenie wnętrz, przytacza te najciekawsze pomysły:

- Projekt zakładał nawiązanie do szwajcarskiego stylu sięgającego korzeni marki, jednocześnie wtapiając się naturalnie w historyczną tkankę dawnych łódzkich zakładów Manufaktury Wódczanej. Naszym zadaniem oraz niemałym wyzwaniem było połączenie wizji architekta z funkcjonalnością, wysoką jakością oraz ergonomią zaproponowanego wyposażenia. Pojawiła się między innymi potrzeba „utrudnopalnienia” niektórych tkanin, tak aby spełniały one nie tylko funkcję estetyczną, ale również wszelkie wymogi bezpieczeństwa – mówi Agnieszka Mehouachi, Regional Manager, Nowy Styl.

Sukces dzięki współpracy

Choć prace projektowe były wyjątkowo złożone, to ostateczny wygląd biura zdecydowanie zachwyca. Zadowolona jest także firma Clariant:

- Cieszymy się, że zapewniamy naszym pracownikom powierzchnię biurową wysokiej klasy. Dzięki konsolidacji biur w Łodzi możemy usprawnić współpracę pomiędzy poszczególnymi zespołami i skupić uwagę na dalszej optymalizacji procesów, aby zapewnić naszym klientom bardziej złożone i lepiej dostosowane do ich potrzeb usługi. Niewątpliwie imponujący projekt wnętrza jest również cenny przy pozyskiwaniu pracowników, którzy posiadają wymagane umiejętności i wiedzę. To wspaniałe, że firma Clariant znalazła miejsce w tej historycznej części Łodzi. To naprawdę fascynujący i wyjątkowy budynek – mówi Hans Bohnen, Członek Zarządu firmy Clariant, dzieląc się swoim spojrzeniem na inwestycję.

- Projekt był wielopłaszczyznowy i bardzo wymagający dla wszystkich uczestników – mówi Tomasz Leśniewski, Dyrektor Centrum Usług Wspólnych w Polsce, który dodaje: Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron i ciągłemu dialogowi, mogliśmy zaproponować najlepsze możliwe rozwiązania i stworzyć dla naszych pracowników najwyższej klasy warunki pracy. Zespół projektowy, składający się z dedykowanego project managera firmy Clariant, który mógł liczyć na wsparcie lokalnego kierownictwa i Zarządu, oraz przedstawicieli firmy Cushman & Wakefield, spisał się fantastycznie. To nasz wspólny sukces, a biuro jest dokładnie takie, jak je sobie wyobrażaliśmy.

Źródło: mat. prasowe

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.