reklama
reklama

Kiedy koniec budowy linii Kolei Dużych Prędkości "Y"? „Ten termin jest realistycznym planem, a nie sprzedawaniem bajek”

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: UMŁ (archiwum)

Kiedy koniec budowy linii Kolei Dużych Prędkości "Y"? „Ten termin jest realistycznym planem, a nie sprzedawaniem bajek” - Zdjęcie główne

Komora startowa KDP na Retkini | foto UMŁ (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Jednym z priorytetów planowanego od miesięcy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest budowa szybkiej linii kolejowej z Warszawy do Poznania i Wrocławia właśnie przez Łódź. Przygotowania do jej powstania już trwają, a pierwsze prace można oglądać m.in. przy dworcu Łódź Fabryczna oraz na Retkini. Do którego roku ma być gotowa?
reklama

Oprócz ogromnego lotniska w Baranowie powstać mają także wielokilometrowe linie Kolei Dużych Prędkości, którymi z Warszawy do Poznania i Wrocławia pociągi mają dojeżdżać w okolicach 100 minut.

Na jakim etapie jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Na budowie zarówno Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i Kolei Dużych Prędkość zyskać ma między innymi Łódź, która leży na trasie przejazdu pociągów ze stolicy do Wrocławia i Poznania. Oprócz budowy tunelu średnicowego cały czas trwają prace przy budowie drugiego tunelu, właśnie z ramienia CPK.

O najnowszych postępach przy inwestycji mówiono podczas konferencji prasowej dotyczącej podsumowania projektów unijnych.

Padły na niej konkretne deklaracje oraz terminy, także w sprawie zakończenia budowy igreka tj. KDP na odcinku Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław. Terminem zakończenia budowy tej linii ma być 2035 rok.

- Ci, którzy mają już doświadczenia w high-speedzie (Kolei Dużych Prędkości - przyp. red.) myślę o Hiszpanach, Włochach i szczególnie o Francuzach, to mówią, że to jest 15/17 lat - od pomysłu, studium wykonalności do fizycznego przecięcia wstęgi i pierwszych pociągów z pasażerami także ten proces jest faktycznie długi

- mówił Piotr Malepszak, wiceminister infrastrktury.

I dodaje:

- Wszystko, co związane z dziesiątkami miliardów złotych czy euro jest skomplikowane, chociaż, jak widzicie państwo w ostatnich miesiącach to dla wielu jest tak proste, że idzie taka narracja w mediach społecznościowych “dlaczego to lotnisko nie zostanie zbudowane w 3 lata” albo “dlaczego linia kolejowa nie powstanie w 3 lata” i “dlaczego chcemy tak długo budować tego igreka do 2035 roku” no to ja wtedy z reguły zadaje kontrpytanie “czy pan/pani wie na jakim etapie procesu inwestycyjnego jesteśmy? czy ma pan/pani wiedzę gdzie się obecnie znajdujemy?”  

Malepszak podkreślał, że projekt CPK jest nie tylko obszernym i bardzo kosztownym planem, ale przede wszystkim na etapie tworzenia dokumentacji.

Tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią - kiedy koniec budowy?

Priorytetem jest tunel pod Łodzią, który ma największe szanse na ukończenie prac w terminie.

- Nie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, jesteśmy na etapie tworzenia dokumentacji projektowej i jeszcze wiele etapów przed nami. Tunel łódzki jest tutaj trochę bardziej zaawansowany

W temacie środków potrzebnych na inwestycję, którą jest Centralny Port Komunikacyjny (w tym Kolei Dużych Prędkości) można mówić o blisko 70 milionach złotych – kwota ta wciąż może się zmienić.

- Igrek to lekko licząc dzisiaj 70 miliardów złotych, to około 150 milionów złotych za kilometr. Te liczby jeszcze mogą się zmieniać i zapewne będą, bo widzimy że już na etapie projektowym trzeba dokonywać pewnych zmian i medialne cztery perony versus sześć to jedna z wielu zmian której trzeba będzie w tym w tym procesie dokonać

- tłumaczył wiceminister infrastruktury.

Wśród głównych wyzwań przy projektowaniu CPK jest stworzenie takiej infrastruktury, która będzie spełniać swoją funkcjonalność nie tylko według aktualnych czy w momencie otwarcia potoków pasażerskich, ale głównie za kilka i kilkanaście lat.

- Najważniejsze, żebyśmy stworzyli infrastrukturę dopasowaną do przyszłych potoków i mamy narzędzia do tego, żeby dobrze to szacować, żeby to nie było ani przeskalowanie, ani żeby to nie była infrastruktura zbyt mała. Taki jest cel, żebyśmy w perspektywie następnych dwóch lat zaczęli fizycznie budować już pierwsze elementy, być może drugi tunel łódzki tunel dużych prędkości nieco wcześniej i ten 2035 rok nie jest sprzedawaniem iluzji, nie jest sprzedawaniem bajek, jakichś marzeń tylko po prostu jest realistycznym planem działania, który dzisiaj zakładamy 

Przypomnijmy, na początku wakacji (w lipcu – przyp.red.) udało się ogłosić przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. Przez cały czas trwają także zaawansowane prace budowlane m.in. przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury przy ulicy Traugutta oraz przy komorze startowej Retkinia (w  pobliżu Maratońskiej).

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama