Wszystko, co chcesz wiedzieć o budowie
W piątek 24 października na dworcu Łódź Fabryczna oficjalnie otwarto punkt informacyjny budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Mieszkańcy dowiedzą się m.in. o technologii, harmonogramie prac i możliwych utrudnieniach.
- Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie przed nami stoją. Chcemy, by na każdym etapie robót każdy mieszkaniec Łodzi wiedział, że funkcjonuje miejsce, gdzie może uzyskać informacje na temat budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. To ma być pomost między pytaniami mieszkańców a ekspertami
- mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. Inwestycji kolejowych.
Tunel będzie drążony tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), która zostanie dostarczona do Łodzi w przyszłym roku. Od lutego do czerwca zaplanowano dostawy części maszyny, która następnie zostanie zmontowana w komorze startowej na Retkini, która już jest gotowa.
- Będzie to najbardziej zaawansowana technicznie tarcza TBM dostępna na rynku, dobrana do projektu w Łodzi po skrupulatnych analizach warunków gruntowych i wyzwań, z którymi się mierzymy. Tarcza będzie wyposażona w systemy monitoringu parametrów drążenia, działające w sposób ciągły i dbające o bezpieczeństwo prac
- mówi Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR S.A.
Pierwszy element sieci KDP w Polsce
- Powstający pod Łodzią tunel CPK będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, poruszających się z prędkością do 160 km/h. Obiekt, który połączy Łódź Fabryczną z zachodnią częścią miasta, będzie miał 4,6 km długości i 14 m średnicy. To najdłuższy i najszerszy tunel w Polsce wydrążony jednym odcinkiem
- wyjaśnia Zbigniew Szafrański, przewodniczący Rady Nadzorczej CPK.
Tunel KDP będzie drążony na głębokości od ok. 23 m przy Retkini do 34 m w rejonie Struga, al. Włókniarzy i al. Bandurskiego. Samo drążenie rozpocznie się pod koniec 2026 roku w komorze startowej na Retkini i zakończy w 2028 roku w komorze odbiorczej przy Łodzi Fabrycznej. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa potrwają do 2029 roku, kiedy zaplanowane są odbiory inwestycji.
Mamy doświadczenie - mówią wykonawcy
- PORR wykazał się doświadczeniem w budownictwie tunelowym, realizując m.in. połączenie pod cieśniną Świną między wyspami Uznam i Wolin, dwa tunele w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku oraz projekty zagraniczne: metro w Wiedniu, tunel kolejowy pod przełęczą Brenne, tunel elektrowni wodnej w Austrii i tunel pod rzeką Elbą w Niemczech
- zapewnia Piotr Kledzik, prezes PORR S.A.
Piotr Rachwalski z CPK dodał też w Łodzi, że spółka wyciąga wnioski z doświadczeń budowniczych tunelu średnicowego, którego drążenie zostało wstrzymane po zawaleniu się części kamienicy przy al. 1 Maja.
- Umówmy się, duża część jest w stanie technicznym złym i bardzo złym. Rozmawialiśmy z miastem, że jeśli będą to obiekty nie nadające się do zamieszkania czy remontu, być może będzie decyzja, by część z nich rozebrać. Po uzyskaniu wyników ekspertyz będziemy podejmować decyzje, a zabezpieczenia dostosujemy do konkretnych obiektów i do ich stanu technicznego
- powiedział Piotr Rachwalski.
Inwestorem tunelu KDP w Łodzi jest spółka CPK. To rządowa inwestycja będąca częścią kluczowej linii 85, czyli kolejowego „igreka”, która do końca 2032 r. ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w dalszej perspektywie z Poznaniem i Wrocławiem.
A co z Katarzyną?
Drugi tunel, ten który drąży ogromna tarcza Katarzyna, to inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Finansowany jest głównie ze środków unijnych i budżetu państwa. Ma połączyć istniejące linie kolejowe w Łodzi, umożliwiając przejazd pociągów przez centrum miasta między stacjami Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec. Ma charakter aglomeracyjno-dalekobieżny (dla pociągów regionalnych, IC, TLK).Budowa stoi w miejscu. Tymczasem tunel KDP, rozpoczęty później, może go wyprzedzić w wyścigu pod Łodzią. Wciąż obowiązujący harmonogram przewiduje zakończenie tunelu PKP w czerwcu 2026 r., z planowanym uruchomieniem pociągów w grudniu. Drążenie zostało jednak wstrzymane ponad rok temu po zawaleniu się części kamienicy przy al. 1 Maja 23. 250 osób z trzech budynków przebywa w pięciu łódzkich hotelach i mieszkaniach zastępczych.
PKP PLK stanowczo zaprzeczają pogłoskom o rezygnacji z budowy. Spółka podkreśla, że jest zdeterminowana, by zakończyć inwestycję. W ciągu kilku najbliższych tygodni jest szansa na przełom w mediacji inwestora z wykonawcą w sprawie finansowania budowy.
Łódzki tunel średnicowy jest już w dwóch trzecich ukończony. Powstają podziemne przystanki i inne obiekty kubaturowe. Z ponad 7 km podziemnego połączenia do wybudowania został zaledwie jeden kilometr. Ten najtrudniejszy jeden kilometr.
Najnowszy termin zakończenia tego tunelu to rok 2029. Czy tym razem data jest realna?
- Skupiamy się na wznowieniu drążenia tunelu dużą tarczą Katarzyną, która jest gotowa do pracy. Priorytetem jest ochrona budynków i opracowanie rozwiązań uzupełniających już stosowane technologie zabezpieczeń. Prace prowadzone są w trudnych warunkach gruntowych, a naszym celem jest ograniczenie rozbiórek budynków na trasie tunelu
- powiedział Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawcy tunelu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.