Wszystkie szyny i podkłady, które będą potrzebne do budowy torowiska w łódzkim tunelu średnicowym, są już zgromadzone na placu budowy. Łącznie powstanie tu dokładnie 13 407 metrów toru, z czego ponad 12 kilometrów znajdzie się w tunelu. To będzie najdłuższe podziemne połączenie kolejowe w kraju.
Pod ziemią i na powierzchni
Szyny w tunelu będą układane na betonowych podkładach, a odcinki na powierzchni, m.in. wzdłuż al. Włókniarzy, powstaną w klasycznej technologii z podsypką. Wszystkie elementy torowiska są już dostarczone i zabezpieczone. Ale po torach jeszcze długo nic nie pojedzie.
- W wielu miejscach montaż torów zostanie przeprowadzony dopiero na końcowym etapie prac. Tunele służą teraz jako drogi dojazdowe dla ciężkiego sprzętu: podnośników, dźwigów i betoniarek. Szyny oraz podkłady zostaną dostarczone do wnętrza obiektów przez specjalne otwory technologiczne w stropach.
- wyjaśnia Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy PBDiM.
Rodzaje nawierzchni torowej:
- bezpodsypkowa (tunelowa) - 12 085 m
- podsypkowa (na powierzchni) - 1 322 m
- razem - 13 407 m torów
- Długość jednej szyny to 120 metrów
Wszystko gotowe, oprócz... najważniejszego
Choć wszystkie materiały są już na miejscu, wciąż brakuje zielonego światła dla tarczy TBM „Katarzyna”. Maszyna przeszła przegląd techniczny i stoi w blokach startowych, ale jej uruchomienie, według oficjalnych informacji, nie nastąpi wcześniej niż po wakacjach.Tymczasem wykonawca jest na skraju bankructwa. Mediacje w sprawie finansowania nadal trwają. Przypomnijmy: kontrakt podpisano w 2017 roku, według cen sprzed pandemii i wysokiej inflacji. Tunel miał być gotowy w 2021 roku. Mamy połowę 2025, a wciąż nie został wydrążony.
PBDiM alarmuje, że traci płynność finansową. Od ponad 300 dni utrzymuje wysiedlonych lokatorów z własnych środków, a to koszt ok. 2 mln zł miesięcznie. Łącznie firma zainwestowała już 500 mln zł z kredytów i własnego kapitału. Jeśli upadnie, Polska będzie musiała zwrócić Unii Europejskiej 3 miliardy złotych dofinansowania.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.