!reklama!
O inwestycji: Cele i efekty
Nowe połączenie kolejowe łączące główne łódzkie stacje kolejowe Łódź Widzew, Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec powstanie w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”.Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy.
Co zyskają pasażerowie i mieszkańcy aglomeracji łódzkiej?
Kontynuacja prac przy modernizacji układu linii kolejowych w Łodzi po otwartym w 2016 r. odcinku łączącym Łódź Widzew z Łodzią Fabryczną pozwoli lepiej wykorzystać możliwości komunikacyjne tej ostatniej stacji, która ze stacji końcowej stanie się stacją przelotową. Dzięki temu przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jeździć pociągi lokalne, regionalne oraz dalekobieżne. Łódź zyska wygodne połączenie kolejowe na osi wschód–zachód (przez stacje Łódź Widzew, Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska) i na osi północ–południe (przez stacje Łódź Widzew, Łódź Fabryczna i Łódź Żabieniec). Przejazd pociągiem przez miasto pomiędzy stacjami będzie krótszy. Wzrośnie też liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania.Nowe, szybsze połączenie przez centrum miasta to nie jedyna korzyść dla mieszkańców. Dwa nowe przystanki: Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) i Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego) będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście.
Nowe podziemne połączenie kolejowe miedzy głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniżenie kosztów transportu oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Zakres projektu: inwestycja w samym sercu Łodzi
- tunel – długość ok. 7,5 km
- dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ulicy Odolanowskiej
- cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ulicy Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska
- dwa nowe, podziemne przystanki w centrum Łodzi: Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/ Karskiego)
- całkowita długość torów ok. 17 km
- niezbędne inwestycje drogowe – przebudowa układu drogowego i infrastruktury w związku z budową tunelu i nowych przystanków
- nowe lub zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), urządzenia przeznaczone do detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego (DSAT), urządzenia przewodowej łączności alarmowej, system nagłośnienia, system sygnalizacji i gaszenia pożaru
- nowa/rozbudowana sieć trakcyjna i układ zasilania sieci trakcyjnej
- obiekty inżynierskie niezbędne do wybudowania tunelu podziemnego wraz z włączeniem go do linii nr 15 Łódź Żabieniec – Łódź Kaliska (tunele, mosty, wyjścia awaryjne, mury oporowe, itp.)
Czy wiesz, że tunele i przystanki podziemne będą budowane metodą tarczową i odkrywkową:
- metoda tarczowa – tym sposobem wykony zostanie dwutorowy tunel od komory odgałęźnej (startowej) w rejonie ulic Odolanowskiej i Stolarskiej, przez przystanek Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do tzw. komory demontażowej przy stacji Łódź Fabryczna oraz tunele jednotorowe: od komory odgałęźnej (startowej) do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Tunele będą drążone maszynami borującymi (TBM) o przekroju kołowym. Na odcinku ul. Odolanowska – Łódź Fabryczna drążony tunel będzie miał średnicę 12,7 m, zaś na odcinakach od ul. Stolarskiej do linii kolejowej nr 15 będą drążone tunele o średnicy 8,5 m. Drążenie tunelu i montaż obudowy są zmechanizowane. Dzięki tej metodzie ograniczona zostanie ingerencja w „żywą” tkankę miejską i zminimalizowane kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).
- metoda ścian szczelinowych – tym sposobem wykonane zostaną: komora rozgałęźna pomiędzy ul. Włókniarzy a ul. Kasprzaka, komora odgałęźna (startowa) pomiędzy ul. Stolarską a ul Odolanowską, komora demontażowa wraz z odcinkiem rozbudowywanej głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna pomiędzy ul. Kilińskiego a ul. Sienkiewicza. Ponadto metodą ścian szczelinowych wykonane zostaną przystanki osobowe Łódź Śródmieście i Łódź Polesie oraz komory startowe/demontażowe (wraz z rampami wyjazdowymi na poziom terenu) tuneli jednotorowych przy linii kolejowej nr 15. Technologia ta z grubsza polega na wykonaniu ścian szczelinowych obiektów podziemnych, następnie górnego stropu lub rozpór, a potem kolejno wykonanie niżej położonych elementów obiektu.
- W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.
- Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na najwyższym poziomie będą sklepy i punkty usługowe i handlowe. Na poszczególne kondygnacje będzie można dostać się schodami ruchomymi, windami i schodami tradycyjnymi (stałymi).
- Perony na nowych przystankach będą na głębokości: Polesie – ok. 21 m, Śródmieście – ok. 16 m.
- Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.
- Wartość projektu: 1 434 417 385,13 PLN netto.
- Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1 219 254 777,16 PLN netto.
- Zgodnie z zawartą umową na roboty budowlane planowany termin zakończenia prac budowlanych – koniec 2021 r.
Zobacz jak przeładowywano TBM w Szczecinie:
Źródło: PKP PLK
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.