Od pierwszych dni kursowania pierwszych pociągów z dworca Łódź Fabryczna podkreśla się, że miejsce to pełną funkcjonalność osiągnie, dopiero gdy skończy się budowa tunelu pod miastem.
Minister infrastruktury w Łodzi
Po ośmiu latach budowa samego tunelu jednak wciąż trwa, dworzec niemalże świeci pustkami, nie ma wynajętych powierzchni handlowych ani użytkowych, a siatka połączeń wciąż nie jest konkurencyjna dla stacji Łódź Kaliska oraz Łódź Widzew.Mowa o najdroższym, największym i najnowocześniejszym dworcu w Polsce pojawia się w kontekście 20-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji przygotowano także pociąg ze specjalną okleiną, który już kursuje po torach w całym kraju.
W opinii ministra infrastruktury dworzec Łódź Fabryczna jest jednym z symboli skoku w rozwoju kolei w Polsce.
- Jesteśmy na dworcu Łódź Fabryczna. Jest to jeden z symboli skoku, jaki dokonał się w rozwoju polskiej infrastruktury transportowej na przełomie 20 lat, czyli odkąd jesteśmy w Unii Europejskiej. Za mną jest pociąg ze specjalną grafiką jubileuszową z okazji 20-lecia Polski w Unii Europejskiej, bardzo wiele dobrego zadziało się przez te ostatnie wszystkie lata zarówno w sektorze transportu kolejowego, drogowego, lotniczego, jak i w sprawie transportu morskiego.
- mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, wiceprezes Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Obecność Polski w UE to jednocześnie ogromne pieniądze, dzięki którym udało się nie tylko wyremontować wiele linii kolejowych, ale także zakupić nowy tabor.
- Jeżeli chodzi o kolej w ostatnich 20 latach, zmodernizowaliśmy ponad 13 000 linii kolejowych, kupiliśmy prawie 600 wagonów, prawie 100 różnych składów kolejowych, zelektryfikowaliśmy linie kolejowe, wyremontowaliśmy bądź na nowo przebudowaliśmy 100 dworców kolejowych
- wymienia minister.
Jako cele na najbliższe lata Klimczak wymienił m.in. zwiększenie przepustowości na polskich torach oraz budowę nowych linii kolejowych.
Inwestycje kolejowe w Łódzkie: tunel pod Łodzią, powrót pociągów do Bełchatowa
Przypomnijmy, że oprócz oczekiwania na koniec budowy tunelu pod Łodzią, zarówno średnicowego, jak i tego w ramach CPK, inwestycje mają wymiar regionalny. Pociągi mają za kilka lat wrócić m.in. do Bełchatowa.Dworzec do obsługi pociągów z całej Polski jest już gotowy od 2016 roku. Kluczowy jest jednak tunel kolejowy, który wciąż jest w budowie. O zmianach, które przyniosły ostatnie miesiące ministerstwo ma poinformować w połowie maja.
- Dzisiaj mówimy o dworcu natomiast przed nami zakończenie niezwykle ważnej inwestycji, jaką jest tunel, który tak naprawdę zmieni wszystko, jeżeli chodzi o transport wokół aglomeracji łódzkiej i przez Łódź O szczegółach łódzkiego tunelu będziemy mówić za dwa tygodnie, kiedy ogłosimy wyniki naszych analiz
- dodaje.
Kluczową informacją jest również podpisanie nowego aneksu z wykonawcą tunelu oraz nowy termin ukończenia prac tj. 2026 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.