Z nowych ulic kierowcy, piesi, rowerzyści i podróżni komunikacji miejskiej mogą już korzystać m.in. w centrum oraz na Bałutach.
Zwężanie ulic w Łodzi i innych miastach oraz krajach europejskich - dlaczego tak się dzieje?
W przypadku Bulwarów Północnych (tj. Ogrodowej i Północnej) udało się już w całości dokończyć budowę ciągu pieszo-rowerowego, nałożyć nowe warstwy nawierzchni w obu kierunkach oraz zbudować nowe przystanki autobusowe i tramwajowe.Przypomnijmy, przed remontem wysiadając z tramwaju przy skrzyżowaniu z ul. Nowomiejską wysiadaliśmy prawie na drogę, niewielki pas przystankowy to jednak już przeszłość.
W ostatnim czasie udało się także przebudować krawężniki przy przejściu dla pieszych na wysokości ul. Zachodniej pomiędzy Lutomierską i Limanowskiego. Przypomnijmy, od kilku tygodni trwa tam remont tego odcinka. Piesi przechodzący przez to przejście zyskają więcej miejsca np. w momencie oczekiwania na wejście na przejście, które przebiega także przez torowisko.
Dla wielu kierowców zwężanie ulic to jednak absurd, od którego powinniśmy zacząć odchodzić. Podnosi się kwestie związane z utrudnieniami wjazdu na wysokie krawężniki np. w momencie przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego oraz podkreśla się fakt, że zwężenie nie sprawi, że aut nagle będzie mniej, a będą one stały po prostu dłużej w korku.
Temat ten był również poruszony podczas spotkania w Fabryce Aktywności Miejskiej dotyczącego społecznego odbioru inwestycji.
Zmiany klimatu a szerokość ulic - jakie ma to powiązania?
O tym, dlaczego zwężanie dróg jest konieczne tłumaczy Anna Wierzbicka z Wydziału Kształtowania Środowiska.
- Kwestia zawężania dróg i ulic wiąże się w dużej mierze z kwestiami środowiskowymi. Nikomu już chyba nie trzeba tłumaczyć zmian klimatu, które następują i w ślad za tym też, żeby zwiększać powierzchnię biologicznie czynną i żeby zrobić miejsce na nasadzenie drzew w niektórych miejscach w Łodzi, stosuje się właśnie rozwiązania związane z zawężeniem ulic. Oczywiście to wszystko jest zgodne z normami bezpieczeństwa i ustawowymi, z przepisami i jest to trend widoczny w całej Europie i we wszystkich krajach, które faktycznie chcą skutecznie przeciwdziałać zmianom klimatu
- mówi dla portalu TuŁódź.pl Anna Wierzbicka, dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Łodzi.
Dyrektor podkreśla, że zatrzymywanie wody w gruncie jest kluczowe, zwłaszcza w Łódzkiem.
- To jest bardzo też istotne z perspektywy faktu, że zwłaszcza województwo łódzkie jest zagrożone pustynnieniem, czyli jeśli mamy więcej powierzchni biologicznie czynnej, tym skutecznie zatrzymujemy wodę w gruncie i też przeciwdziałamy tym zmianom, które faktycznie nas na co dzień dotykają
- tłumaczy.
Na przykładzie krajów Europu Zachodniej podaje przykłady tworzenia pasów dedykowanych głównie dla rowerzystów.
- W tych działaniach przoduje oczywiście Europa Zachodnia i abstrahując od tego, że w wielu krajach ulice są zwężane, to maleje także liczba samochodów, ponieważ mieszkańcy przesiadają się na rowery czy chodzą pieszo. Faktycznie z uwagi na tę świadomość ekologiczną, zdecydowanie mniej użytkują samochody i w ślad za tym właśnie te ulice mogą być zwężane. Wydzielane są m.in. całe pasy dla rowerzystów i to jest trend, który obserwujemy w zasadzie w każdym z zakątków Europy
- dodaje dyrektor.
W ostatnim czasie z pomysłem stworzenia znanego również z zachodu rozwiązania tj. ulicy rowerowej wyszła Fundacja Fenomen Normalne Miasto.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.