reklama
reklama

Nie tylko Łódź kupuje stare niemieckie tramwaje. Ale „jak Poznań robi to samo, to afera na cały kraj”

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński (archiwum)

Nie tylko Łódź kupuje stare niemieckie tramwaje. Ale „jak Poznań robi to samo, to afera na cały kraj” - Zdjęcie główne

Tramwaj NF6D MPK Łódź przy przystanku Wojska Polskiego-Strykowska w Łodzi | foto Tomasz Śliwiński (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźNa początku stycznia 2025 r. światło dziennie ujrzała informacja o zakupie przez Poznań używanych tramwajów z Niemiec. Niedługo potem w Internecie pojawiła się fala negatywnych komentarzy – nie brakowało stwierdzeń, że Polska to złomowisko dla starych gratów zza zachodniej granicy, które zamiast na regularnych liniach powinny jeździć jako zabytki.
reklama

Chodzi o zakup 24 używanych tramwajów NGT6D produkcji Duewag/Siemens, które z niemieckiego Bonn mają trafić do poznańskiego MPK. Wielu internautów jest oburzona wiekiem pojazdów - mają 31 lat.

Spór o zakup używanych tramwajów z Niemiec

Poznańskie MPK przekonuje, że wśród największych zalet tej inwestycji jest spora oszczędność pieniędzy.

- Zakup tych 24 pojazdów to przemyślana inwestycja: koszt jednego tramwaju wynosi tylko 46 500 euro, cały kontrakt (łącznie z częściami zamiennymi i urządzeniami serwisowymi) zamknie się w kwocie do 2,2 mln euro, czyli mniej niż koszt jednego nowego tramwaju, to oszczędność rzędu 150 mln zł, które trzeba by wydać na modernizację wysłużonych pojazdów typu 105N

reklama

- informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.

I dodaje:

- Te nowe-stare tramwaje z Bonn pozwolą nam szybko wycofać przestarzałe modele z lat 70-tych i już teraz poprawić jakość podróży w Poznaniu, zanim do floty dołączą kolejne zamówione nowoczesne tramwaje.

Niedługo po oficjalnym ogłoszeniu tej decyzji w mediach społecznościowych zawrzało. W komentarzach nie brakowało oburzenia, a także głosów, że przy zakupie kolejnych tramwajów przewoźnicy powinni stawiać na polskich producentów, jak np. poznański Moderus czy bydgoska Pesa.

- Mają najechane miliony km, ale to nic nie znaczy, bo to niemieckie tanie tramwaje, które kupił sobie biedny Poznań. Niemiec płakał, jak sprzedawał. A ty Polaku, co produkujesz nowe tramwaje pod Poznaniem czy też w Bydgoszczy, nie martw się tym, że Polak ci nie da zarobić, bo Niemiec od ciebie kupi sobie nowe. Brawo! 

reklama

- komentuje pan Sławomir pod postem MPK Poznań.

- Stare, złom, Niemcy nie chcieli, to Polaczki kupiły to złomowisko

- pisze pani Elżbieta.

- Bardzo dobry ruch, zapewniliście sobie pierwsze miejsce w memach na rok 2025

- dodaje pan Borys.

W sekcji komentarzy pojawiły się również głosy popierające ten zakup.

- Bardzo dobry ruch. Nie mogę zrozumieć hejtu, jaki się wylał po ogłoszeniu tego zakupu. Wszystko lepsze od 105-tek, których już czas dawno minął (konstrukcyjnie tkwią w latach 30-tych). A tutaj mamy wozy z lat 90-tych, które wcale nie ustępują innym tramwajom z tego okresu. Dla mnie na plus niska podłoga, dwukierunkowość, no i cena

- komentuje pan Ryszard.

reklama

- Wbrew wielu różnym opiniom, ten zakup naprawdę jest na plus dla komunikacji miejskiej w Poznaniu. Szczególnie przy bilansie ceny, ilości i jakości. Wysoki poziom kultury technicznej krajów zachodnich oraz sprawdzona konstrukcja pozwoli na wieloletnią eksploatację

- dodaje pan Miłosz.

- Lepsze to niż „klamociarstwo” 105 N

- uważa pan Wiktor.

"Afera na cały kraj" o 30-letnie tramwaje z Niemiec dla Poznania

Zakupy tramwajowe MPK Poznań wzbudziły również spore emocje na dawnym Twitterze – obecnie portalu X.

reklama

- "Znów się niemieckie złomy sprowadza", ale czekaj... to Poznań pokazywany przez niektórych Łodzi za wzór w kwestii tramwajów kupuje używane tramwaje z Niemiec i to starsze niż te ostatnio kupione w Łodzi

- komentuje na portalu X Mateusz Walasek, wiceprzewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miejskiej w Łodzi.

- Jak Łódź kupuje używane tramwaje z Niemiec, to mówi się o tym najdalej w Pabianicach. Jak Poznań robi to samo, to afera na cały kraj. Łódź to chyba najbardziej wyalienowane miasto w Polsce ;)

- pisze Kosma Nykiel, radny niezrzeszony Rady Miejskiej w Łodzi.

- 5 września 1994 roku w Polsce wyemitowano pierwszy odcinek „Mody na sukces”. W tym samym roku wyprodukowano tramwaje Siemensa, które (zamiast polskich) właśnie z Niemiec kupił Poznań

- uważa Patryk Jaki, europoseł Prawa i Sprawiedliwości.

Zakup używanych tramwajów zza naszej zachodniej granicy nie jest w Polsce niczym nowym. Na liście miast, które mogą się pochwalić takim taborem, są nie tylko wspomniany Poznań, ale także Szczecin i oczywiście Łódź.

W których polskich miastach spotkamy używane tramwaje z Niemiec?

Dla przykładu, w Poznaniu wśród używanych tramwajów z Niemiec są m.in. składy Düwag GT8ZR, które do stolicy Wielkopolski trafiły w 1996 roku.

- Brak środków finansowych na zakup większej liczby nowego taboru spowodował podjęcie w 1996 r. decyzji o sprowadzeniu używanych wagonów tramwajowych z Düsseldorfu. Pierwsze z nich zostały wprowadzone do eksploatacji 30 stycznia następnego roku w związku z otwarciem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

- informuje MPK Poznań.

W Poznaniu, oprócz obecnych i przyszłych używanych tramwajów z Niemiec, spotkamy także nowoczesne Moderusy Gamma, których wkrótce będzie jeszcze więcej.

Używane składy znajdziemy również od wielu lat w stolicy Pomorza Zachodniego. Pochodzące z Berlina tramwaje Tatra wpisały się na stałe w krajobraz Szczecina prawie 20 lat temu – pierwszy tramwaj KT4Dt trafił do szczecińskiej zajezdni w 2006 roku. 

Oprócz „berlińskich” Tatr po Szczecinie kursują również klasyczne tramwaje Konstal 105N, poznańskie Moderusy Alfa i bydgoskie Pesy Swing.

Na liście polskich miast, po których kursują używane tramwaje z Niemiec, znajdziemy również Łódź. Od lat na łódzkich torowiskach możemy spotkać tramwaje NF6D, które przyjechały z Bochum, a także tramwaje GT6M-ZR, które do Łodzi przyjechały z Jeny. Na liście najnowszych łódzkich pojazdów szynowych są wspomniane wyżej Moderusy Gamma, których w przyszłości ma być jeszcze więcej.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama