- Może niech ich uprawnienia do kierowania od pewnego momentu będą wydawane na czas określony? - zastanawia się pani Katarzyna, która sama ma prawo jazdy od 20 lat. - Mój tata jest zawodowym kierowcą, wiele lat pracował jako kierowca autobusów MPK. Teraz dobiega 70-tki i wciąż świetnie sobie radzi za kółkiem, ale co będzie za kilka lat? Nie wiadomo.
Zmiany w tej kwestii proponuje Komisja Europejska. Zakładają one wprowadzenie obostrzeń dla kierowców, którzy ukończyli 70 lat. O tym, jakiego rodzaju będą to obostrzenia - badania, testy - miałby decydować każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Jeśli propozycje wejdą w życie, każdy kierowca po 70. urodzinach musiałby co 5 lat przechodzić dodatkowe sprawdziany zdrowotne.
Najgroźniejsi są kierowcy w wieku 18-24 lata
Co ciekawe, według policyjnych statystyk wskaźnik liczby wypadków spowodowanych przez kierowców w grupie wiekowej 60+ wynosi niewiele ponad 3 proc. (na 10 tys. osób). Najwyższy jest dla kierowców w wieku 18-24 lata, którzy powodują ponad 13 proc. zdarzeń. Drugą najbardziej niebezpieczną grupą na drodze są osoby w wieku 25-39 lat (prawie 8 proc.). Seniorzy za kierownicą zwykle jeżdżą wolniej i ostrożniej, poruszają się też z reguły trasami, które dobrze znają. Z drugiej jednak strony ich reakcje nie są już tak szybkie z powodu pogarszającego się stanu wzroku i słuchu. Najczęściej wymienianą przyczyną wypadków powodowanych przez starszych kierowców jest wymuszenie pierwszeństwa przejazdu - nie nadmierna prędkość. Niestety seniorzy są też bardziej narażeni np. na zasłabnięcia podczas prowadzenia samochodu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.