Obecni na konferencji wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek, Maciej Mazur dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Krzysztof Wrześniewski, kierownik Wydziału Transportu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji mówili o elektromobilności, o Łodzi i o przyszłości. Wszystkie te trzy kwestie łączą się w jedną wspólną sprawę, jaką jest zmniejszenie szkodliwego wpływu transportu spalinowego na otoczenie. Jak podkreślił wiceprezydent Adam Wieczorek, musimy dbać o środowisko i zmienić podejście do sposobu przemieszczania się po mieście.
Łódź stawia na elektromobilność
- Jako pierwsze miasto w Polsce oznaczamy piktogramami buspasy, dzięki czemu wszyscy mieszkańcy zyskają świadomość, że auta elektryczne mogą poruszać się tymi specjalnie wyznaczonymi pasami. To bardzo duże udogodnienie, które pozwala przejechać przez miasto, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie stojąc w korkach. Cieszę się, że Łódź wyznacza trendy w zakresie ekologii w aglomeracjach - powiedział Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi.
Sama zmiana w prawie, dopuszczająca samochody elektryczne do poruszania się po buspasach, weszła w życie już 1,5 roku temu. Jednak to w Łodzi, jako pierwszym samorządzie w Polsce, pojawiły się specjalne oznakowania na jezdni przypominające o tym, że buspasy są przeznaczone również dla samochodów elektrycznych.
Wiceprezydent Łodzi, Adam Wieczorek mówił także o tym, że Łódź drobnymi krokami idzie ku przyszłości transportu miejskiego, którym jest transport niskoemisyjny. I przywołuje dane, które potwierdzają to zjawisko.
W 2018 roku po Łodzi poruszało się 100 aut elektrycznych; w tym roku mamy już w mieście 250 takich pojazdów. Jeśli ta tendencja utrzyma się, to w niedługim czasie na łódzkich ulicach będzie można bardzo łatwo spotkać samochód elektryczny.
Również miejskie spółki przygotowują się do zmian w swoich flotach. Do 2025 roku 30 proc. floty pojazdów ZWiK ma być pojazdami niskoemisyjnymi. Władze ZWiK stawią na samochody elektryczne i napęd gazowy, w który będzie wyposażona część samochodów przedsiębiorstwa. Pierwsze 10 aut niskoemisyjnych mają zostać zakupione już w 2020 roku.
Nowe oznakowanie buspasów. Łódź jest pionierem
Autorem koncepcji piktogramów, które zostały umieszczone na łódzkich buspasach jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Ogółem w Łodzi umieszczono 81 symboli odnoszących się do pojazdów elektrycznych na 15 km buspasów.
- Z uwagi na brak kompleksowych rozwiązań prawnych i w większości zamknięty katalog znaków, wprowadzenie szeregu oznaczeń umożliwiających stworzenie systemu informacji dla użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce, jest utrudnione. Dlatego opracowaliśmy gotowe przykłady rozwiązań graficznych, mogące posłużyć jako narzędzie do stworzenia takiego systemu w ramach nowelizacji odpowiednich przepisów. Liczymy, że nasza propozycja otworzy dyskusję na temat konieczności uregulowania tej ważnej dla rozwoju rynku kwestii – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Elektryczny samochód dostawczy dla ZWiK
Elektryczny Volkswagen eCrafter będzie przez 2 tygodnie testowany przez ZWiK w ramach pilotażowego programu prowadzonego przez PSPA. Co ciekaw, ZWiK już wcześniej testowało inny samochód elektryczny, BMW i3.Niskoemisyjne samochody dostawcze to niedaleka przyszłość rynku transportu. PSPA w tej chwili prowadzi trzy projekty pilotażowe w różnych częściach Polski z wykorzystaniem tego typu samochodów. Pilotaż ma odpowiedzieć na pytanie, w którym momencie elektryczne samochody dostawcze będą bardziej opłacalne niż te o napędzie tradycyjnym.
W końcu nadejdzie bowiem moment, w którym ekologia ustąpi miejsca ekonomii i to zysk finansowy będzie głównym argumentem przy zakupie auta elektrycznego, również tego w wersji dostawczej.
Źródło: mat. prasowe
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.