reklama
reklama

Nowy sposób na wyłudzenie danych osobowych. Oferowany voucher pułapka

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Nowy sposób na wyłudzenie danych osobowych. Oferowany voucher pułapka - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźWakacje to doskonała okazja do wypoczynku, ale również liczne próby oszukania sporej grupy osób. Naciąganie, kradzieże i wyłudzanie danych przy wykorzystaniu telefonu czy internetu to obecnie dość popularna metoda. Jak nie dać się oszukać i na co uważać?
reklama

W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączenia od tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.

 !reklama!

Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w rzeczywistości rozmawia z robotem. Mało tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.

Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:

“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.

reklama

Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.

Nie dajcie się na to nabrać! To próba oszustwa!

Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?

Jest kilka sposobów, pozwalających nam, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem.

Przede wszystkim:

  • bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
  • często używa bezosobowych zwrotów
  • nie używa naszego imienia
  • bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie
  • skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności

O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?

Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:

reklama

  • jak najszybciej zakończyć rozmowę
  • pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
  • upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych - można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
  • jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą
  • warto również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
  • warto również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów
Na topie jest również bon turystyczny, to także świetna okazja dla oszustów. W tym przypadku należy pamiętać, żeby zweryfikowanych informacji szukać u źródła, czyli w podmiotach odpowiadających za realizację i obsługę dodatku wakacyjnego – Ministerstwie Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.

reklama

Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą uporać się z tego typu zagrożeniem i próbą wyłudzenia danych. Zachowajmy zdrowy rozsądek w tego typu sytuacjach.

Źródło: Nocowanie.pl

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama