W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączenia od tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.
!reklama!
Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w rzeczywistości rozmawia z robotem. Mało tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.
Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:
“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.
Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.
Nie dajcie się na to nabrać! To próba oszustwa!
Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?
Jest kilka sposobów, pozwalających nam, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem.Przede wszystkim:
- bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
- często używa bezosobowych zwrotów
- nie używa naszego imienia
- bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie
- skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności
O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?
Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:
- jak najszybciej zakończyć rozmowę
- pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
- upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych - można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
- jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą
- warto również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
- warto również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów
Na topie jest również bon turystyczny, to także świetna okazja dla oszustów. W tym przypadku należy pamiętać, żeby zweryfikowanych informacji szukać u źródła, czyli w podmiotach odpowiadających za realizację i obsługę dodatku wakacyjnego – Ministerstwie Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.
Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą uporać się z tego typu zagrożeniem i próbą wyłudzenia danych. Zachowajmy zdrowy rozsądek w tego typu sytuacjach.
Źródło: Nocowanie.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.