Reklama

Reklama

Obowiązkowy „korytarz życia” i jazda „na suwak”. Nowe zasady w ruchu drogowym już obowiązują

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

Obowiązkowy „korytarz życia” i jazda „na suwak”. Nowe zasady w ruchu drogowym już obowiązują - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Od piątku, 6 grudnia br. wchodzi w życie zmiana w ustawie Prawo o ruchu drogowym, wprowadzająca przepis obowiązku tworzenia na drogach tzw. „korytarzy życia” i jazdy „na suwak”. Dotychczas oba wyżej opisane zachowania kierowców mieściły się w sferze dobrych praktyk, przekazywanych wprawdzie adeptom sztuki prowadzenia pojazdów przez instruktorów nauki jazdy, lecz niestety w praktyce stosowanych przez część kierowców, a nie wszystkich.

Regulacje w obydwu kwestiach odnoszą się do wzmocnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu na polskich drogach. Kierowcom nie są obce pojęcia związane z tworzeniem „korytarzy życia”, czy jazdy na tzw. „suwak”, ale dotąd nie były one w żaden sposób ujęte w prawie o ruchu drogowym, a stanowiły jedynie dobrą praktykę polskich na drogach.

- Dzięki wprowadzeniu „korytarzy życia” i jazdy „na suwak” poprawi się bezpieczeństwo na polskich drogach – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na konferencji prasowej 18 października

– Wprowadzając te przepisy chcemy, aby każdy z kierowców miał świadomość tego, że zdrowie i życie poszkodowanych często zależy od jego zachowania. Często zależy od tego, czy kierowca umożliwi samochodom ratunkowym przejazd, czy nie – dodał.

Korytarz życia

W przypadku tworzenia „korytarzy życia” chodzi o umożliwianie przez wszystkich uczestników ruchu przejazdu uprzywilejowanym pojazdom, czyli emitującym sygnały świetlne i dźwiękowe. Kierowca widząc jadący za nim pojazd na sygnale powinien będąc na lewym pasie – zjechać na lewo; na środkowym lub prawym – na prawo, do najbliższych sobie krawędzi jezdni, tak by wszystkie pojazdy na drodze stworzyły swego rodzaju korytarz, popularnie określany „korytarzem życia”.

Dzięki temu, uprzywilejowane pojazdy pogotowia, straży pożarnej, czy policji otrzymują swobodę przejazdu zyskując cenny czas, niezbędny do ratowania życia i podejmowania innych, pilnych czynności służbowych.   

Jazda na suwak

Z jazdą „na suwak” mamy do czynienia wówczas, gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy jednym z pasów ruchu, np. gdy pas się kończy lub jest zablokowany z powodu wypadku, czy prac drogowych, itp. Wtedy kierowcy drożnego pasa w tym samym kierunku powinni umożliwić pozostałym skorzystanie z niego, naprzemiennie wpuszczając kolejne pojazdy przed siebie. Doświadczenie na drogach pokazuje, że taka kultura jazdy pozwala uniknąć zatorów i poprawia bezpieczeństwo ruchu.

Dotychczas oba wyżej opisane zachowania kierowców mieściły się w sferze dobrych praktyk, przekazywanych wprawdzie adeptom sztuki prowadzenia pojazdów przez instruktorów nauki jazdy, lecz niestety w praktyce stosowanych przez część kierowców, a nie wszystkich. Znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym nakłada obowiązkowe stosowanie tych zasad na polskich drogach.

Źródło: PAP / TVP Info / gov.pl

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy