Dr Bartłomiej Talaga to specjalista od obrazów malowanych światłem. Najpierw student Wydziału Operatorskiego na kierunku fotografia, potem doktorant, wreszcie wykładowca w łódzkiej Filmówce, specjalizuje się w obróbce obrazu cyfrowego. Uczy studentów jak można pracować z obrazem, jak można zamienić pixele w dzieło sztuki, cyfrową wersję artystycznego wyrazu.
!reklama!
Fascynacja obrazem namalowanym światłem u naszego Maestro wzięła się z fotografii. To właśnie fotografia pozwoliła chwytać obiekty, zamrażać je w kadrze i eksponować różne rodzaje wrażliwości fotografa-twórcy. Kolejne szczeble artystycznej edukacji i szlifowania warsztatu doprowadziły go do perfekcji w łączeniu twórczości analogowej z twórczością cyfrową. W ten sposób Bartłomiej Talaga połączył dwa bieguny sztuki obrazu - tradycyjny świat analogowy z ultranowoczesnym światem cyfrowym.
Nasz bohater z wielkim zaangażowaniem opowiada o procesach chemicznych, fizycznych i programistycznych składających się na jego warsztat. Prawdziwa sztuka wymaga jednak czegoś więcej, dlatego też warsztat jest tylko miejscem, albo sposobem na wyrażenie tego co najważniejsze - pokazanie obrazu.
Doskonałym przykładem spotkania się dwóch światów - analogowego i cyfrowego - jest publikacja albumu zdjęć prof. dr hab. Bogdana Dziworskiego, wielokrotnie nagradzanego znakomitego operatora filmowego, fotografa i reżysera. Zdjęcia jego autorstwa, wykonane w latach 60. i 70. minionego stulecia, zostały zebrane w specjalnym autorskim albumie „f/5.6”. W pracach edytorskich i drukarskich wziął udział cały zespół fachowców, a jednym z członków ekipy, najmłodszym w całym gronie, był właśnie Bartłomiej Talaga. To on odpowiadał da cyfrowe przygotowanie edycji, projekt albumu oraz za przygotowanie całości do druku. Jak się finalnie okazało, unikatowe dzieło znalazło uznanie fachowców z branży wydawniczej i zostało nagrodzone podczas prestiżowych wydarzeń targowych.
Przejście tonalne z analogu do cyfry to skomplikowany proces wymagający od twórcy doświadczenia. Im więcej zrealizowanych projektów, tym lepsze spojrzenie na dzieło, szersza paleta możliwości i lepsza intuicja. Przepracowane projekty owocują potem w pracy z doskonałymi artystami, takimi jak Bogdan Dziworski, są także kapitalnym zestawem kompetencji wykorzystanych w pracy ze studentami. Praca z młodymi adeptami sztuki filmowej i fotograficznej dzisiaj wygląda zupełnie inaczej, niż na początku istnienia łódzkiej Filmówki. Cyfrowy świat wymusił na młodych twórcach operowanie warsztatem zupełnie innym, niż ten, który stosował Polański, Wajda czy Kutz. Nasz Maestro, choć nadal jest młodym człowiekiem, początkującym artystom paradoksalnie poleca powrót do źródeł. Jego prosta rada brzmi dość oryginalnie: „weź film fotograficzny, kup sobie w komisie aparat analogowy, który ci się podoba, zacznij robić zdjęcia i zobacz, co to dla ciebie znaczy.”
Bartłomiej Talaga - zobacz dodatkowe materiały
Ko#Lekcje z technologii: warsztaty online – prowadzenie: dr Bartłomiej Talaga
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.